Self-management – skupina hodnot
Tréning na SELF MANAGEMENT
Manažer řídí sebe sama
Obsah: Manažer řídí sebe sama
Hodnotový svět manažera
Náš manažer v zátěži a stresu
Svět strategie vyvěrá za světa vědy
Manažerův čas vezdejší
Cíle versus úkoly
Časový snímek
Sebepozorování manažerova výkonu
Pravidla výkonu profese
MOTTO: Naučit se hospodařit se strategickým časem znamená získat jednu hodinu denně.
Ten z nás, kdo je s to ohlédnout se nazpátek, proti toku času, obrátit běh věcí a jít k jejich počátku, ten je odvaha i mudrc: Učí sám sebe, učí se ze svých zkušeností, ze svých úspěchůa průšvihů. „Ztrácí čas“, aby jej pro příště dvakrát tolik ušetřil. Starý muž sedí uprostřed nočního ticha, které podle něho je „zlatou setbou i žatvou ducha“, sedí a píše. Píše nám dodnes: Poznat sebe sama je začátek moudrosti, veškeré moudrosti základ – Jan Amos Komenský.
Ve skutečnosti jsme dospělí až mezi třicítkou a čtyřicítkou. Až tehdy dozráváme naplno. Nejvyšší čas pro volbu vlastní životní a profesní strategie! Má-li být věrohodná, musí vycházet ze sebepoznání. Z výchozí bilance svých dispozic, svých prvých životních zkušeností. V této výchozí bilanci se mísí naše antropologie (kdo jsem), s naší strategií (co a jak zamýšlím). Tato spojnice je neomylný příznak naší dospělosti. Umět se tázat sebe sama, reflektovat své činnosti a veškerá svá počínání, stanovit si cíle pro blízko i do daleka, k těm přiřazovat prostředky a způsoby, jak s nimi naložit – to je vysvědčení vyzrálé osobnosti před rozhodujícími životními starty.
Nejdříve ze všeho se v klidu ptejme a odpovídejme si, jaký vlastně je náš individuální, osobní svět. Každý má svůj osobní soubor preferencí, připisovaných materiálním či ideálním vnějším objektům. Těm přisuzujeme v životě významy první i významy poslední, ty zařazujeme podle důležitosti do své niterné mapy a na místa v pozadí, na místa podružná. Každý má svou hodnotovou orientaci. Podle tohoto souboru hodnot jednáme, činíme se, pracujeme i žijeme. Tento soubor je také klíčem k naší motivační struktuře.
Chceme a usilujeme o to :- co bezprostředně či stále k životu potřebujeme- oč máme momentálně či trvale zájem- čemu přikládáme v životě důležitost- co je pro nás relativně či naprosto nezbytné
Skupina hodnot
Hodnota
Základní životní hodnoty 2 Být zdraví
17 Mít zajištěn důchod ve stáří
22 Žít ve zdravém živ. prostředí
Práce, zaměstnání 1 Mít dobré vzdělání a kvalif.
6 Mít výnosné zaměstnání
a dost peněz
15 Mít zaručené zaměstnání,
podle kvalifikace
16 Mít zajímavou práci, která
člověka uspokojuje
Spotřeba, statky, neprodukce 4 Mít vyhovující byt
5 Mít zařízenou domácnost
7 Mít bohatý sortiment na trhu
27 Mít auto, chatu, domek, nemovitosti
Seberealizace ve volném čase 3 Mít dostatek času na odpočinek, rekreaci
23 Mít možnost pěstovat své hobby
24 Mít možnost vzdělávat se po celý život, stále se učit
26 Mít možnost cestovat, poznávat svět
Seberealizace v rodině 18 Umožnit rodině život v dostaku
28 Umožnit ženě její seberealizac
29 Zajistit dětem šťastné mládí
Soužití, komunikace s lidmi 14 Žít a pracovat mezi čestnými a
snášenlivými lidmi
20 Žít mezi lidmi stejných názorů
a zájmů jako já mám sám
21 Mít dobré přátele
19 Být užitečný pro ostatní lidi
Účast na věcech veřejných 11 Ovlivňovat veřejné záležitost
v místě bydliště
12 Podílet se na řízení a
rozhodování na pracovišti
13 Podílet se na řízení a správě
celospolečenských záležitostí
Základní hodnoty společnosti 8 Žít bez obav z války
9 Žít v sociálně spravedlivé
společnosti
10 Žít v právním státě, mít právní
jistoty a občanské svobody
25 Mít dostatek věrohodných
informací z domova i ze světa
Svou hodnotovou orientaci si manažer zjistí snadno: Podívá se na jednotlivé hodnoty a posoudí si pro sebe, jak jsou pro jeho život důležité. Těm hodnotám, jež jsou pro něho nejdůležitější, přiřadí známku 10, hodnotám, které pro něho osobně nemají vůbec význam, přiřadí známku 1. Dostane tak svůj žebříček životních hodnot a prokreslenější obraz sebe sama.
Svět hodnot je ale pro nás přitažlivější a zajímavější tím, že hodnotě přiřazujeme či podřazujeme několik potřeb.