Studentská pečeť – analýza marketingového mixu
Nestlé v ČR
Společné ředitelství Nestlé pro trh v České republice a Slovenské republice sídlí v Praze – Modřanech. Výrobní aktivity Nestlé v ČR jsou zaměřeny na výrobu čokoládových a nečokoládových cukrovinek. Tabulkové čokolády, čokoládové tyčinky, dezerty a další čokoládové speciality se vyrábí v závodě Zora v Olomouci. Lentilky a bonbóny mnoha druhů, chutí a barev a další nečokoládové výrobky se vyrábí v závodě Sfinx v Holešově. Oba závody patří mezi nejvýznamnější výrobce a exportéry ve své kategorii v ČR.
1. Historie Nestlé
Výrobky Nestlé byly u nás prodávány před více než 110 lety.
Nejstarší doložená zmínka související s obchodními aktivitami společnosti Nestlé na našem území je z roku 1890. Právě 16. června tohoto roku v 11:30 hodin byla zaregistrována s platností pro naše země jako grafická ochranná známka etiketa pro Nestle’s Kindermehl. Jak dokládá připojená inzerce uveřejněná v pražských Humoristických listech, základní sortiment byl dodáván do prodeje už v roce 1892.
Přímé obchodní zastoupení Nestlé v Praze pravděpodobně vzniklo nedlouho po vyhlášení samostatné Československé republiky, protože již v roce 1918 byl jmenován první ředitel společnosti pro toto území.
V meziválečném období uvedla Nestlé do provozu 1. závod na výrobu dětské výživy v tehdejší ČSR .
V roce 1935 byla v Praze založena samostatná společnost »Nestlé a.s. pro výrobu a prodej potravin« se sídlem v Sokolské ulici. V následujícím roce byl uveden do provozu první závod v Moravském Krumlově. Nestlé se tak stalo prvním výrobcem sušeného mléka a dětské výživy v ČSR.
Po několika letech byl v Hlinsku vybudován a uveden do provozu moderní větší závod na výrobu mléčné kojenecké výživy a dalších mléčných výrobků. Nestlé pro své zaměstnance zde dokonce zřídilo novou železniční stanici, která je v provozu dodnes. Přímá kontinuita podnikání Nestlé v Československu byla přerušena znárodněním průmyslu v roce 1948. S výrobky Nestlé se v dalších desetiletích mohli tuzemští spotřebitelé setkat pouze ve velice omezeném rozsahu.
V roce 1992 se společnost Nestlé stala jedním z prvních a nejvýznamnějších zahraničních investorů na území ČR i SR.
Společnost Nestlé založila distribuční společnost Nestlé Food, s.r.o v Praze. Tato společnost vybudovala obchodní síť, která domácímu trhu opět nabídla tradiční značky jako rozpustnou kávu NESCAFÉ, kojeneckou výživu Nestlé či kulinářské výrobky MAGGI.
Nestlé se stala jedním ze strategických partnerů při privatizaci a.s. Čokoládovny. Tento krok jí umožnil navázat na dlouhou domácí tradici výroby čokolády a cukrovinek vybudováním silných značek jakými jsou například ORION, DELI, GRANKO,BON-PARI, JOJO nebo HAŠLERKY. Zároveň rozsáhlý investiční program vytvořil dobré podmínky pro konkurenceschopnost domácí produkce z hlediska kvality i ceny.
Rozdělení Čokoládoven v roce 1999 připravilo podmínky pro budoucí integraci aktivit Nestlé.
Rozdělení akciové společnosti Čokoládovny vznikla k 1.1.1999 následnická společnost Nestlé Čokoládovny, a.s. Tato společnost převzala výrobu čokolády a cukrovinek a soustředila jí do závodů Zora v Olomouci a Sfinx v Holešově u Kroměříže. Olomoucká čokoládovna se tak stala nejvýznamnějším výrobcem ve své kategorii a to především díky širokému portfoliu výrobků ORION.
Dokončení integrace Nestlé v novém tisíciletí
Od začátku roku 1999 začaly být veškeré aktivity Nestlé v ČR a SR koordinovány jedním vedením. Od tohoto roku také sídlí ředitelství Nestlé v areálu v Praze – Modřanech. Ke dni 1.10.2001 se spojily společnosti Nestlé Food a Nestlé Čokoládovny na českém trhu do společnosti Nestlé Česko, s.r.o. Ke stejnému datu byla slovenská společnost přejmenována na Nestlé Slovensko s.r.o.
