Poziční mapa telefonů na trhu
Poziční mapa – Mobilní telefony
Tato práce se týká zpracování mobilních telefonů u třech operátorů působících na našem trhu. Ke zpracování poziční mapy bylo použito 5 telefonů jenž nabízí tito operátoři(ostatní mobily nejsou v nabídce všech tří operátorů a proto byly vybrány jen ty jenž v nabídce jsou).
Tabulka č. 1
|
O2 | Oskar/Vodafone | T-Mobile | Ø cena |
Nokia 6101
|
6495
|
5577 | 5699 | 5923,70 |
Motorola V3
|
7495 | 6977 | 7499 | 7323,70 |
Nokia 6230i
|
8645 | 8977 | 9499 | 9040,30 |
Sony Ericsson
K 750i |
8995 | 9577 | 8699 | 9090,30 |
Nokia N70
|
12995 | 13997 | 14499 | 13823,70 |
Průměrná cena mobilních telefonů => 45201,7 / 5 = 9040,34
Tabulka č. 2
|
Design | Funkce | Souhrný faktor kvality |
Nokia 6101
|
7,6 | 7 | 7,24 |
Motorola V3
|
9 | 6,8 | 7,68 |
Nokia 6230i
|
7 | 8,2 | 7,72 |
Sony Ericsson
K 750i |
6,5 | 8 | 7,4 |
Nokia N70 | 6,8 | 8,5 | 7,82 |
Z tabulky č. 2 vyplývá že se všechny mobilní telefony pohybují v intervalu 7 – 8 tj. podle toho přizpůsobíme poziční mapu mezi 7 a 8 jednotkou rozdělenou po jednom desetinném místě aby byl zřetelný rozdíl mezi těmito jinak vcelku rovnocennými telefony. Vertikální osu bude tvořit cenový index (CI) jenž si ještě vypočítáme a horizontální osu bude tvořit souhrnný faktor kvality.
Cenový index u jednotlivých mobilů
- 5923,70 / 9040,34 x100 = 65,53
- 7323,70 / 9040,34 x 100 = 81,01
- 9040,30 / 9040,34 x 100 = 99,99
- 9090,30 / 9040,34 x100 = 100,55
- 13823,70 / 9040,34 x 100 = 152,91
Z poziční mapy vyplývá, že výrobky č. 1 a 4 se nacházejí v kvadrantu výhodných značek, tj. poměr ceny a celkové užitnosti se nachází na dobré úrovní a také jsme zjistili, že výrobky č. 2, 3 a 5 se nacházejí v kvadrantu prémiových(či luxusních) značek. Mezi těmito mobily je vidět veliká konkurence, obzvláště mezi výrobky 4, 2 a 3 jenž se pohybují kolem stejné ceny, kdy výrobek 2 a 3 jsou takřka srovnatelné, kdežto u výrobku 1 a 5 jsou vidět značné vzdálenosti od středu. Výrobek 1 výrazně zaostává od ostatních a je vidět že už je na trhu nějakou dobu což se projevilo především na ztrátě funkcí jimiž disponují ostatní navíc (to se také projevilo v souhrném faktoru kvality) a naopak u výrobku 5 je vidět, že byl uveden na trh nedávno, jeho cena je zatím nadměrně nadsazená, což je ale zároveň nahrazeno funkcemi jenž ostatní telefony nemají.
Kdybych se měl rozhodovat já, který z těchto výrobků zakoupím, vybral bych si výrobek č. 3 ať už proto, že je to Nokia a jiné mobily nekupuji, tak také proto, že se jedná o sloučení manažerského telefonu a zároveň mobilu pro volný čas, cena přiměřeně odpovídá kvalitě a není k tomu již více co dodat