Marketing – jakost
[1]Všichni se shodují na tom, že nízká jakost produktů je pro podnik špatná. Z marketingového hlediska je však problém složitější. Na jedné straně zákazníci, které podnik napálí nízkou jakostí svých produktů, se zpravidla již nevrátí a svou získanou zkušenost si nechají pro sebe, ale na straně druhé se jakost také spojuje s cenou a náklady. Požadavek, aby za nízkou cenu byla nabízena vysoká kvalita, se zpravidla překládá jen v reklamě. Marketingoví odborníci dnes říkají kvalitní výrobek bude ten, který plní svůj základní užitek pro zákazníka. Bude-li zákazník kupovat lano ke kladkostroji, pak jeho jakost posuzuje podle pevnosti a povrchové odolnosti. Budeme-li je nabízet v barevném provedení, v krásných obalech, ale s nižšími pevnostními charakteristikami, asi o jakosti nepřesvědčíme, i když ho mnozí označí jako „krásné lano“. Přitom nelze barevnou úpravu ani obal z charakteristiky jakosti vyřadit. Musíme tedy jakost blíže definovat. Proto marketingoví odborníci doporučují, aby byla jakost dokládána podpůrnými důkazy (zde pevnostní charakteristiky).
V konkurenčním prostředí musí každý podnik počítat s tím, že jakost jeho produktů bude vzájemně poměřovaná a hodnocena. Přestává za této situace působit síla značky, která bývala rozhodujícím faktorem pro koupi.
Významnou úlohu vzhledem ke kvalitě produktu hrají náklady. Žádný podnik nemůže dlouho dotovat kvalitu a tedy nebude-li umět snižovat náklady a přitom nabízet kvalitní produkt, bude mít značné problémy a nepřežije. V konkurenčním prostředí hraje ten, kdo nabídne kvalitu za přijatelnou cenu. Uvedené skutečnosti se netýkají jen hmotných produktů, ale i služeb. Služba je přitom často spojována s výrobkem, ale v řadě případů je samostatným produktem. Patří sem např. služby servisní, opravárenské, osobní a řada dalších. Z hlediska spotřebitelského marketingu je služba vnímána jako speciální produkt, u kterého vedle kvality provedení vnímáme i profesionalitu, osobní přístup, rychlost, ochotu vyhovět, atd.
Obecně lze konstatovat, že podnik vždy silně ovlivňuje trh kvalitou výrobků a služeb a také rychlostí, jak reaguje na požadavky zákazníků.
1 Podstata jakosti
[2]Pojem jakost nebo také používaný ekvivalent kvalita je v podvědomí nás všech už hodně dlouho. Nechceme se pouštět do historických odhadů, ale nebudeme se mýlit, když řekneme, že už ve starověkém Římě se mnohé porovnávalo podle původu vzniku, tedy spíše podle původce, výrobce nebo dodavatele. V té době ovšem nechápali uživatelé jakost v tom slova smyslu jako my. To co my dnes považujeme za samozřejmost se v dobách minulých považovalo za něco víc ve srovnání se standardem a to ve všech odvětvích lidské činnosti. Nechceme se pouštět do rozboru historie jakosti, protože právě ona žhavá současnost a téměř nejistá budoucnost je to, co nejvíce každého zajímá.
Jakost je technicko- ekonomická kategorie, která vztahem mezi mírami hodnoty užitné a optimální, výrobní a spotřební náklady vyjadřuje jako relativní stupeň schopnosti výrobku uspokojovat konkrétní potřebu. Vyjadřuje míru jeho použitelnosti pro daný účel a vhodnost vztahu výrobku k prostředí. Zahrnuje jak hlediska užitné hodnoty, tak i hlediska hodnoty a ekonomického efektu.
Jakost výrobku je určována nejen podmínkami spotřeby, ale i výroby neboť právě ve výrobě získává výrobek vlastnosti, které jsou nositelem jeho schopnosti uspokojovat potřebu. Pro mnohost a různost kritérií nelze jakost měřit absolutní jednotkou, lze ji vyjadřovat pouze v relativních hodnotách získaných na základě vzájemného srovnání určitého výrobku s řadou co do významu analogických výrobků (standardů). Jakost není statická, ale dynamická, stále se vyvíjí v závislosti na rozvoji výrobních sil.
I větší kupní fondy spotřebitelů vedoucích k zvyšování jejich náročnosti na jakost výrobku, která se často projevují v prioritách jakosti před pořizovací cenou. Jakost výrobku se stále významnějšími kritériem efektivnosti vědy a výzkumu a velkou rezervou produktivity práce. Jakost produkce charakterizuje průmyslový potenciál země a stav národní ekonomiky.
[3]Vysoká jakost výrobků je předpokladem pro vytvoření úspor a efektivního zhodnocení živé práce, růst výroby bez dalších neefektivních nákladů a stále dokonalejší uspokojování potřeb společnosti. Velmi záhy po ekonomických a politických změnách na začátku 90. let se v naší zemi začalo otevřeně hovořit o jakosti, efektivnosti, výkonnosti a všech těch termínech, které kdysi patřily převážně do uzavřených kanceláří technologů a představitelů vedení podniku. Proklamativní hesla o kvalitě a kvantitě však nebyla příliš účinná.
V této džungli se ale naštěstí pomalu začalo svítat na lepší časy zejména díky šikovnosti a inteligenci našich předních odborníků na jakost a také vstupem zahraničního kapitálu do našich podniků začalo docházet k postupnému zlepšování úrovně výrobků v různých odvětvích průmyslu i služeb. Neradi by jsme ale také opomenuli mnohé podniky, které právě za minulého režimu produkovaly velmi kvalitní a exportní komodity, které byly konkurence schopné a dělaly čest naší republice. Je škoda, že právě některé z těchto podniků, mají v dnešní době problémy s produkcí a samotnou existencí, kdy vystopovat důvody je mnohdy nad běžné lidské síly. To ale popisují situace na úrovni velkých podniků, které se s jakostí potýkají již od dob svého vzniku a mají jisté zkušenosti, které jen postupně zlepšují a zdokonalují.