V roce 2003 se naše portfolio rozšířilo o zmrzliny v důsledku akvizice společnosti Schöller (nyní Nestlé zmrzlina), která je jednou z divizí společnosti Nestlé. Od roku 2006 se u nás působení Nestlé rozšířilo o divizi Nespresso, uvádějící na trh prémiové kávové systémy a provozující boutique a bar v Pařížské ulici v Praze.
V roce 2005 naše společnost uvolnila již nevyužívaný průmyslový areál v Praze – Modřanech developerskému projektu „Belárie Park“, který v nadcházejících letech přemění nevyužívané průmyslové objekty a plochy v atraktivní bytovou a obchodní architekturu. Centrála Nestlé sídlí od července 2006 v nové administrativní budově, která byla v části areálu postavena.
2. Druhy Studentské pečeti
Studentská pečeť existuje v několika různých variacích, a to buď jako klasická tabulková čokoláda:
Studentská pečeť mléčná Studentská pečeť bílá Studentská pečeť hořká
Tyto druhy jsou k dostání ve velikosti 200 a 70 gramů.
Na trhu také ale můžete zakoupit Studentskou pečeť ve formě dražé:
Studentská pečeť dražé Studentská pečeť Pop Choc
4. Výrobek
Studentská pečeť firmy Nestlé patří mezi výrobky spotřební, a to zboží běžné denní spotřeby. Z hlediska dělení výrobků podle trvanlivosti patří čokolády mezi zboží krátkodobé (netrvanlivé).
Jádro výrobku
Základní funkcí čokolády je uspokojit fyziologickou potřebu každého člověka, a to potřebu jíst. Kromě toho je čokoláda vhodná k rychlému doplnění energie. Mnozí lidé také konzumují čokoládu ve stresových situacích, protože bylo dokázáno že jsou v ní obsaženy látky, které mají uklidňující účinky.
Obal
Obal čokolády odpovídá požadavkům daným evropskou směrnicí a plní 2 hlavní funkce:
Ochranná funkce – čokoláda je zabalena do staniolu, který slouží k zabránění vstupu vzduchu a tím pádem i k prodloužení trvanlivosti.
Prodejní funkce – obal by měl zaujmout zákazníka a donutit ho ke koupi.
Design
Na obalu se nachází motiv pečeti spolu s „proudem“ tekoucí čokolády, který má vzbudit v zákazníkovi chuť na čokoládu. Na obalu samozřejmě nesmí chybět světoznámé logo Orion.
5. Životní cyklus
Zavádění | Růst | Dospělost | Pokles | |||
Zralost | Nasycení | |||||
|
||||||
Momentálně se Studentská pečeť nachází ve fází poklesu. Na českém trhu je tento výrobek již velmi dlouhou dobu. Zde by přicházela v úvahu jistá modifikace výrobku, jako ochucení čokolády apod. Například v Anglii se velkým hitem stala čokoláda jménem Mo’s Bacon Bar, obsahující kousky slaniny uzené na jabloňovém dřevě a uzenou sůl. Tato kombinace by zřejmě českého spotřebitele pravděpodobně nezaujala, ale jistá příležitost by tu byla.
6. Demografická kritéria
Čokolády se v České republice prodá ročně až 49 tisíc tun, v tomto údaji je započítána spotřeba výrobků všech značek a od všech dodavatelů. V konzumaci ale zdaleka nedosahujeme výkonů jiných států, mezi nimiž vedou svými deseti kilogramy na hlavu za rok zcela bezkonkurenčně Švýcaři, Němci a Rakušané. Nejméně ctitelů má čokoláda naopak v Řecku (2,7 kg) a Portugalsku (2 kg).
U čokolády dává každá země přednost vlastní specifické chuti. O tom rozhoduje mnoho aspektů, jako jsou sladkost, měkkost, tání, jemnost nebo výrazná vůně kakaa (tzv. kakaovost). Obecně se dá ale říci, že co někde berou jako symbol pravé čokolády, například tučnost, považují jinde naopak za nedostatek.
Český a moravský spotřebitel chce podle zkušeností firmy Orion hlavně mléčnou čokoládu, za ní následují výrobky s přísadami – oříšky, rozinkami, kandovaným ovocem (například známá Studentská pečeť). Zřetelně menší zájem projevuje o čokoládu hořkou a plněnou.
Spotřebitelský průzkum firmy Orion dále ukázal, že mléčnou a čokoládu s ingrediencemi mlsají stejně rádi muži i ženy. Rozdílně už ale přistupují k dalším druhům. Zatímco muži sáhnou raději po čokoládě hořké, ženy si naopak koupí spíš plněnou variantu. Děti si zase libují ve velmi sladké čokoládě bílé.
