Nástroje celoživotního učení
1 Úvod
V první řadě je důležité si obecně říci co je to nástroj. Internetová encyklopedie Wikipedia nám říká: „Nástroj – prostředek k uskutečnění určité činnosti, eventuálně slouží k vyjádření výsledků k dané činnosti. Nástroj bývá svázán s určitou konkrétní technikou či s nějakým reálným technologickým či společenským postupem (nebo i procesem)“ (Wikipedia). Vzdělávání je tedy činnost, při které jsou používány nejrůznější techniky a postupy a ty si budou vyžadovat nejrůznější nástroje.
2 Druhy učení a vzdělávání
Abychom si mohli určit nástroje vzdělávání pak je nutné si uvědomit, že vzdělávání a učení má mnoho forem a každá z nich má své nástroje. Některé nástroje mohou být samozřejmě společné.
Intencionální učení
Záměrné, uvědomované.
Funkcionální učení
Vzdělávání bez vyučujícího a bez záměru a cíle. Vliv okolí, nezáměrné a často neuvědomované učení se.
Formální vzdělávání
Vzdělávací instituce – školy všech stupňů a druhů. Obsah výuky a cíl je legislativně vymezen.
Informální vzdělávání
neorganizované, nesystematické, v rodině, mezi vrstevníky, ve volném čase, při čtení atd.
Neformální vzdělávání
Mimo formální vzdělávací systém, ale organizované. Nadace, kluby, kulturní zařízení….
Intencionální učení může být tedy obsahem formálního a neformálního vzdělávání. Funkcionální učení je pak obsahem informálního vzdělávání.
3 Společné nástroje celoživotního učení
3.1 Jazyk
Pokud pomineme učení nápodobou, pak je jazyk základním předpokladem každého učení. Jazykem předáváme i přejímáme sdělované informace všeho druhu. Umožňuje porozumět skutečnosti vyjádřené verbálními prostředky. Díky porozumění jazyku vnímáme mluvený i psaný projev po stránce obsahové, formální a emocionální, orientujeme se v něm, přemýšlíme o něm a využíváme jej v kontextu konkrétní situace. Důležité je rozvíjení čtenářských dovedností a vytvoření základních dovedností potřebných pro práci s jednotlivými pojmy, sděleními a ucelenými texty, a to jak texty povahy obecné, věcné, tak povahy umělecké. Důležité je i umění využívat jazyk v práci s informacemi nejrůznějšího druhu (s texty i v elektronické podobě, s diagramy, grafy, tabulkami, obrázky, mapami aj.).
3.2 Člověk
Je logické, že člověk je cílem, do něhož je dopad každého učení a vzdělávání směrován. Ale člověk a jeho součásti, podíváme-li se na věc technicky, je právě i nástrojem každého učení. Jeho správně fungující mozek a všechny související smysly, které se více či méně na učení podílí jsou nezbytným předpokladem pro úspěšný proces učení.
4 Nástroje intencionálního celoživotního učení
– univerzity třetího věku
– distanční vzdělávání
– strategie celoživotního učení ČR
– aktivní politika zaměstnanosti
– nejrůznější národní programy zaměřené na celoživotní učení
– další profesní vzdělávání (firemní, nejrůznější kurzy, úřad práce a pod.)
– občanské vzdělávání (neprofesní, právní, estetické a pod.)
– e-learning
– mezinárodní dokumenty týkající se celoživotního učení
– české dokumenty týkající se celoživotního učení
5 Nástroje funkcionálního celoživotního učení
– média
– internet
– společnost
– zájmové učení (koníčky a pod.)
– zájmová sdružení
– rodina
6 Závěr
Je tedy vidět, že nástrojů celoživotního učení je takřka nepřeberné množství. Určitě existuje celá řada dalších, které zde zmíněny nejsou. Nejdůležitější je mít po ruce potřebný nástroj a ještě důležitější je jeho správná volba. Nezbytným předpokladem úspěchu je i znalost dostupných nástrojů a jejich využitelnosti.
7 Použitá literatura a zdroje
Stránky Wikipedia. (online) [cit. 17. 10. 2007] Dostupné na internetu: http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1stroj
Fischerová – Katzerová, Vlaďka. Teorie celoživotního učení. Česká Lípa, UJAK Česká Lípa 2007