Co však s tou spoustou nových středních a hlavně malých firem, začínajících rodinných firem, které se potřebují uchytit na trhu a jde jim to díky současné ekonomické situaci velmi ztuha? Je jakost, jak ji běžně chápeme jejich priorita? Měla by být, řekneme si, ale je to vždy možné? Odpověď je složitá!
Každý podnikatel se snaží, aby to co dělá, bylo pokud možno to nejlepší, co můžeme nabídnout trhu. Když to nebude dál dělat nejlépe, nepovede se mu dobře. Jakost v tom skrytě hraje klíčovou roli. První předpoklad úspěchu – Chtít dělat vše co nejlépe.
Ruku v ruce s nadšením do práce však musí do práce přicházet i chladná logika, matematika a drsné zkušenosti. To přímo souvisí se všemi firemními strategiemi ve všech procesech, které firma potřebuje a které ji živí. Máme tu tedy další předpoklad – Dělat vše logicky, efektivně, produktivně- prostě chytře.
Výrobek případně odpovídající určité potřebě: psát, informovat se, živit se,…
Výrobky, které uspokojují tyto základní potřeby, nabízejí různé varianty uspokojení: například tužka, plnící pero, psací stroj. Jsou to rozdílné výrobky uspokojující tutéž potřebu tj. psaní
Spotřebitelé nevnímají výrobek pouze jako prostředek uspokojování své základní potřeby. Vnímají nejen jeho konkrétní vlastnosti a způsob jeho užití, ale i image, jenž je s ním spojeno.
- 1 Vlastnosti výrobku
Obecně lze popsat výrobek na základě rozlišení dvou druhů jeho vlastností:
– Funkční vlastnosti: týkají se složení výrobku, způsobu jeho užití a jeho vnitřních vlastností
(spolehlivost, rychlost,…), nebereme-li v úvahu různé služby, které jsou
s ním spojeny.
– Vlastnosti image: vyplívají z tohoto, jak spotřebitelé subjektivně vnímají určitou značku.
Tak například nákup kosmetiky „ CHANEL“, je podmíněn představou
jakosti a přepychu spojenou s touto značkou, a zárukou spolehlivosti
výrobku, i když zákazníci mají jen málo objektivních informací
o jeho funkčních vlastnostech.
Struktura vlastností výrobku
Výrobek | Spotřebitel |
Funkční vlastnosti:
– splnění základní potřeby – dodateční vlastnosti |
Hodnota užití výrobku |
Vlastnosti image:
– vnější úprava – značka – komunikace se zákazníky |
Hodnota image výrobku |
Tabulka č. 1
- 2 [4]Požadavky na jakost
Požadavky na jakost služby
Spolehlivost
Dostupnost Pružnost
Vlídné zacházení SLUŽBY Vhodné prostředí
Odborná způsobilost
Schéma č. 1
Požadavky na jakost procesu
Lidé
Stroje – nástroje Materiál
PROCES
Měření Metody
Prostředí
Schéma č. 2
Jakost – požadavky na produkt
Nezávadnost
Estetická působivost Ovladatelnost
VÝROBEK
Funkčnost Opravitelnost
Trvanlivost Spolehlivost
Schéma č. 3
Očekávání zákazníků
TOVÁRNA ZÁKAZNÍK
Výrobce – zisk – užitek
– podíl na trhu – provozní náklady (provozní náklady)
SPOLEČNÍK
– emise
– bezpečnost
– likvidace
Schéma č. 4
- Trend ISO k integraci systému managementu
Význam jakosti v naší ekonomice sílí s intenzivní přípravou a nacházejícím vstupem do EU. Sama EU považuje permanentní rozvoj systémů řízení jakosti za velmi důležitou a nezbytnou podmínku růstu konkurenceschopnosti evropskému průmyslu na světových trzích, což dokumentuje i vyhlášení tzv. programu Evropské podpory jakosti. Tento program je postaven na základě komplexního řízení jakosti a odpovídá nejnovějším požadavkům na jakost .celá řada obchodních a finančních analytiků používá prokazatelně systémy jakosti pro vyhodnocení nejrůznějších rizik, vypracování rozborů bonity, NEBEZPEČÍ PLATEBNÍ JAKOSTI. První ucelenou oblastí jakosti, se kterou získal management jakosti českých průmyslových podniků zkušenosti, byl systém řízení jakosti podle mezinárodních norem řady ISO 9000.
- 1 Problémy celopodnikové integrace
Konkurence schopné systémy podnikového řízení se v posledních letech radikálně mění. Za základní faktory globální hospodářského úspěchu v současném období je přitom možno považovat: – informační technologie
– zákazník určuje strategii
– znalosti a schopnosti jsou základní kapitálem
– týmy a týmové práce
– sdílení bohatství, ne příjmů
– osobní neformální vztahy spolupráce
- 2 Cíle jakosti
[5]Organizace musí zavést pravé cíle jakosti v jakékoliv v jakémkoliv funkci a úrovni organizace. Cíle jakosti musí být relevantní a politickou jakosti. Cíle musí obsahovat, charakteristiky, jež jsou potřebné pro splnění požadavků na výrobku/služby a s tím spojené procesy.
Strategie jakosti sleduje dva cíle:
- splnit na co nejvyšší úrovni přání zákazníka
- vyrobit výrobek co nejhospodárněji
[6]Pro jakost máme několik definic:
„Jakost je způsobilost pro užití“.
„Jakost je shoda s požadavky“.
„Jakost je to co za ni považuje zákazník“.
„Jakost je míra výsledku, která může být kategorizována v různých třídách“.
„Jakost je stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků“!
Termín „jakost“ se může používat s přívlastky, například špatná dobrá nebo vynikající.
Spotřebitel sleduje jakost v těchto oblastech:
– jakost výrobku
- jakost služby
- jakost procesu
- jakost managementu
3 Státní ověřování
Státní ověřování jakosti je proces, kterým příslušný úřad na žádost odběratele výrobku ověřuje, zda dodavatel výrobku plní požadavky na jakost specifikované ve smlouvě uzavřené mezi odběratelem a dodavatelem. Státní ověřování jakosti nezbavuje dodavatele plné odpovědnosti za jakost výrobku. Rozsah státního ověřování jakosti a podmínky pro jeho provádění musí být stanoveny ve smlouvě na dodávku výrobku uzavřené mezi odběratelem a dodavatelem (dále jen „smlouva“). Rozsah státního ověřování stanovuje úřad po dohodě s odběratelem výrobku. Podmínky pro provádění státního ověřování jakosti stanovuje úřad tak, aby mohla být činnost příslušníka úřadu u dodavatele prováděna efektivně, a aby dodavatel umožnil úřadu provádět státní ověřování jakosti podle zákona. Úřad provádí státní ověřování jakosti na základě žádosti odběratele výrobku, podle zákona a na základě smlouvy.V této smlouvě je ošetřena činnost příslušníků úřadu, kteří u dodavatele provádí jednotlivé činnosti spojené se státním ověřováním jakosti.