A kdo si tuhle dobrotu dopřává u nás nejčastěji? I na to odpověděla zmíněná anketa. Největší spotřebu čokolády má věková skupina 15-19 let, s přibývajícími lety postupně klesá. Vůbec nejčastěji kupují tuto pochoutku mladé ženy s rodinami.
7. Spotřebitelská komunikace
Nestlé se snaží vytvářet dlouhodobě udržitelnou hodnotu tím, že uspokojuje potřeby spotřebitelů v oblasti výživy, potěšení z potravy a kvality, které mohou věřit. Je to tedy společnost závislá na spotřebitelích. Společnost se zavázala naslouchat spotřebitelům a být s nimi neustále ve styku pomocí tzv. „zelených linek“, internetových stránek a dalších zdrojů. Navíc se firma zavázala splňovat spotřebitelské preference, a tak se spotřebiteli uskutečňuje rozsáhlé průzkumy výrobků tak, aby si byli jisti, že zákazník dá přednost jejich výrobku před konkurenčním.
Komunikace Nestlé se spotřebiteli je založena na následujících „Základních zásadách“:
- Spotřebitelská komunikace Nestlé by měla vyjadřovat umírněnost ve spotřebě potravin a nepovzbuzovat k přejídání. Toto je zvláště důležité ve vztahu k dětem.
- Kdykoli je to možné, měli bychom ukazovat děti při zdravé, energické akci a vyhnout se zobrazování neaktivního životního stylu spojeného s nezdravými způsoby stravování.
- Spotřebitelská komunikace Nestlé musí být v souladu se zdravým, vyváženým stravováním. Naše reklama nesmí implikovat náhradu celých jídel potravinami pro požitek nebo zákusky a nesmí podněcovat k přílišné spotřebě zákusků (snacking).
- Nestlé se zavázala k takové reklamě zaměřené na děti, která nebude podrývat autoritu, odpovědnost nebo úsudek rodičů či pěstounů. Také nesmí podporovat šikanu.
- Reklama Nestlé zaměřená na děti nesmí zobrazovat děti v nebezpečných situacích ani je podněcovat k přijetí pozvání od lidí které neznají.
- Spotřebitelská komunikace Nestlé ohledně zdravotních přínosů výrobku musí být opřena o pevný výživový základ.
- Spotřebitelská komunikace Nestlé nesmí využívat násilí, nevhodné chování nebo rouhání. Její obsah musí být vkusný z hlediska té které země a kultury. Nesmí zobrazovat postoje či chování, které je diskriminační nebo urážlivé ve vztahu k náboženským, etnickým, politickým, kulturním nebo sociálním skupinám.
- Komunikace Nestlé nesmí ukazovat nebo podporovat spotřebu našich výrobků způsobem, který by mohl být považován za nebezpečný.
- Pokud jde o umisťování reklamy, je proti zásadám společnosti sponzorovat či podporovat televizní a rozhlasové programy nebo časopisy, jejichž strategie získávání diváků nebo čtenářů je založena na využití násilí, sexu nebo podněcování k urážlivému chování vuči ostatním.
- Spotřebitelská komunikace Nestlé by neměla zobrazovat výrobky konkurence nepřesně ani je očerňovat.
8. Vztah ke konkurenci
Nestlé podporuje svobodné podnikání, a proto soutěží čestně a přiznává ostatním společnostem stejná práva na totéž. Společnost podporuje vypracování zákonu o hospodářské soutěži za účelem ochrany této zásady.
Konkrétně:
– Nestlé stanovuje svou obchodní politiku nezávisle a nestanovuje své ceny na základě dohody nebo tajných ujednání s konkurenty;
– Nestlé si nevymezuje zákazníky, území nebo trhy jednotlivých výrobků na základě dohody nebo tajných ujednání s konkurenty;
– Nestlé jedná se svými zákazníky a dodavateli čestně a v souladu se zákony o hospodářské soutěži
– Nestlé bude přistupovat k fúzím a akvizicím jako k prostředku, umožňujícímu zlepšení své efektivity, ne k omezení konkurence;
– Obchodní platby Nestlé jsou založeny na efektivnosti zákazníka a poskytovaných službách.
9. Závěr
Studentská pečeť je na českém trhu již dlouhou dobu a dá se říct že má svá „nejlepší léta“ za sebou. I přes to ale o ní zákazníci stále jeví zájem, právě díky vybudované tradici. Možným oživením prodejnosti by mohlo být netradiční ochucení čokolády nebo oživení úspěšné staré soutěže, kdy jste mohli najít v tabulce čokolády opravdovou zlatou pečeť.