Management změny – případová studie Stamat s.r.o
1.Úvod
Společnost Stamat s.r.o byla založena v r. 2003 jako 100 % dceřinná společnost velké stavební firmy. Předmětem podnikání je velkoobchodní prodej stavebních materiálů s teritoriem působnosti Praha a Středočeský kraj.K dispozici jí byly dány skladovací plochy a komplexně vybavený areál na okraji Prahy ( vlečka, venkovní skladovací plochy s portálovým jeřábem a mechanizací pro manipulaci, hala se skladovacím systémem – nebyly nutné další investice).
Podnikatelský plán byl vypracován v r. 1992 a základními východisky bylo:
- předpokládaný růst stavební výroby do r. 2010
- vyšší objem stavebních investic v Praze, než v ostatních teritoriích ČR.
- těsná spolupráce s mateřskou firmou a předpoklad zajištěného odbytu ve výši nejméně 50% (mateřská firma spotřebovává cca 500 mil. Kč materiálu ročně).
- Identifikace problému
Z uvedených podkladů vyplývá že společnost nedosahuje plánovaných výsledků a že činnost firmy je, zejména v posledním období (1996, 1995) ztrátová a pokračující způsob hospodaření by mohl vést až ke krachu firmy. Projevem špatného fungování je zhoršování finanční situace, pokles podílu na trhu stavebních materiálů v Praze, klesající marže a stoupající provozní náklady.
- Cíl změny
Cílem změny je obrátit firmu na cestu prosperity, zlepšit hospodářské výsledky a dosahovat výsledky obvyklé v tomto oboru podnikání, zajistit návratnost vložených prostředků, zvýšit podíl na trhu.
- Faktory
Vedení firmy – z obecného hlediska je staré vedení odpovědné za špatné výsledky v minulosti. Ředitel nedokázal za dobu fungování vybudovat kvalitní vrcholový management firmy a motivovat ho. Neustálé změny na pozicích náměstků, chyby při jejích výběru vedly k nesystémovému řízení na dalších úrovních, k špatné pracovní atmosféře.
Sortiment – firma má sortiment cca 5000 položek, v průběhu let ho rozšířila na 8000 položek, zavedla mimo velkoobchodního prodeje i maloobchodní prodej, chtěla pokrýt svou nabídkou co nejširší spektrum poptávky bez ohledu na ziskovost a obrátkovost, na využití areálu, který má k dispozici. To vedlo k nárůstu zásob, zhoršení finanční situace a poklesu ziskovosti.
Služby – firma neposkytovala žádné nadstandardní služby. Zákazníci dnes žádají dodávky vč. dopravy, v určený čas na správné místo., operativní zajišťování dodávek atd.
Cena – konkurence v tomto oboru je v Praze dosti vysoká a ceny nelze zvyšovat. Ty se udržují na úrovni, kdy lze vytvářet zisk, avšak při trvalém tlaku na provozní náklady a nákupní ceny.
Distribuce – v současné době je prodej realizován jen v místě působení firmy , nejsou realizovány přímé dodávky některým zákazníkům, není propracovaný systém pro stálé a velké zákazníky. Podpora prodeje prostřednictvím reklamy, médií atd. je minimální.
Informační systém – firma má zastaralý informační systém, za dobu své existence do něho výrazně neinvestovala, nemá dostatek informací o zákaznících, dodavatelích, stavu zásob a ziskovosti skupin výrobků atd., neumožňuje využít dnešních možností komunikace.
- Hodnocení faktorů ovlivňujících ziskovost
Vedení – bude nutné vyměnit současné vedení firmy, nove vedení musí stanovit nové cíle a vize, zformulovat novou strategii firmy ve všech oblastech, motivovat všechny pracovníky .
Sortiment – je nutná změna sortimentu k ziskovým skupinám, využít konkurenční výhody – vybaveného a rozsáhlého areálu k orientaci na takové skupiny materiálů, které
nemůžou zajišťovat ostatní firmy, snížit stav zásob a zvýšit obrátkovost.
Služby – další služby jsou nutnou podmínkou pro budoucí existenci firmy a udržení zákazníků
Cena – ceny není nutno upravovat, ale bylo by možné je trochu snížit
Distribuce – velmi důležitý faktor pro zvyšování obratu, je nutné hledat nové cesty a postupy pro prodej
Informační systém – je nutnou podmínkou další existence firmy z hlediska delšího časového horizontu, podmínkou pro operativní řízení i manažerské rozhodování,
nové informační technologie umožňují nové postupy v prodeji a
komunikace se zákazníky
- Snadnost dosažení změn
Hodnocení 1 až 5 (5 je nejobtížnější)
Vedení – tato změna by nemusela být tak obtížná, protože v současné době je k dispozici pracovník, který by mohl uvedenou funkci zastávat, bude nutné doplnit vedeni o
další nové pracovníky – obtížnost 2
Sortiment – obtížná změna z hlediska času, nutná změna struktury zásob, dodavatelů atd.
obtížnost – 3
Služby – zavést nové služby obtížné z hlediska času – obtížnost 3
Cena – manipulace s cenou je velmi obtížná, neboť spotřebitel je na cenu citlivý
Obtížnost – 5
Informační systém – změna IS je náročná z hlediska času, finančních prostředků
Obtížnost – 4
Distribuce – je možné začít měnit v podstatě ihned
Obtížnost – 2