[7]Úřad při státním ověřování jakosti provádí podle zákona č.309/2000Sb., pokud je tak stanoveno ve smlouvě, následující činnosti:
3.1 Odborný dozor nad jakostí
Odborný dozor nad jakostí je činnost, kterou úřad ověřuje, zda procesy dodavatele, jejichž výsledkem je výrobek nebo služba, se uskutečňují v souladu s požadavky odběratele, stanovenými ve smlouvě s dodavatelem, a zabezpečují dosažení požadované jakosti výrobku nebo služby.
- Konečná kontrola výrobku nebo služby
Konečná kontrola výrobku nebo služby je činnost, kterou úřad ověřuje shodou výrobku nebo služby s požadavky stanovenými zadavatelem ve smlouvě s dodavatelem.
- Audit systému jakosti
Audit systému jakosti je systematický, nezávislý a dokumentovaný proces pro získání důkazu a pro jeho objektivní hodnocení s cílem stanovit, zda systém jakosti dodavatele splňuje požadavky smlouvy.
- Audit jakosti procesů
Audit jakosti procesu je systematický, nezávislý a dokumentovaný proces pro získávání důkazu a pro jeho objektivní hodnocení s cílem stanovit, zda jakost procesu dodavatele splňuje požadavky smlouvy.
- Audit jakosti výrobku
Audit jakosti výrobku je systematický, nezávislý a dokumentovaný proces pro získávání důkazu a pro jeho objektivní hodnocení s cílem stanovit, zda jakost výrobku vyráběného dodavatelem splňuje požadavky smlouvy.
4 Historie řízení jakost
[8]V prvobytně pospolné společnosti, kdy člověk žil jen v malých skupinkách a společenstvích a plnil funkci jak výrobce, tak i spotřebitele, mohl vyrábět výrobky, co do jakosti a množství takové, které vyhovovaly pouze jeho vlastním potřebám. Teprve až s rozvojem obchodu, kdy se začaly uplatňovat míry a váhy, vzrůstala i kontrola právě těchto veličin. Ve středověku se připojila i kontrola ze stran cechů, které se snažily zabránit nekalému podnikání. S rozvojem průmyslové výroby a s rostoucím počtem manufaktur rostla i potřeba kontroly. Nejprve ji zajišťovali samotní dělníci a mistři popřípadě majitelé. Tento způsob prakticky fungoval až do začátku dvacátého století. S růstem vývoje se však projevuje potřeba využití specializovaných kontrolorů.
Vznikají modely výrobních procesů s technickou kontrolou a objevují se speciální útvary technické kontroly. Další růst výroby po první světové válce má za následek vznik a vývoj statistických metod použitelných pro průmyslovou praxi. Zásluhou Američanů Romiga a Shewharta se ve třicátých letech objevily první statistické metody kontroly výrobních procesů. Předválečné, válečné a rané poválečné období však statistickým metodám kontroly výrobních procesů příliš nepřálo. Hlavním požadavkem ve výrobě nebyla jakost, ale množství. Pozornost otázkám týkajících se jakosti, se soustředila především na technickou kontrolu vstupů a výstupů. Po druhé světové válce se daří zavádět statistickou regulaci výrobních procesů. Zejména v Japonsku, a to díky W: E. Demingovi. Statistická regulace výrobního procesu se stává významným nástrojem preventivní kontroly. Japoncům se daří rozšířit snahu o statistické řízení procesu i do dalších oblastí a činností organizace, včetně předvýrobních etap.
Vzniká skutečný moderní systém jakosti, označovaný jako Copany Wide Duality Kontrol (CWQC). I jinde ve světě, pod vlivem rostoucích požadavků zákazníků a uživatelů na jakost výrobků a s ohledem na rostoucí konkurenci a zpomalující se tempo ekonomického růstu na počátku 70. let, rostla u organizace potřeba zvýšit péči o jakost. Mnohé organizace pociťovaly potřebu vytvářet systémy jakosti. Začaly vznikat první podnikové a odvětvové standardy definující požadavky na systém jakosti. Docházelo k stále větší koordinaci všech činností a oblastí, jako jsou plánování, průzkum trhu, vývoj, výroba, distribuce, servis a další.
Objevuje se pojem celkové řízení jakosti“, jehož autorem je Američan A. V. Feigenbaum. Celkové řízení jakosti se začíná uplatňovat i v nevýrobních odvětvích.
Rozpracování těchto přístupů vedlo k pokusům o Totální management jakosti (TQM), který je z velké části založen na principech managementu jakosti definovaných W. E. Demingem. Snaha o dokumentaci systému jakosti vyústila v roce 1987 zveřejněním norem řady ISO 9000 a následně i norem řady ISO 10000. V roce 1994 byly normy řady ISO 9000 poprvé významně revidovány. Tato revize však nepřinesla žádoucí zvrat v tom smyslu, aby byl obsah norem přizpůsoben dynamickým rozvojovým trendům v moderním managementu jakosti. Proto bylo rozhodnuto o druhé zásadní revizi norem řady 9000, známé pod pojmem revize ISO 9000:2000
5 Řízení jakosti
[9]Tímto názvem označujeme systém, kterým vedení podniku a nadřízené orgány zajišťují udržování a zlepšení jakosti tak, aby výroba probíhala s hospodárností a náležitě uspokojovala potřeby uživatelů.
Řízení jakosti, rozšířené na všechny oblasti, které jakkoliv mohou ovlivnit výslednou jakost výrobku včetně provozu a uživatelů se označuje jako komplexní řízení jakosti. Formy realizace záměrů v oblasti píle o jakost používané v jednotlivých státech jsou sice rozdílné, vycházejí však z určitých společenských zásad pro vytvoření předpokladů k dosažení nejlepší jakosti průmyslových výrobků.
