Public relations – poznatky z kurzu
Ú V O D
Vytvářet vztah mezi firmou a veřejností je základním programem public relations. Důvěru a porozumění nelze získat jen prostřednictvím informací o výrobku, poskytovaných službách, zvýrazněním image firmy, ale i vytvářením vhodného klimatu mezi firmou a veřejností. Intenzívní rozšiřování kontaktů s veřejností se stává obsahem využití širokého spektra propagačních médií a designu. Z nich významné místo náleží obrazovým, zvukovým a prostorovým prostředkům, ze kterých zejména posledně uvedené zůstávají v současnosti v pozadí zájmu managementu a vlivu public relations.
Již v procesu transformace dnešních podniků vystupují do popředí potřeby nového přístupu v řešení vnitřních i vnějších prostor firmy. Důstojná prezentace firmy v novém prostoru přispívá k žádoucím vztahům s veřejností. Bylo by chybou spokojit se pouze s dosažením zvolené funkčnosti jednotlivých prostor. Každý z nich má svoji funkci v řídící a organizační struktuře s konkrétním posláním. Pozornost je třeba věnovat prostorám, kde se očekávají návštěvy a přímé kontakty s veřejností. Již samotné vstupní prostory signalizují úroveň firmy. Jejich architektonické řešení se stává obvykle záležitostí významných architektů, designerů. Zaručují svojí profesionalitou a zkušenostmi dosažení žádoucího cíle.
- POZNATKY Z TÝDENNÍHO KURZU PUBLIC RELATIONS
Public relations označují plánovité, systematické a hospodářsky smysluplné vytváření vztahů mezi podnikem a skupinově stratifikovanou veřejností, tj. mezi námi (z pohledu podniku) a zákazníky, akcionáři, bankami, přepravci apod. s cílem získat jejich důvěru a porozumění.
Public relations souvisí s celou marketingovou filozofií. Nejsou zaměnitelné s reklamou, protože mají širší a obecnější záměr a spíše vztah k určité firmě a její image.
Public relations má 8 funkcí:
1) funkce informativní: a) vnitřní = human relations
- b) vnější
2) funkce kontaktní
3) funkce řídící
4) funkce image: a) image značky
- b) image osobnosti
- c) image určitých divizí, složek
- d) image celých skupin výrobků
- e) image věcí a služeb, servisu
5) funkce harmonizační
6) funkce podpory odbytu prodeje
7) funkce stabilizační
8) funkce kontinuity
Vztah reklamy a public relations
Public relations se často zaměňuje s reklamou.
Shodné však mají pouze:
1) využívání stejných médií
2) využívání stejné systematičnosti a souvztažnosti
3) neobejdou se bez soustavné tvořivosti
4) vytváří image podniku
5) postupují podle stejných kroků: – analýza problému
– příprava akce
– akce (= zveřejnění)
– kontrola
Rozdíly mezi reklamou a public relations jsou následující:
1) Reklama propaguje výrobek nebo službu na trhu, aby se prodal v co nejkratší době a co nejefektivněji.
Public relations propaguje celou organizaci.
2) Výsledky reklamy jsou měřitelné.
Výsledky public relations nejsou měřitelné.
3) Reklama je funkcí marketingu.
Public relations jsou funkcí managementu.
4) Reklama působí krátkodobě.
Public relations působí dlouhodobě.
5) Reklama útočí na konkurenty.
Public relations se snaží konkurenta zpracovat, ovlivnit, získat.
- EXKURZE
Exkurze do tabákové továrny AUSTRIA TABAK v Hainburgu se konala 25. 11. 1993. Byli jsme přijati dvěma pracovníky této továrny, kteří nám ve vstupní hale na modelu ukázali a popsali továrnu, shrnuli její historii a řekli hlavní fakta o její současnosti.
Firma má 1200 zaměstnanců z nichž 1/3 jsou nekuřáci. Proč jsem se zmínil o nekuřácích? Vysvětlení je jednoduché. Na pracovišti je povoleno kouřit a tím pádem zmíněná třetina nekuřáků trpí. Proti jejich vůli se stávají pasivními kuřáky, což určitě nezlepší jejich zdravotní stav. Firma vyrábí několik druhů cigaret, které vyváží mimo jiné i do Ruska. Tabák dováží z Brazílie, Indie, Bulharska a mnoha jiných zemí. Mezi ně však nepatří Česká republika. Tento tabák se uchovává ve skladech, které vznikly z bývalého kláštera, čímž podnik zničil historickou památku městečka Hainburg.
Pracovníci na jednotlivých dílnách se moc nenapracují, protože výroba je vysoce automatizována. Pracovníci pracují v čistém prostředí a firma na ně myslí i v době, kterou tráví v soukromí. Každý měsíc dostane každý zaměstnanec 600 cigaret zdarma bez ohledu na to, zda-li je kuřák či nikoliv. Pracovníci v důchodu dostávají stále 300 cigaret měsíčně.
Továrnu jsme prošli asi za hodinu a při odchodu jsme každý dostali malý kufříček, který obsahoval krabičku cigaret, zapalovač a propagační materiál.
Z Á V Ě R
Celý kurz mě neuspokojil, protože byl nepřipravený, jinak řečeno byl „šitý horkou jehlou“. Byla vidět snaha jednotlivých přednášejících zastínit tuto skutečnost. Prakticky tři dny ze čtyř, v kterých tento kurz probíhal, jsme slyšeli téměř jednu a tu samou teorii public relations.
O exkurzi nám bylo zprvu oznámeno, že to bude exkurze do Vídně a v rámci výuky, tedy bezplatně. Na exkurzi jsme byli v Hainburgu v tabákové továrně a tam jsem si stále ještě myslel, že půjdeme do další nějaké firmy ve Vídni. V tom jsem se však velmi zmýlil, poněvadž jsme se jeli podívat jen na Mariahilferstraße a do supermarketu Huma, tzn. jen nakupovat. Tím chci říct, že těch 100 Kč, které jsme byli nuceni v autobuse zaplatit, i když tato exkurze měla být bezplatná, se mi zdají zbytečně vyhozeny.