Organizace a řízení zdrojů IS/IT – outsourcing
1. Úvod
IT outsourcing je novým trendem v oblasti správy informačních technologií. Znamená prakticky její vyčlenění mimo vlastní společnost. Správa IT je pak prováděna smluvním partnerem. Rozdělujeme potom “kompletní outsourcing” a “selektivní outsourcing”. Při kompletním firma nechá správu veškerého IT/IS vybavení na partnerské firmě, v druhém případě pak má zákazník možnost si zvolit, na podkladě stávajících kapacit a strategických záměrů, která část správy IT technologie bude vyčleněna a prováděna externí společností a kterou část si zákazník ponechá.
Spolupráce s externí specializovanou společností v oblasti vyčlenění správy IT technologií přináší zákazníkovi zejména:
- přístup k technické expertíze
- efektivnější využití interních zdrojů
- rychlejší implementaci nových technologií a jejich efektivní využití
- definovanou a flexibilní úroveň servisních služeb
- zajištění vyšší dostupnosti IT systémů
- možnost plánování nákladů na správu IT
Tento zájem je dán skutečností, že pro mnohé podniky je již finančně a personálně neúnosné, aby zajišťovaly veškeré informatické procesy na požadované úrovni vlastními silami
2. Vybrané outsourcingové IT/IS firmy
Zaměřil jsem se na firmy, které poskytují outsourcingové služby v informačních technologiích a v informačních službách. Vybrané firmy provozují svou činnost v Ostravě nebo v celorepublikovém měřítku. U každé firmy jsou popsány její nejvýznamnější služby v tomto oboru.
2.1 Hewlett-Packard Company
Kterých IT/IS outsourcingových služeb mohou zákazníci HP nejčastěji využívat? Zde je jejich přehled a stručný popis :
Audit sítě – cílem je prověřit funkčnost a výkonnost komunikační sítě zákazníka, služba identifikuje potencionální problémy a doporučí kroky ke zlepšení
Správa sítí – služba zajišťuje průběžné sledování datové sítě (LAN, WAN) za účelem jejího nepřetržitého a bezpečného provozu
Správa systému – zajišťuje správu výpočetních systémů HP i jiných dodavatelů pro distribuovaná prostředí typu klient/server
Správa systémů SAP R/3 – účelem je plánovat, navrhovat, zavádět a spravovat SAP R/3 prostředí.
Správa základních prostředků – správa základních hmotných prostředků výpočetní techniky z hlediska inventarizace a s ní souvisejících finančních a účetních procesů firmy
Správa uživatelského prostředí – plánování, vytváření a udržování nejvhodnějšího, standardizovaného prostředí pro interní uživatele
HelpDesk – nabízí telefonickou pomoc při řešení softwarových, hardwarových i síťových problémů, které se ve standardním uživatelském PC prostředí zákazníka mohou vyskytnout
2.2 PERSEUS, s.r.o.
Firma Perseus nabízí z oblasti outsourcingu v IT/IS oblasti tyto hlavní služby :
správa hardwarového vybavení – outsourcingová společnost pronajme podniku technické zdroje za měsíční paušál, který se s časem ( pokud to je možné ) nemění. Podnik pak má zajištěnu výkonově stálé technické prostředky. V případě využití této služby je outsourcingová smlouva uzavírána minimálně na dobu střední obměny tedy 2 až 3 roky. Všechny vzniklé problémy vzniklé při používání těchto zdrojů pak následně řeší dodavatel ( outsourcingová firma )
správa systémů – zajištění provozu a rozvoje informační infrastruktury přímo u zákazníka
správa aplikací – správa jednotlivých aplikací, které daná firma využívá ke své činnosti. Zde je výhoda outsourcingu nejmarkantnější. Náklady na vyškolení pracovníka, který následně zajišťuje provoz dané aplikace jsou mnohonásobně větší než pořízení stejných služeb formou outsourcingu.
2.3 Genesis 2
Tato firma se specializuje na WWW oblast.
Zajištění technického provozu WWW prezentace – umístění již existující WWW prezentace na server firmy Genesis2, se zajištěním stálé funkčnosti a adekvátní přístupnosti
Komplexní zajištění provozu WWW prezentace – kompletní servis v oblasti WWW prezentace – vytvoření stránek, jejich umístění na server, indexace vyhledávačů, pravidelná aktualizace atd.
2.4 Core Computer
Firma provádí komplexní péči o vzdálenou síť jiné společnosti. Jde především o :
Dohled sítě – tato služba zahrnuje nepřetržitý monitoring (24 hodin, 7 dní), sledování stavu linek, kontrolu bezporuchového provozu a vedení odborných jednání s třetí stranou při odstraňování poruch komunikace. Služba také zahrnuje týdenní vyhodnocení provozu sítě a archivaci systémových logů.
Administrace firewallu – firma CORE Computer zajistí administraci firewallu. Administrací se rozumí konfigurace parametrů vedoucí k optimalizaci komunikace
2.5 ICL ČR
Nabídka ICL v oblasti outsourcingu IS obsahuje následující služby:
HelpDesk – je jediným kontaktním místem pro koncové uživatele, kde mohou hlásit veškeré požadavky týkající se informačního systému. HelpDesk poskytne nejen radu týkající se provozovaného informačního systému, ale postará se i o úplné vyřešení případných problémů s provozem IS.
Správa kancelářského IS – zabezpečuje jeho provoz. Zahrnuje administraci systému, pravidelné návštěvy a řešení problémů na místě, preventivní údržbu, nutné zásahy na dálku, telefonní podporu koncových uživatelů a zajištění oprav hardwaru.
Správa aplikace – pokrývá každodenní administraci aplikace, operačního systému aplikačního serveru, dohled nad serverem a aplikací, zajištění záloh dat, podporu při havarijních situacích a telefonní podporu koncových uživatelů.