Mezi tyto zásady sem patří především:
- chápání jakosti v širším pojetí péče o jakost, jejímž cílem je trvalé úsilí o optimální úroveň jakosti a co největší použitelnost výrobků při stejné výši výrobních nákladů
- zjevný přesun dodateční péče spočívající v kontrole jakosti výrobní produkce k péči preventivní tzn. sledování jakosti ve výrobním podniku již od prvního stádia vývoje výrobku až po konečnou kontrolu.
- Péče o jakost musí být neoddělitelnou součástí řízení výroby
- Zajištění hmotné a morální zainteresovanosti pracovníků na jakost výrobků
Problémy jakost přesahují mnohdy rámec jednotlivých států a vyžadují mezinárodní spolupráci. Uskutečňují se na úrovni Evropské organizace pro řízení jakosti (European Organization for Duality Kontrol – ECQC), se sídlem v Rotterdamu, která byla založena v roce 1957 jejími členy jsou národní organizace zastupující zájmy své země v oblasti řízení a péče o jakost. Česká republika dříve ČSSR je členem této organizace od roku 1963.
- 1 Řízení jakosti v souvislosti se vstupem do EU
Mnoho firem, dokonce i certifikovaných, ztrácelo a bohužel ještě stále ztrácí své zákazníky. Důvodů je několik: jejich vedení kladlo totiž při výstavbě systému managementu jakosti důraz především na zvládnutí všech stránek administrativního řízení a na reálnou funkčnost a účinnost řízení už obvykle nestačila energie, peníze a ani vědomosti.
Smyslem budování podnikových systémů jakosti však není vytváření dokumentační pyramidy, ani samotná certifikace, nýbrž a pouze maximalizace míry spokojenosti a loajality zákazníků při minimálních nákladech, což jsou ty nejzávaznější předpoklady ekonomické úspěšnosti. Z toho vyplývá, že i jeden ze základních principů systémů managementu jakosti – realizace tzv. zpětné vazby, tj. vytváření takových kanálů, kterými lze systematicky zkoumat a vyhodnocovat to, jak jsou zákazníci spokojeni s tím, co jim dodavatel poskytuje.
Boj o kvalitu začal v té době, kdy Japonci „vyhlásili“ obchodní válku Evropě i Spojeným státům americkým, a neustále sílí díky různým konceptům, jako jsou nulová poruchovost, nulová potřeba náhradních dílů, nulová odchylka nebo nulová úroveň chyb.
Konkurence už není místní ani národní, ale mezinárodní – tedy globální. Díky narůstající globalizaci se řada firem musí uvědomit, že k jejímu úspěchu a zisku již nebude stačit jen bezvadná kvalita produktu a dobré jméno, ale především spokojení zákazníci, kteří budou ochotni poskytnout o firmě nejenom příznivé reference, ale i především zajistit „věrnost a loajalitu“. Ve většině našich firem řízení jakosti zachovává svou historicky vyvinutou organizaci, kdy kontrolou je pověřen specializovaný útvar firmy (nazývaný například ŘKJ- řízení a kontrola jakosti) a jeho lidé – kontroloři – kontrolují na jednotlivých dílnách vyrobené produkty a dávají souhlas, jestli takový výrobek svou kvalitou odpovídá předepsaným státním a podnikovým normám, či je uznán jako zmetek a vyřazen. Za zmetek dělník nedostane mzdu a znehodnocený materiál mu může být firmou předepsán částečně nebo zcela k úhradě.
Ve většině našich firem si řízení jakosti zachovává svou historicky vyvinutou organizaci, kdy kontrolou je pověřen specializovaný útvar firmy (nazývaný například ŘKJ- řízení a kontrola jakosti) a jeho lidé – kontroloři – kontrolují na jednotlivých dílnách vyrobené produkty a dávají souhlas, jestli takový výrobek svou kvalitou odpovídá předepsaným státním a podnikovým normám, či je uznán jako zmetek a vyřazen. Za zmetek dělník nedostane mzdu a znehodnocený materiál mu může být firmou předepsán částečně nebo zcela k úhradě.
[10]Jakost je schopnost soubor znaků výrobku, systému nebo procesu plnit požadavky zákazníka a jiných zainteresovaných stran. V praxi se však lze setkat i s jinými definicemi vystihujícími pojem „jakost“ jako například:
- Jakost je schopnost plnit požadavky uživatele a veřejného zájmu prostřednictvím souhrnu vlastností, vyjadřujících způsobilost výrobku plnit funkce, po něž je určen. Jakost výrobku je stupeň způsobilosti, aby vyhověl účelu jeho využití.
- Jakost je souhrn vlastností výrobků rozhodujících pro plnění jeho funkce za předepsaných provozních podmínek a při nejnižších vynaložených nákladech.
- Jakost je, když se vrací zákazník a ne výrobek.
U všech definic se však předpokládá, že potřeby zákazníka, spotřebitele a uživatele lze vyjádřit ve formě požadavků na jednotlivé vlastnosti výrobků či služby. Na celkové jakosti se pak podílejí tzv. dílčí vlastnosti výrobků, které označujeme pojmem znaky jakosti a dělíme je do pěti skupin:
- technické – fyzikální a chemické vlastnosti
- estetické – módnost, design, konečná úprava apod.
- provozní – působící při provozu
- ekonomické – náklady na výrobu, provozní náklady, náklady na předání
výrobku zákazníkovi apod.
- ekologické – recyklace, regenerace, likvidace, vliv na životní prostředí apod.
Má–li být nový výrobek úspěšný na trhu, pak jeho prodejnost ve velké míře závisí na užitných vlastnostech daného produktu.
