Struktura osobnosti
-struktura osobnosti= psychologické vlastnosti
-zákl. prvky: 1)schopnosti- psychické vlastnosti umožňující naučit se činnostem a vykovávat je
2)temperament- soustava vlastností projevujících se způsobem reagování v určitých situacích charakteristickým způsobem
3)rysy osobnosti- psychologické vlastnosti, projevují se tendencemi k dlouhodobým projevům chování (k určité vlastnosti a stylu chování)
4)charakter-ps. vlastnost projevující se tím, jak člověk jedná, jeho mravními zásadami, jeho hodnotami (životními)
1)SCHOPNOSTI
-vlastnosti, které jsou předpokladem pro nějakou činnost v budoucnosti
-vloha=biologicky vrozený předpoklad pro získání schopností, vykonávání činností
-schopnost- jen když je člověk vychováván určitým směrem ve vhodném (podnětném) prostředí
-nutno rozvíjet->dovednost- specializovaná schopnost, aplikace v praxi
-rychlost jejího získání závisí na úrovni schopností
-3 úrovně rozvoje schopností:1)nadání- souhrn schopností urč. druhu, kt. umožňuje nadprůměrné výkony
v určité činnosti
2)talent- vyšší forma nadání, vysoce rozvinutý souhrn schopností, kt. umožňuje
dosáhnout vynikajících výsledků
3)genialita- mimořádně rozvinutý talent- vrcholná díla, stupeň vývoje, umožňující
mimořádné výsledky
-druhy schopností:
1)intelektové= rozumové
-duševní
-souvisí s myšlením a logikou
-a)inteligence
b)tvořivost
2)senzomotorické= pohybové
-kombinace pohybu a vyšší činnosti
1)a)inteligence= schopnost člověka něčemu se naučit, rozumět a používat to v praxi
-slovně logická- reakce na psaný text (př. řada slov-které tam nepatří)
obrazová- doplňování obrázků
matematická- číselné řady
zvuková- rozeznávání zvuků
William Louis Stern (1871-1938)
-pojem inteligenční kvocient IQ
IQ=MV/ BV .100 ?.MV-mentální věk
BV-biologický věk
140 a více vynikající=genialita 1.5%populace
139-120 nadprůměrná 11%
119-110 dobrá 18%
109-90 průměrná 48%
89-80 podprůměrná= tupost 14%
79-70 lehká debilita 5%
69-50 debilita=lehká slabomyslnost 2.5%
49-25 střední slabomyslnost= imbecilita 0.4%
24-0 těžká slabomyslnost= idiocie 0.2%
debilové- omezeně vychovatelní i vzdělavatelní
imbecilové- omezeně vychovatelní, ale nevzdělatelní
idioti- nevychovatelní, nevzdělavatelní
druhy testů- nejlepší výsledek= hodnota IQ
b)tvořivost= kreativita
-přináší neotřelé (zajímavé) řešení problémů
-získaná výchovou, není vrozená, intelektová schopnost
-záleží na faktorech
bariéry- znemožňují rozvoj tvořivosti
-1)osobnostní b.:a) nezkušenost- nezná předměty a jevy, neví jak je řešit
b)neschopnost- neschopnost řešit problémy
c)funkční fixace- závislost na tradičním řešení problémů
-2)společenské b.:a) autoritativní vedení- prosazování své pravdy a svého řešení
b)netolerantní atmosféra- nepochopení chyby druhého
c)posměch okolí
d)atmosféra průměrnosti- názor:ideál= průměr=> nevyčuhuje z řady
-záleží na sebevědomí, fantazii, myšlení
podněcování tvořivosti: 1)kladení otázek (člověku, kt. má rozvíjet svou tvořivost)
2)divoké nápady, snění
3)tolerance okolí
4)chválení samostatnosti
5)konstruktivní kritika= hodnocení vztahující se k problému a ne k osobním názorům na
člověka
6)příznivá emocionální atmosféra
2)senzomotorické schopnosti- souvisí s přiměřenou koordinací pohybů a vjemů, tzn. že člověk umí spojit pohyb
a myšlení
-např.: tanec- musí se u něj přemýšlet o krocích
řízení auta, kolektivní sporty
2)RYSY OSOBNOSTI
=psychické vlastnosti projevující se způsobem chování, jednání, prožívání v určitých situacích
-dlouhodobé tendence chování
-většinou vrozené, velmi málo získané
-dají se zeslabovat nebo zesilovat
-protikladné dvojice: (1 člověk nemůže mít oba rysy)
extroverze (otevřenost) x introverze (uzavřenost)
dominance (tendence ovládat, šéf) x submise (být ovládán)
stabilita (duš. vyrovnanost, kliďas) x labilita (duševní nevyrovnanost, nervózní člověk)
