Filosofie Six Sigma
Tato filosofie byla vyvinuta v 80. letech společností Motorola a poté převzata mnoha dalšími firmami (např. General Electric, AlliedSignal, Nokia, ABB a dalšími). Tyto nadnárodní společnosti dosahují implementací Six Sigma mimořádných ekonomických výsledků. Six Sigma je symbolem perfektnosti, ale také dobrých ekonomických výsledů.
Ve srovnání s hnutím „zero defects“ se počítá s velmi malým, avšak konečným výskytem neshod.
Úroveň kvality označovaná jako Six Sigma znamená výskyt maximálně 3,4 neshodné jednotky z milionu (tj. 3,4 ppm). Tomu odpovídají tyto požadavky na způsobilost procesu:
- směrodatná odchylka nesmí být větší než jedna dvanáctina šířky tolerančního pole a současně
- střední hodnota procesu nesmí ležet dále než 1,5 násobek směrodatné odchylky od středu tolerančního pole.
Znamená to, že:
- se připouští posun polohy procesu (v praxi je totiž mnohdy obtížné udržet polohu procesu na cílové hodnotě), a to až do vzdálenosti 1,5 x sigma,
- i přesto, že je poloha procesu posunuta, je výskyt neshod menší nebo roven 3,4 ppm díky velmi malé variabilitě,
- při splnění výše uvedených podmínek a 2. jsou indexy způsobilosti: Cp=2,0 a Cpk=1,5.
Filosofie Six Sigma tedy usiluje o minimalizaci výskytu neshod a tím i o zvýšení produktivity a ziskovosti podniku. Vychází z toho, že v důsledku neshod jsou podnikové procesy a drahé a že zbytečné aktivity spojené s „výrobou“ neshodných výstupů, jejich evidencí a řešením představují skrytou továrnu (hidden factory), která nic nevyrábí, ale jen spotřebovává.
Six Sigma vychází z podnikové vize, opírá se o soustavný výcvik, osvojování si nových postojů, týmovou práci a speciální techniky k trvalém zlepšování procesů. K těmto technikám patří zejména statistické metody pro analýzu variability a její snižování (např. pomocí DOE – navrhování experimentů). Potřebný je také vhodný software.
Filosofie Six Sigma obsahuje silný aspekt práce s lidmi, jejich vedení a motivace. Aktivuje intelektuální zdroje a velký důraz klade na propojení aktivit při zlepšování jakosti a finančních výsledků firmy, na návratnost vložených prostředků.
Six Sigma se v současné době rozvíjí v řadě předních podniků jako široké hnutí s vlastní metodikou a specifickou prací s lidmi. V tomto smyslu je chápána nikoli jako součást TQM, nýbrž jako jeho alternativa.
Blíže např.: www.six-sigma.cz, www.sixsigma.sk, učebnice, jiné internetové zdroje.
Filosofie Six Sigma má i své kritiky. Předmětem kritiky je přehnaná snaha o snižování výskytu neshod, která je doprovázena značnými náklady, aniž má výrazné efekty pro zákazníka.