Mezi nejdůležitější užitné vlastnosti výrobku patří:
rozumná cena: možnost co nejnižší pořizovací ceny
funkčnost: schopnost výrobku plnit funkci, pro niž byl vyroben
výkon: schopnost dosahovat maximálního výkonu bez omezování
trvanlivost: schopnost výrobku uchovat si co nejdéle svoji optimální
funkčnost
ovladatelnost: schopnost plnit za předpokládaných podmínek s minimálním
vynaložením úsilím požadavky uživatele
spolehlivost: schopnost výrobku plnit po stanovenou dobu požadované funkce při zachování všech provozních parametrů výrobků, daných technikou dokumentací
udržovatelnost: vlastnost výrobku, spočívající v možnosti přecházení poruch údržbou
bezpečnost: schopnost výrobku neohrozit zdraví uživatele
estetičnost: schopnost uspokojovat estetické vlastnosti uživatele
ekologická nezávadnost: schopnost výrobku neohrožovat životní prostředí
6 Technická normalizace
[11]Představuje souhrn činností a opatření, kterými se sjednocuje nejvýhodnější řešení pro opakované případy a hlediska jakosti bezpečnosti a ochrany životního prostředí.
Odpovědnost za výrobek nese vždy výrobce.
Účelem technické normalizace je zejména:
- zvolit technicky nejpokročilejší řešení
- omezit počet stejných druhů výrobků
- stanovit parametry výrobků
- zajistit bezpečnost a ochranu zdraví
- sjednotit měrové jednotky a značky
Uvedených výhod dosahuje technická normalizace těmito metodami:
- UNIFIKACE: naprosté sjednocení (př. uniforma)
- TYPIZACE: sjednocení znaků (př. tvar láhve), ostatní vlastnosti se mohou
lišit (př. barva skla,..)
– SPECIFIKACE: popis vlastností a jak by měl výrobek vypadat, popis postupu
práce
Výsledkem technické normalizace jsou technické normy.
Podle obsahu se normy rozdělují na:
- předmětové
- postupové
- všeobecné
Předmětové normy:
předepisují základní vlastnosti, účel a určení konkrétních výrobků. Kromě toho obsahují zkoušení, přejímání, balení, dopravu a skladování. Představují největší skupinu technických norem a z hlediska obchodního jsou nejdůležitější, protože určují technickou úroveň zboží (př. potraviny, televize, spotřebiče,…)
Postupové normy:
stanovují postup práce, odběr vzorků, postupy laboratorních zkoušek.
Všeobecné normy:
vymezují a sjednocují názvy, veličiny, pojmy, jednotky, definice
7 Opatření evropské politiky kvality
Tato politika podpory kvality je určena k rozvoji příznivého prostředí v němž se podniky a státní správa v Evropě snaží dosáhnout úspěšnosti z hlediska svých výsledků a vnitřní organizace, a to ku prospěchu společnosti jako celku. Záměrem této politiky je konkrétně rozvoj evropského dobrého jména a kultury kvality posilováním nebo rozvojem nástrojů a zdrojů (jak technických tak i lidských) s cílem vytvořit povědomí i kvalitě a podpořit kvalitu v partnerství s průmyslem a jinými stranami na základě horizontálního přístupu.
- 1 Strategie managementu kvality v EU a ve světě
Strategie managementu kvality se zaměřením na spokojenost zákazníků a založením na přístupu neustálého zlepšování byly pochopeny a zavedeny hlavními evropskými podniky s vedoucím postavením na trhu. Strategie kvality je obvykle hybnou silou většiny moderních restrukturalizací průmyslu.
- 2 Povaha evropské politiky podpory kvality
Hlavním cílem Evropské politiky podpory kvality je především vytvoření povědomí o této politice, poskytnutí politického zprůhlednění a podpory celoevropských nástrojů a opatření k růstu kvality.
- 3 [12]Činitelé evropské politiky podpory kvality
Národní a evropské organizace kvality hrají velmi důležitou úlohu v podpoře politiky kvality, přispívají k informovanosti a motivaci manažerů podniků, aby využívali strategie managementu kvality a získávali z ní výhody a to zejména Evropské organizace pro jakost (EOQ) a Evropské nadaci pro management jakosti (EFQM).
Stručný přehled postupu certifikace:
- certifikační orgán poskytne zájemci informace o možném rozsahu certifikace
- zájemce podá žádost o certifikace, vyplní dotazník a zaplatí registrační poplatek
- po přezkoumání žádosti certifikačním orgánem je žádost zaregistrována, určen konkrétní rozsah certifikace a navržena, odsouhlasena a uzavřena smlouva o kontrolní činnosti mezi certifikačním orgánem a zákazníkem
- certifikace probíhá podle schváleného postupu sestavením skupiny auditorů, přezkoumáním dokumentace, auditem na místě u zákazníka, zpracováním záznamů, zpráv, případnou kontrolou opatření k nápravě a zapracování závěrečné zprávy
- po přezkoumání a vyhodnocení výsledků auditu certifikační orgán rozhodne o certifikaci
- vydání certifikátu
Celý proces certifikace trvá přibližně 4 měsíce.
Certifikát se vydáván s platností na 3 roky. Po dobu platnosti certifikátu Certifikační orgán pro QMS každoročně prověřuje trvalé plnění podmínek certifikátu dozorovými audity
8 [13]Organizace bezpečnosti práce
V součinnosti s partnerskými disciplínami musí zabezpečovat progresivní rozvoj takové struktury práce, ve které základní vztahy fungují spolehlivě s nejmenším možným rizikem ohrožení člověka. Organizace vztahu člověka, techniky a pracovního prostředí nesmí upřednostňovat zejména ekonomický efekt zvyšování produktivity práce. Snaha o rozvoj produktivity práce se musí podřizovat především zájmu ochrany člověka. Proto se úkoly všeobecné organizace práce nevyhnutelně zabezpečují i specifickými úlohami organizace bezpečnosti práce. Nástroje organizace práce se proto vážou s povinností péče o ochranu člověka v pracovním procesu, o ochranu techniky v systému práce i o ochranu pracovního prostředí v jeho vztahu k člověku a technice v pracovním procesu. Organizace bezpečnosti práce v podmínkách vyspělé společnosti se stala neoddělitelnou součástí všeobecné organizace a je důležitým funkčním nástrojem zvyšování kultury postavení člověka v pracovním procesu.
Vytvoření předpokladů pro bezpečnost práce, tzn. pro ochranu člověka v pracovním procesu a na pracovišti, pro zachování života, zdraví a práceschopnosti člověka, ochranu životního a pracovního prostředí, pro ochranu majetku a jiných ekonomických hodnot si vyžaduje vytvořit a udržovat systém legislativních, sociálních, ekonomických, organizačních, technických, výchovně vzdělávacích a zdravotně hygienických opatření.