rozhodnost x nerozhodnost
sebeovládání x nedostatek sebeovládání
sebevědomí x nedostatek sebevědomí
-vyhraněnost rysů se v průběhu života mění (výchova, prostředí)
-u dětí a mladých silně vyhraněné rysy, s věkem mírnější
-30-40 nejméně patrné rysy
-v pozdějším věku opět stoupá vyhraněnost
3)TEMPERAMENT
=soustava vlastností projevujících se chováním a prožíváním člověka v důležitých situacích (rozdílné reakce lidí na stejný podnět, situaci)
=dynamická stránka osobnosti
-odlišnosti: 1)rychlost reakcí na podnět
2)intenzita reakcí
3)délka trvání duševních zážitků
4)jak se projevuje navenek
Hippokratés
– lékař
– temperament je neměnný
– snažil se přijít na původ temperamentu (podle převládající tělní tekutiny)
– 4 hlavní temperamentové typy: 1)sangvinik- sangvis=krev
2)flegmatik- phlegma=sliz
3)cholerik- cholé=žluč
4)melancholik- melancholé=černá žluč
-sangvinik-živý, společenský, dobře komunikuje, rád se projevuje, je nestálý, nic ho nerozhází
-flegmatik-klidný, pomalý, těžko navazuje kontakt-> má jich málo-> neztrácí je-> váží si jich, kliďas,
komunikace vázne
-cholerik-výbušný, dráždivý, vzteklý, emoce náhlé a silné, potíže s navázáním kontaktů, nevypočitatelný, nemá
sebekontrolu
-melancholik- navenek se neprojevuje-> aktivně se přetváří, stálý v citech, city vznikají pomalu, skoro nemluví, je rád ve společnosti, ale je zticha, tendence k sebevraždě, dlouho snáší mlčky urážky-> 5s výbuch, dobří umělci, nikdo do něj nevidí,?
-intenzita se může měnit
-temperament se projevuje nejsilněji v dospívání
-nevýraznost kolem 30. roku života
-prohlubování t. po 40. roku života, individuální, hl. u mužů
-u žen vrchol t. v dospívání a mezi 50-60 roky
-je velmi často dědičný, vrozený, stálý
H.J.Eysenck
– psycholog
– určení intenzity temperamentu na základě 2 rysů osobnosti (extroverze x introverze, stabilita x labilita)
4)CHARAKTER
=složka osobnosti projevující se v jednání člověka vztahem k morálce, chování a jednání
-ovlivňován, není vrozený, dědičný
-daný výchovou, prostředím, sebevýchovou
-projevuje se hlavně: v cílech, které si člověk klade
v prostředcích, které používá k dosažení cíle
-dá se rozpoznat ve zlomových situacích (babička upadne- pomůže x nepomůže)
-je naprosto individuální (neexistují 2 lidé se stejným charakterem)
-je proměnlivý s věkem, prostředím
-souhrn kladných i záporných vlastností
-je jádrem osobnosti
-řídící složka osobnosti
-druhy charakterových rysů: hlavně vztah člověka k něčemu
1)vztah člověka ke společnosti a jiným lidem
a)obecný vztah ke společnosti- jestli si jich váží nebo ne
b)světonázorová orientace- jak vnímá svět, něco v co věří
c)vztah k morálce
d)citový vztah k lidem- altruismus (přátelský vztah k lidem, důležitější je prospěch druhých)
x egoismus-(sobectví)
e)chování k lidem (slušnost, vlídnost, laskavost, ohleduplnost, pozornost + protiklady)
2)vztah člověka k práci
-1 z nejhlavnějších společenských hodnot
a)celkový poměr k práci (někdo pracuje rád, někdo nerad,..)
b)způsob práce (pečlivý, odbyde ji, iniciativní, dělá jen co musí,..)
c)mravní vztah k práci (svědomitost, radost z práce, nebo naopak jen povinnost,..)
3)vztah k sobě samému- rysy sebevědomí
a)zdravé- ví na co má a na co ne, ?necpe se kam nemá?
b)přemrštěné- ?namyšlený hazardér?, musí mít vše co chce za každou cenu
c)malé- moc si nevěří, podceňuje se
-váží si sám sebe
4)volní rysy charakteru
-typy char. odvozené od vůle
-hlavní rysy charakteru
-vůle= schopnost vyrovnávat se s překážkami a problémy (projevuje se např. u zlozvyků-kouření)
-dá se zvětšit tím, že člověk překonává překážky
-cílevědomost- ví co chce a jak toho dosáhnout
samostatnost- snaha vystupovat sám za sebe
rozhodnost- co chce, udělá to
vytrvalost
sebekázeň- z vlastní vůle reguluje emoce, temperament
statečnost, iniciativnost, houževnatost,?