Turpress – plán distribuce
Založení firmy
Firma TURPRESS je společnost založená na nápadu vzdávat křížovky. Jak mi pan Turcyzna- jeden ze spoluvlastníků sdělil, nejdůležitější pro úspěšný podnikatelský začátek je dobře zvolit si obor, ve kterém jste silný a ve kterém je místo na trhu, kde se musíme každodenně řídit heslem, že zde neplatí zítra co dnes. Za totalitního režimu v republice vycházely dva křížovkářské časopisy o nákladu po 200 000 kusech. Jelikož po roce 1990 lze v naší republice hovořit o tzv. hádankářském čase a lidé přímo prahli po křížovkách, rozhodl se pan Turczyna založit výše uvedenou firmu.
Podnikatelské začátky
První časopis firmy TURPRESS začal vycházet v roce 1991 o nákladu 74 000 kusů. Nyní firma vydává časopisů pět o celkovém měsíčním nákladu 250 000 kusů. Na současném trhu má firma vážnou konkurenci asi v sedmi časopisech, ale celkový počet křížovkářských a hádankářských časopisů je dnes daleko vyšší- je jich asi 53. Z tohoto čísla jasně vyplývá, že více podnikavých lidí přišlo na to, o co je v současnosti zájem. Tento konkurenční boj mezi vydavateli je velmi prospěšný pro nás, čtenáře. Z tohoto důvodu firma TURPRESS řeší otázku: Jak udržet a rozvíjet firmu?
Distribuce
Firmě TURPRESS rozšiřují jejich časopisy distribuční firmy, kterých je v republice asi 12. Ty za rozšiřování berou rabat 32 % z ceny, to znamená, že je-li cena časopisu na trhu 5,- korun, distribuční firma má za každý výtisk 1,80. Kdysi u nás v republice měla distribuční monopol PNS, která rozšiřovala všechny noviny a časopisy. Dnes se z PNS stala První Novinová Společnost a k ní přibylo dalších 11 distributorů. TURPRESS využívá všech 12 firem, díky kterým vlastně pokryje celou republikovou sít. Své časopisy dodává distributorům o nákladu od 2 000 do 20 000 výtisků. Každý časopis má jiný náklad, který podléhá vkusu a trendům doby, ke kterým dnes patří osmisměrky. Stejnojmenný časopis dnes firma vydává o nákladu 35 000.
V republice je asi 8 000 stanků, kde se prodávají časopisy TURPRESSu. V současnosti je pro distributory typická snaha o co největší rabat. Na Ostravsku fungují nyní dvě velké distribuční firmy: PNS a RED. PNS měla vždy větší rabat než ostatní, od roku 1995 chce dokonce 35 %. Firma RED nabízela stánkařům časopisy se 17 % rabatem, PNS někde až s 21 % rabatem. Je logické, že pro stánkaře bylo a je výhodnější spolupracovat s PNS, a proto i pro TURPRESS je lepší spolupracovat s PNS. Jako perličku uvedl pan Turczyna, že při jednání s firmou MEDIAPRINT dosáhl 33 % rabatu, i když původní požadavek této distribuční firmy byl 36 %.
Pravidla úspěchu firmy
Pro firmu je důležité držet se pravidel, které mají obecný charakter i v jiných oborech. V našem případě by se daly tyto pravidla stanovit asi takto: 1. Nápad a název výrobku
2. Dobrá jakost
- Podpoření prodeje výhrami o ceny
- Cena časopisu
ad 1: Některé časopisy mají nepřesné názvy. Ty nemají příliš velkou šanci prosadit se na trhu. Naopak velmi dobře se prodávají časopisy s dobrým titulem. V případě firmy TURPRESS bych mohl uvést FÓR A KŘÍŽOVKA, který má za úkol uvádět křížovky s vtipnými tajenkami apd., nebo časopis FILM A KŘÍŽOVKA zabývající se filmovou tématikou spojenou s luštěním.
ad 2:Dobrá jakost vlastně prodává výrobek. TURPRESS se snaží přicházet stále s něčím novým a lákavým. Křížovky musí být bez chyb, nesmí se mást luštitel, např. záměnou řádků. Celý časopis musí mít charakter, který zaujme.
ad 3: V minulosti e vždy luštilo o knihy, předplatné apd., dnešní trend poukazuje na zájem o pěněžité výhry. Průzkumem bylo zjištěno, že čtenář a luštitel v jedné osobě se při koupi časopisu dívá také na to, o co bude luštit. Firmě TURPRESS přichází průměně asi 4 až 5 tisíc odpovědí na jeden časopis, to znamená, že pravděpodobnost výhry je 1:200. Výhry se pohybují od 1 000 až do 15 000.
ad 4:Vysoká cena časopisu způsobuje malý zájem ze strany čtenářů, naopak levnější časopis je dostupnější. Cena má pokrýt výrobní náklady, zaměstnance, tvůrce křížovek, kreslíře atd. Nejdůležitější faktor ovlivňující cenu časopisu je cena papíru, která má splnit určitý účel. Cena časopisu není konečná, ale prodejní.
O prodejnosti titulů tzv. remitenda, což jsou vlastně neprodané a vrácené výtisky. Když si distributor objedná 10 000 výtisků a prodá jen 8 000, remitenda jsou 20 %. Remitenda jsou vlastně zrcadlem zájmu om daný druh zboží. Je ale vždy lepší, aby se několik časopisů neprodalo, než aby chybělo. Zajímavý je příklad časopisu Týden, který měl velmi drahou reklamu. Redaktoři jednali pouze s PNS a chtěli, aby se prodalo 180 000 výtisků týdně. republice se však prodala pouze polovina nákladu. Nyní se autoři rozhodují, jestli sníží cenu a rozsah, nebo zvětší distribuční síť.
Struktura firmy
Úkolem marketingu firmy TURPRESS je vypočíst správnou cenu a zjistit, zda ji přijme distributor a čtenář. V případě, že je o časopis velký zájem, diktuje cenu majitel. Marketing u takových novin není složitý, není potřeba znát žádné složité marketingové vzorce. Firma TURPRESS nemá žádný marketingový speciální tým, ale stará se o něho vlastně celý kolektiv. Tento kolektiv tvoří 2 šéfredaktoři, 1 účetní, 1 administrativní síla a asi 43 spolupracovníků za honorář (autoři křížovek, vtipů, kreseb). Pracovat s lidmi za honorář je ekonomicky výhodné, protože z platu zaměstnance se odvádí daň státu 36 %, avšak spolupracovník za honorář si může u firmy vydělat maximálně 3 000,- korun a z jeho platu firma neodvádí daň žádnou, deseti procentní daň platí spolupracovník sám. Tyto zákony jsou stanoveny státem v podmínkách pro podnikání.