- Legislativní opatření
tvorba, vydávání a aktualizace právních předpisů patří k jedné z rozhodujících funkcí státu. Součástí právní nadstavby je i soustava právních i technických předpisů, které určují požadavky na bezpečný pracovní proces. Lze je determinovat jako tzv. bezpečnostní předpisy.
- 2. Sociálními opatřeními
se rozumí souhrn opatření na úrovni státu a podniku, zaměřených na soustavné zlepšování pracovních podmínek, udržování, podporu a všestranný rozvoj pracovních sil. Zabezpečují se prostřednictvím pracovněprávních opatření, sociálním zabezpečením při pracovních úrazech a nemocech z povolání apod.
- Opatření ekonomického charakteru
sledují využití ekonomických nástrojů řízení ve prospěch zvyšování úrovně bezpečnosti práce.
Ekonomická opatření je možno uplatňovat i v přímém vztahu zaměstnavatel – zaměstnanec.
- Organizační opatření
je možno specifikovat ve třech zásadních skupinách. Do první skupiny patří přijetí potřebných organizačních dokumentů pro BOZP na všech stupních řízení podniku. Předmětem druhé skupiny opatření je vytvoření potřebných personálních předpokladů pro výkon všech činností na úseku BOZP. Obsahem třetí skupiny je vytvoření nezbytných materiálních předpokladů pro sledovanou oblast.
- Výchovně vzdělávací opatření
se uskutečňují prostřednictvím výchovného procesu. Výchova k BOZP je specifický druh výchovy zaměřený k utváření uvědomělého vztahu zaměstnancům k úlohám ochrany zdraví. Její účinnost je podmíněna stanovením výchovných cílů, vymezením obsahu výchovy, aplikací metod a prostředků výchovy a materiálními podmínkami výchovy.
- Zdravotně hygienická opatření
orientovaná ve prospěch BOZP jako součást řídících systémů mají zejména preventivní funkci. Významným preventivním zdravotním opatřením je posuzování zdravotní způsobilosti před nástupem do práce anebo při převedení na jinou práci.
K složitému souboru opatření na ochranu práce jsou opatření k zajištění bezpečnosti technických zařízení, technologií a objektů. Uvedená opatření řeší zejména technickou bezpečnost a provozní spolehlivost technických zařízení; do tohoto souboru se organicky začleňuje i bezpečnost provozních objektů.
9 Časté dotazy
[14]Kde se dají koupit normy?
Běžně používané normy ČSN, ale i EN, ISO, DIN apod.) můžete zakoupit prostřednictvím Českého normalizačního institutu (ČSNI). Normy je možné přímo objednat on-line pomocí katalogu ČSN. Zahraniční normy koupíte prostřednictvím ČSNI za nižší cenu než přímo v zahraničí. ČSNI také normy půjčuje a umožňuje seznámení s jejich obsahem ve studovně. Normy jsou chráněny na základě zákona č. 22/1997 Sb. (normy vydané na jakémkoliv nosiči smějí být rozmnožovány a rozšiřovány jen se souhlasem ČSSNI).
Kolik stojí zavedení systému managementu jakosti?
Náklady na zavedení systému managementu jakosti lze rozdělit do tří skupin:
- vnitřní náklady podniku (technické i netechnické)
- náklady spojené s odbornými poradenskými, školícími službami
- náklady spojené s certifikací
10 Co je to systém managementu jakosti?
Systém managementu jakosti představuje jasná pravidla a zásady systematicky koordinované činnosti úspěšného vedení a fungování organizace ke zvyšování její výkonnosti má vrcholové vedení k dispozici osm zásad, které jsou v uvedených normách rozpracovány tak, aby byly aplikovatelné do všech odpovídajících činností organizace:
Zaměření na zákazníky: Organizace jsou závislé na svých zákaznících, proto musí znát jejich současné a budoucí potřeby. Systém managementu jakosti poskytne organizaci informace o místech, procesech a činnostech, které přispívají k dosažení kvality služby přijatelné pro zákazníky.
Vedení a řízení zaměstnanců: Vedoucí pracovníci prosazují účelné směřování organizace.Mají vytvářet a udržovat takové interní prostředí v organizaci, ve kterém se zaměstnanci mohou plně zapojit do plnění cílů organizace.
Zapojení zaměstnanců: Zaměstnanci na všech úrovních jsou základem organizace, jejich plné zapojení umožňuje využít jejich schopnosti ve prospěch organizace.
Procesní pojetí: Požadovaný výsledek je dosažen mnohem účelněji, když jsou činnosti a příslušné zdroje řízeny jako procesy.
Systémový přístup k managementu: Identifikace, pochopení a řízení vzájemně souvisejících procesů jako systém umožňuje účelněji dosahovat cílů organizace.
Neustálé zlepšování: neustálé zlepšování celkové výkonnosti má být trvalým cílem organizace.
Přístup k rozhodování zakládajících se na faktech: Efektivní rozhodnutí jsou založeny na analýze údajů a informací.
Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy: Organizace a její dodavatelé jsou vzájemně závislí.
- 1 Co přináší systém managementu jakosti pro organizace poskytující služby?
- poskytuje nástroje pro efektivní řízení (vyšší zisk)
- zlepšuje vnitřní organizaci firmy
- zaměřuje pozornost na řešení požadavků zákazníka a vytváření předpokladů pro lepší komunikaci se zákazníkem
- zvyšuje zainteresovanost pracovníků na výkonech
- zlepšuje image
- dává přehled o funkčnosti procesů a může včas zabránit vzniku případných neshod s požadavky zákazníka
- 2 Co znamená pojem „ISO“ ?
Zkratka ISO vyjadřuje název Mezinárodní organizace pro normalizaci (International Organization for Standardization). Zároveň se používá jako označení mezinárodních norem vydávaných touto organizací.
K mezinárodním normám také patří normy řady ISO 9000, které se týkají managementu jakosti.
- 3 Co obsahují normy ISO 9000 ( ČSN EN 9000:2001)?
