Profil a osobnost manažera, manažerské dovednosti
Všichni moderní manažeři musejí plnit pevně stanovené úkoly: řídit práci a podniky, řídit pracovníky, řídit produkci a příslušné operace.
Stát se manažerem vyžaduje velké množství znalostí a dovedností potřebných pro zvládání požadavků podniku. Vyžaduje se, aby jeho formální autorita korespondovala s jeho přirozenou (neformální) autoritou. Formální autorita je daná zastávanou funkcí a postavením v řídící hierarchii. Neformální autorita bývá určována:
- Odbornou kvalifikací – výše odborného vzdělání, znalosti a dovednosti
- Pracovní morálkou
- Morálními vlastnostmi – poctivost, důslednost, dodržování slibů
- Partnerským vztahem ke spolupracovníkům
Od dobrého manažera se také čekává, že bude vůdčí osobností, že bude hodně podněcovat podřízené.
Úlohou manažera je schopnost využívat odborníků pro dosahování vytyčených cílů. K tomuto potřebuje :
- Získané předpoklady – předpoklady, které je možné získat výchovou, výcvikem nebo vzděláním, (schopnost komunikace, zkušenosti, znalosti, asertivita). Intelektuální dovednosti jsou vrozené, ale částečně se dají změnit výchovou.
- Vrozené předpoklady – nedají se moc ovlivňovat, patří sem inteligence, temperament a fantazie.
Pokud je manažer na nižší úrovni, snaží se používat specifické odborné znalosti. Čím je výše, tím více užívá všeobecných poznatků z různých oblastí.
Rozdíly mezi jednotlivými manažery jsou dány jejich znalostmi, dovednostmi, vlastnostmi, schopnostmi nutnými k vykonávání manažerské funkce. Záleží ovšem na tom, na jakém stupni řízení se manažer nachází. Manažerské dovednosti, znalosti a zkušenosti se dají přenášet z jednoho podniku do druhého (z oblasti do oblasti). Manažerské dovednosti, které vyžaduje efektivní řízení, je možné rozdělit do tří základních druhů:
- technické dovednosti – schopnosti využívat postupy, znalosti a techniky teoretických a praktických disciplín, využívat specializované pracovníky, manažer musí mít specifické dovednosti technického rázu stejné, jako mají lidé, které řídí. Je to proto, aby dokázal zabezpečovat provádění prací.
- lidské dovednosti – schopnost spolupracovat, chápat a efektivně komunikovat a motivovat ostatní pracovníky. Tyto dovednosti jsou nejdůležitější pro provozního manažera.
- koncepční dovednosti – schopnosti řídit, integrovat a vzájemně užitečně slaďovat zájmy a aktivity, které v podniku probíhají.
Každý manažer potřebuje využívat všech dovedností. Jejich relativní význam a podíl se odvíjí od úrovně, na které manažer provádí práci. Technické dovednosti a zvláštní odborné znalosti jsou rozhodující na nejnižším a středním řídícím stupni. Lidské dovednosti tvoří náplň práce manažera na všech stupních řízení, protože jsou činnost realizuje prostřednictvím jiných lidí. Nutnost koncepčních dovedností vzrůstá směrem nahoru, u vrcholového manažera nabývají tyto dovednosti maximální důležitosti.
Podle J. S. Livingstona lze uvést základní vlastnosti manažera, které se projevují v podobě určitých potřeb. Jsou výrazem osobních kvalit. Jsou to:
- potřeba řídit
- potřeba moci
- schopnost vcítit se – dobrý manažer musí mít pochopení a cit pro své spolupracovníky.
Na kvalitě manažera záleží z velké části prosperita celého podniku.
Podmínky úspěšnosti:
- úroveň intelektu
- organizační schopnosti
- adaptabilita
- osobní dominace, osobní zralost, vyrovnanost
- charakterové vlastnosti
- odolnost vůči zátěži
- zaměření na sebe, na úkol, na vztahy
Manažerské znalost:
- všeobecná témata
- odborná témata
- specializovaná témata
- aktuální problematika
- psychologie, sociologie, jazyky, ekonomika