Didaktická analýza
1) Didaktická analýza příkladu neprezenčního studia
Pro analýzu byl zvolen korespondenční kurs „Marketing“ z nabídky Evropské školy korespondenčních kurzů. Kurs je deklarován jako rekvalifikační, s doporučenou délkou studia 6-12 měsíců.
Evropská škola korespondenčních kurzů nabízí svoje produkty na území České republiky od roku 1990. Zvolený kurs „Marketing“ je zjevně ovlivněn novými médii a technologiemi, neboť na rozdíl od starších produktů téže společnosti se takřka celá komunikace studujícího s lektorem (v zásadě se školou vůbec) odehrává prostřednictvím sítě Internet. Jde o formu, která je výhodná pro studenta, který tak šetří čas a peníze, ze stejných důvodů je výhodná pro lektora i pro provozovatele školy. Zájemcům, kteří nemají přístup k Internetu, nabízí provozovatel možnost korespondovat se školou formou klasických listovních zásilek. Zájemce, který chce či potřebuje šetřit čas, může s využitím e-mailu, webového rozhraní školy a internetového bankovnictví vyřešit od svého domácího počítače vše s výjimkou závěrečné zkoušky.
Zájemce o tento kurs typicky platí zápisné, které činí 899 Kč a poté 12 plateb po 259 Kč, což je platba za 2 lekce. V případě platby jediným převodem činí cena kursu 3205 Kč (o 802 Kč méně).
Komunikace mezi studentem a školou v případě vybraného kursu „Marketing“ probíhá tak, že po odeslání přihlášky, kterou lze zaslat listovní zásilkou, faxem nebo e-mailem, obdrží zájemce první zásilku, která obsahuje
- desky pro snazší zakládání písemností spojených s výukou,
- studijní materiály k absolvování první a druhé lekce,
- složenku pro zaplacení prvních dvou lekcí.
Po zaplacení předepsané částky student obdrží materiály k dalším dvěma lekcím. Krok dvou lekcí je určujícím pro komunikaci studujícího se školou. Škola odesílá vždy dvě lekce najednou a student vždy po jejich zvládnutí odesílá lektorovi vypracované domácí úkoly. Lektor následně odesílá studentovi tyto úkoly opravené zpět. Po absolvování všech 24 lekcí, vypracování 23 domácích úkolů a prostudování zpětné vazby k nim může student podstoupit písemnou rekvalifikační zkoušku.
Studentovi jsou školou po zahájení kurzu, i průběžně v době studia, nabízeny tzv. doplňkové studijní materiály, což jsou další publikace produkované nebo prodávané Evropskou školou korespondenčních kurzů. Tato metoda umožní studentovi, aby se rozhodoval, zda za cenu zvýšení nákladů na studium si sám rozšíří rozsah kursu, respektive bude souběžně samostatně studovat z doporučené literatury. V takovém případě může využít odesílání svých domácích úkolů lektorovi zároveň ke kladení dotazů k paralelně studované literatuře.
Zvolený kurs nemá stanovenou délku, jeho trvání je pouze doporučeno. Jediným limitem je, že případnou rekvalifikační zkoušku není možné vykonat dříve, než tři měsíce od zahájení studia. Rytmus studia, práce na domácích úkolech i jejich odesílání si student řídí sám. Odesílání domácích úkolů nemní povinné, pokud student nechce absolvovat rekvalifikační zkoušku.
Obsahově se zdá být zvolený kurs koncipován tak, aby získané poznatky byly okamžitě aplikovatelné při výkonu zaměstnání.
První až osmá lekce kursu se zabývá úvodem do oborové terminologie, příklady z každodenního života a specifickým způsobem myšlení či řešení úkolů. Typickými tématy tohoto bloku jsou „Požadavky spotřebitele“, „Jak uspokojit zákazníka“ nebo „Konkurence“. Tento první blok kursu je zakončen praktickým úkolem, který ověří, zda student pochopil koncept kursu a základy probírané látky.
Další blok kursu, který je obsahem lekcí 9 až 20, je již orientován na specifické otázky oboru a vyžaduje dobré zvládnutí předchozí části. Tento druhý blok se zabývá tématy jako například „Stanovení ceny“, „Distribuce a logistika“, „Podpora prodeje“, nebo „Vztah spotřebitele k ceně“. Zejména v této části kursu je pro smysluplný postup nezbytná součinnost a kvalitní zpětná vazba lektora – zejména s ohledem na předpokládanou cílovou skupinu studentů, tedy osoby bez předchozích teoretických znalostí oboru.
Poslední blok, počínaje lekcí 21, poskytuje pohled na marketing v širších ekonomických souvislostech, v úplném závěru kurs naznačuje, jak aplikovat získané zkušenosti při řešení každodenních úkolů. Jedna z posledních lekcí, nazvaná „Tendence rozvoje marketingu“, by měla studenta upozornit na nutnost průběžného udržování a zvyšování kvalifikace s ohledem na vývoj oboru.
Kurs je orientován na získání základních znalostí z oboru s tím, že by měl studentovi umožnit či usnadnit orientaci a vyhledávání zdrojů pro jeho další profesní růst. Může se jednat o vhodný program pro osoby s technickým vzděláním, pro živnostensky podnikající osoby, nebo pro zaměstnance, kteří základy marketingu potřebují pro udržení nebo zvýšení konkurenceschopnosti na trhu práce. Zájemcům s tímto zaměřením bych kurs „Marketing“ zcela jistě doporučil.