ISO je celosvětovou federací národních normalizačních orgánů (členů ISO) a normy vypracované technickými komisemi a schválené členy ISO jsou podle daných pravidel zaváděny do normalizačních systémů členských států ISO. Normy ISO zabývající se systémem managementu jakosti byly předvedeny evropskou normalizační komisí CEN také na evropské normy EN. V České republice mají status českých technických norem a jsou označeny ČSN EN ISO 9000. K certifikaci systému managementu jakosti je používána norma ČSN EN IO 9001:2001.
Hlavní kroky postupu certifikace?
Certifikovat je možné celou organizaci nebo pouze některé části organizace. Certifikace může předcházet nepovinný předaudit, při kterém auditoři certifikačního orgánu na základě dokumentace posoudí systém managementu jakosti. Vlastní proces prověřování začíná přezkoumáním úplné dokumentace systému managementu jakosti a následným prověřením na místě, zda popsaný systém je skutečně uplatněn tak, jak popisuje dokumentace. Pokud v průběhu prověrky jsou zjištěny neshody, Certifikační orgán pro certifikaci systému managementu jakosti rozhodne o vydání/nevydání certifikátu až po odstranění všech neshod a kontrole účinnosti nápravných opatření.
11 Jakost produktů a činnost České obchodní inspekce
Česká obchodní inspekce vychází z obecně uznávané definice jakosti jako souhrn všech znaků produktů, které ovlivňují jeho schopnost uspokojovat stanovené a předpokládané potřeby zákazníků. Takto chápaná jakost zahrnuje technické a funkční vlastnosti, ekonomiku provozu, bezpečnost, estetické, ergonomické i ekologické vlastnosti produktu. Česká obchodní inspekce vykonává dozor samozřejmě jen nad těmi vlastnostmi výrobku, které jsou regulovány některými ze zákonů a pro které má zmocnění, vymezující její činnost. Je zřejmé, že nemůže ovlivňovat dodržování požadavků zákazníků, týkající se například zvyšování výkonu výrobku, komfortu uživatele, estetických charakteristik a podobných záležitostí. Tyto vlastnosti jsou výrazně ovlivňovány konkurencí a názory i chováním zákazníků na trhu.Významnou pomocí pro plnění povinností výrobců a dovozců jsou metody používané v budovaných a zavedených systémech managementu jakosti podle norem ISO řady 9000. Jejich důsledné dodržování přispívá jak k splnění požadavků zákonných předpisů, tak i potřeb zákazníků.
12 Dotazník
- V jaké činnosti podnikáte?
- Jaký je Váš obchodní název, popřípadě i logo?
- Prezentujete Vaši firmu na webových stránkách?
- Kde sídlí vaše firma?
- Kdo je majitelem firmy?
- Sledujete ukazatele jakosti? (pokud ano, uveďte které)
- Jestliže jsou na výrobku sledovány ukazatelé jakosti, tak jak je testujete?
- Provádíte řízení jakosti služeb? (pokud ano, tak kterých)
- Jaký druh výrobku prodáváte?
- Má Vaše firma pracovníky? (uveďte prosím počet)
- Jak se Vaše firma staví k enviromentální problematice?
- Jaké Vaše firma používá obaly?
- Jsou tyto obaly recyklovatelné?
- Třídíte obaly?
- Jak likvidujete obaly od lepidel?
- Má Vaše firma i opravnu obuvi?
- Jaké jsou pracovní podmínky?
- Dbáte na bezpečnost práce? ( v jakých podmínkách)
- Jak Vaše firma vystupuje na veřejnosti?
- Jak se prezentujete?
- Propaguje se Vaše firma pomocí nějakých akcí?
- Vede Vaše firma individuální, nebo skupinová obchodní jednání?
- Rozvážíte výrobky jen po ČR nebo také do Evropy?
- Jakým způsobem vedete dokumentaci?
- Jak se vaše firma staví k požadavkům Evropské unie?
- Myslíte, že Vás některé požadavky ohrozí?
- Má vaše firma certifikát ISO řady 9000?
- Měla Vaše firma problémy se splněním požadavků?
- Jaké si myslíte, že má vaše firma výhody a jaké nevýhody?
Výše uvedené otázky byly použity při osobním jednání s vedením firmy Prabos plus, a. s., jehož cílem bylo zjistit orientaci firmy na problematiku řízení jakosti.
13 Firma Prabos plus, a. s.
Vypracovaní odpovědí na výše uvedený dotazník:
Předmět podnikání: Výroba specializované obuvi.
Firma Prabos plus, a. s. je tradičním českým výrobcem speciální, vojenské, bezpečnostní, pracovní a trekkingové obuvi.
Obchodní název společnosti: Prabos plus, a. s. Použitá ochranná známka je „Prabos“. Značka vznikla roce 1992 a navázala na tradici obuvnické firmy „Japis“, která byla založena roku 1860.
Profil společnosti, kontakty, výrobní programy, objednávkový systém na zakázkovou výrobu a další informace jsou uvedeny na webových stránkách www.prabos.cz.
Sídlo firmy: Mezi šenky 9, 763 21 Slavičín, Česká republika
IČO: 26272857
Rozhodujícími akcionáři společnosti jsou firmy OB servis s.r.o. a RK Horácko s.r.o.
Společnost je nositelem Osvědčení o způsobilosti dodávek pro Armádu České republiky a Certifikátu ISO 9001. Certifikát ISO 9001 byl udělen v květnu 2002. Výroba obuvi je podřízena systému řízení kvality, který je prováděn na jednotlivých výrobních dílnách. Společnost také disponuje vlastní zkušebnou, kde jsou testovány výrobky a materiály z kvalitativního pohledu. Prabos plus, a. s. jako jediný výrobce v tuzemsku produkuje kompletní sortiment vzorů splňujících veškeré české a evropské normy pro pracovní a bezpečnostní obuv EN 344, 345, S1, S2, S3. Společnost vlastní také výrobní a obchodní licenci na výrobu obuvi vybavené membránou GORE-TEX®. Tuto licenci společnost obdržela po více než dvouletém jednání v roce 1998. Udělení licence předcházela náročná vstupní řízení ukončená auditem firmy GORE. Firma musela prokázat technickou a kvalitativní způsobilost ke zpracování špičkových materiálů.
