Logo v programu klubové identity
Obsah:
Definice loga………………………………….. 3
Logo jako výraz klubové identity
a jeho využití………………………………….. 3
Logo klubu FSC Libuš…………………….. 5
Podoba loga FSC Libuš…………………… 6
Ukázka využití loga FSC Libuš………….. 7
Použitá literatura……………………………… 8
Definice loga
Slovo logo vzniklo z původního řeckého Logos. Tento pojem měl však již ve starověkém Řecku povícero významů, jako například Slovo, Řeč, Myšlení, Pojem, Rozum. Lze tedy konstatovat, že logo je to, co dává příslušnému (v našem případě sportovnímu klubu) smysl, resp. nám smysl tohoto sportovního klubu ukazuje.
Moderní význam charakterizuje logo jinými slovy, jejichž význam však zůstává identický. Logem se označuje natištěný znak reprezentující firmu (tedy například i sportovní organizaci), výrobek apod.; ochrannou známku, emblém; celek nesoucí dva či více použitých oddělených částí.
V souvislosti s logem se užívají i další více nebo měně obdobné pojmy jako:
Znak – obecně charakteristická vlastnost; názorný reprezentant určité třídy předmětů; označení, symbol, příznak; filosoficky se jedná o smyslově vnímatelný předmět, který jiný předmět označuje, představuje, na něj poukazuje.
Symbol – jeden nebo více znaků užitých k vyjádření nějakého celku; ve výtvarném umění je to taková charakteristika estetického obrazu, která mu dává smysl, vyjadřuje určitou uměleckou myšlenku. Na rozdíl od alegorie je smysl symbolu neoddělitelný od jeho obrazné struktury a má mnohoznačný význam.
Emblém – znak, odznak, symbol; ve výtvarném umění umělecká forma tvořící spojením slova a obrazu uzavřený celek, umožňující obsahovou interpretaci děl.
Logo jako výraz identity klubu a jeho využití
Ve snaze upoutat přesvědčit, sdělit a získat pro sdělované užívá grafika řadu prostředků jako například značka, znak, logo, logotyp, plakát, prospekt, nástěnný poutač aj.
Ve vztahu k tělesné výchově a sportu mluvíme o logu jako o základu grafické tváře instituce – v našem případě sportovního klubu. Je vizitkou sportovní organizace, ta se jeho prostřednictvím opticky představuje a její snahou je, aby logo splynulo s její činností a bylo jejím symbolem. Snahou sportovního klubu je, aby celá jeho propagační činnost, od vstupenek, přes barvu dresů, měla jednotný grafický ráz, tvarovou a barevnou jednotu, tzv. vizuální styl. Jeho základem je právě logo a klubové barvy. Mnohostrannost použití loga od malého odznáčku po obrovský znak u vstupní brány na stadion určují jeho charakter. Musí být maximálně výrazné, mělo by mít vztah k poslání sportovní organizace, musí být snadno zapamatovatelné a odlišné od ostatních.
Logo má oficiální formu, která charakterizuje jednotlivé sportovní kluby. Každé je barevně specifické, čehož se využívá v propagaci. Logo by mělo být obsaženo na všech propagačních materiálech klubu. Na reklamních předmětech může být vedle loga ještě uvedena adresa klubu.
Logo klubu lze využívat na:
- vizitkách
- vstupenkách
- klubovém tisku (noviny, časopisy, zpravodaje)
- trenérské lavičce
- klubovém autobusu
- dresech
- sportovním vybavení
- vývěskách a nástěnkách klubu
- hlavičkových papírech
- drobných upomínkových předmětech (vlaječky, diplomy, odznaky, notesy, nášivky aj.)
- dalších místech, kde bude dobře viditelné a bude kvalitně reprezentovat klub
Logo klubu FSC Libuš
Fotbalový sportovní klub Libuš byl založen v již v roce 1923 a před dvěma lety tak oslavil 75. výročí založení. Původně ves v sousedství hlavního města se stala v šedesátých letech jeho součástí a význam klubu nepoměrně stoupl s výstavbou libušského sídliště. Díky tomu má od sedmdesátých let Libuš poměrně velkou mládežnickou základnu a počtem mládežnických družstev se řadí mezi přední pražské celky. První mužstvo Libuše hraje dnes pražský přebor a svého vrcholu dosáhl v letech 1995 – 1998, kdy hrál divizní soutěž.
Klub nemá svého kronikáře a materiály o historii klubu spravuje vedení klubu. Již od svého vzniku jsou klubovými barvami zelená a bílá a těmito barvami se také vyznačuje logo klubu. Ve dvacátých letech to bylo jednoduché trojúhelníkové logo, napůl zelené a napůl bílé s nápisem Libuš.
Později přibyl na horní část loga fotbalový míč, rok založení klubu a do spodní části pěticípá hvězda.
Podobu současného loga uvádím na následující straně.
Logo FSC Libuš je klubem hojně využíváno na vstupenkách, programech k mistrovským utkáním, na vstupní bráně klubu, na vlaječkách, odznacích a jiných upomínkových předmětech. Má nesporný význam při získávání sponzorů, jejichž loga a názvy se objevují na klubových dresech, v programech zápasů na vstupenkách i v ochozech stadionu. Žádnému ze sponzorů se však nepodařilo proniknout do loga klubu ani do názvu a tak si tradiční podobu logo klubu uchovává již spoustu let.
Použitá literatura:
Kol. autorů ČAV : Ilustrovaný encyklopedický slovník I.-III.
Praha, Academia 1980
Čáslavová, E. Management v tělesné výchově a sportu
Praha 1995
Kotler P. Marketing a management.
Praha, Victoria publishing, 1995