Společnost se řídí platnou enviromentální legislativou.
V rámci expedice zboží zákazníkům jsou používány papírové kartony a papírové krabice. Firma Prabos plus, a. s. je zapojena do systému firmy EKOKOM. (viz www.ekokom.cz)
Systém EKO-KOM zajišťuje sdružené plnění povinností zpětného odběru a využití odpadů z obalů prostřednictvím tříděného sběru v obcích.. Výrobci, dovozci, plniči, prodejci obalů a baleného zboží mají dle Zákona o obalech povinnosti zpětného odběru a využití odpadů z obalů. Prostřednictvím systému EKO-KOM tak spolufinancují náklady obcí na tříděný sběr komunálních odpadů spojený s obalovou složkou. Firma Prabos plus, a. s. měsíčně odvádí poplatky firmě EKO-KOM, a.s. za obaly uvedené na trh podle skutečné expedice zboží v měsíci a gramáže jednotlivých papírových kartonů.
Personální oblast firmy
Firma zaměstnává ve svém areálu cca 380 zaměstnanců. Nad dodržováním práv zaměstnanců bdí i ve firmě působící odborová organizace a je uzavřena „Kolektivní smlouva“. Součástí kolektivní smlouvy jsou i ustanovení o dodržování bezpečnosti práce. Samotné technické aspekty bezpečnosti práce jsou revidovány ve stanovených termínech akreditovaným bezpečnostním technikem.
Presentace firmy
Vzhledem k širokým obchodním aktivitám a to nejen v Evropě ale i Asii a Africe je samozřejmostí prezentace firmy na specializovaných veletrzích , internetových stránkách, odborných periodikách a prostřednictvím Hospodářské komory ČR.
Sortimentní zaměření výroby
Vzhledem ke specializované výrobě obuvi pro integrovaný záchranný systém a ozbrojené složky (armáda, policie, vězeňská služba atd.) je dalším způsobem prezentace účast v jednotlivých tendrech vyhlašovaných jednotlivými ministerstvy v různých zemích.
Distribuce
V České republice jsou dodávky specializované pracovní obuvi zajišťovány přes velkoobchody v jednotlivých regionech, které zajišťují zásobování koncových zákazníků, kterými jsou například PHILIPS Hranice na Moravě, ŠKODA Mladá Boleslav, energetické závody apod.
Reference:
Armáda ČR, POLICIE ČR, Vězeňská služba, AIGLE, Jaderné elektrárny Temelín a Dukovany, Philips Hranice, Bosch Jihlava, Exico Londýn, Armáda Litevské Republiky, atd.
Přednosti firmy
– Firma již delší dobu z důvodu účasti na tendrech musí splňovat řadu výše uvedených evropských norem a vstupem do EU není ohrožena další existence a výroby.
– Největší výhodou společnosti jsou stabilní zaměstnanci, kteří jsou profesně na vysoké úrovni.
-Největší nevýhodou je konkurence normy nesplňujícího dovozu laciné zejména pracovní obuvi.
Rozhovor poskytl: Petr Valenta, obchodní ředitel společnosti Prabos plus, a. s.
Výše uvedené zpracování dotazníku obsahuje jen takový rozsah odpovědí, který neohrozí konkurenční výhody dané společnosti, ale zároveň mají poskytnout dostatečný náhled na řízení jakosti dané společnosti.
- Závěr
Pojem jakost nebo také používaný ekvivalent kvalita je v podvědomí nás všech už hodně dlouho. Zahrnuje jak hlediska užitné hodnoty, tak i hlediska hodnoty a ekonomického efektu. Jakost není statická, ale dynamická, stále se vyvíjí v závislosti na rozvoji výrobních sil.
Významnou úlohu vzhledem ke kvalitě produktu hrají náklady. Žádný podnik nemůže dlouho dotovat kvalitu a tedy, nebude-li umět snižovat náklady a přitom nabízet kvalitní produkt, bude mít značné problémy a nepřežije.
Celá tato práce obsahuje objasnění vlastností výrobku, řízení jakosti, technickou normalizaci, problémy celopodnikové integrace, a další témata. Pro doplnění některých témat je použito schémat a tabulek.
Práce je zakončena otázkami, které byly použity při osobním jednání s vedením firmy Prabos plus, a.s., jehož cílem bylo zjistit orientaci firmy na problematiku řízení jakosti.
Seznam literatury:
Kolektiv: Ekonomická encyklopedie – I.díl, str. 395
Laurent M.: Abeceda marketingu, str. 28, 29, 30
Veber a kol.: Řízení jakosti, GRADA Praha
Kavina J.: Zbožíznalství potravinářského zboží pro I.ročník, Praha
Libánský V.: Průvodce spotřebitele v EU
Verlag Desh; Ofer
www.npj.cz
www.seznam.cz, Jakost
www.google.com
Seznam tabulek a schémat
Tabulka č.1, str. 4 Struktura vlastností výrobku
Schéma č.1, str. 5 Požadavky na jakost služby
Schéma č. 2, str. 5 Požadavky na jakost procesu
Schéma č. 3, str. 5 Jakost- požadavky na produkt
Schéma č. 4, str. 6 Očekávání zákazníků
Přílohy
Příloha č. 1 Pracovní a bezpečnostní obuv, Prabos
Příloha č. 2 Military profi shoes, Prabos
[1] KOLEKTIV: Ekonomická encyklopedie – I. díl, str. 395
[2] KOLEKTIV: Ekonomická encyklopedie, str. 395
[3] LAURENT, M., : Abeceda marketingu, str. 28,29,30
[4] VEBER a kol.: Řízení jakosti, Grada , Praha
[5] KAVINA, J.,: Zbožíznalství potravinářského zboží pro I. ročník, IQ 147, Praha
[6] VEBER a kol. : Řízení jakosti, Grada, Praha
[7] www: npj.cz
[8] KOLEKTIV: Ekonomická encyklopedie
[9] KOLEKTIV: Ekonomická encyklopedie
[10] www: Seznam, Jakost
[11] LIBÁNSKÝ, V.,: Průvodce spotřebitele v EU
[12] KOLEKTIV autorů: Kvalita v podmínkách EU
[13] VERLAG DESH;OFER:
[14] www: GOOGLE. COM