Psychologie osobnosti
Osobnost
– v každý člověk, na světě nejsou 2 různí lidé, každý je neopakovatelný jedinec (liší se zájmy, chováním, schopnostmi)
– souhrn duševních i tělesných vlastností vrozených i získaných => projevuje se chováním, jednáním, prožíváním
– vrozených méně než získaných
fyzické: kupř. barva vlasů, očí, tělesná konstrukce výška a jiné tělesné předpoklady
psychické: temperament, duševní choroby
Definice osobnosti:
1) souhrn vlastností charakteristických pro daného jedince, které ho směřují k dosahování předsevzetí či životních cílů
2) organická jednota tělesného a psychického, vrozeného a získaného, typická pro daného jedince, projevující se chováním
Struktura osobnosti:
1) temperamentové vlastnosti
2) charakterové vlastnosti (upřímnost, čestnost)
3) motivační (aktivační) vlastnosti (zájmy, city, potřeby)
4) výkonové vlastnosti (schopnosti, dovednosti)
5) vlastnosti základních psych procesů a stavů (vlastnosti vnímání, paměti)
6) seberegulační vlastnosti (vůle, sebekritika)
Vlivy působící na osobnost
1) vnitřní biologické předpoklady
zděděné, vrozené dispozice, vlohy
vlivy působící během těhotenství a porodu
2) prostředí a výchova
rodina, škola, výchovné instituce, kamarádi
celospolečenské vlivy
3) vlastní aktivita
sebevýchova
Vývoj psychiky
1) zráním (maturace)
2) učením
Struktura osobnostních vlastností je poměrně stálá. Člověk si zachovává určité typické vlastnosti a zároveň se během života vyvíjí vlivem nových zkušeností a podmětů
Temperament a jeho pojetí
Temperament ? z lat. Tempere ? smíchat, namíchat
Určuje: sílu a rychlost našeho prožívání a chování
Ovlivňuje: celý duševní život člověka ? city, způsob řeči, gesta
T. se projevuje v tempu psych. Činností a chování. Z velké části vrozený, částečně se dá měnit vlivem výchovy sebevýchovy a životních okolností. Žádný člověk není 100% temperament.
1) Klasické pojetí temperamentu ? Hippokrates, Gallenos
+ –
a) sangvinik (krev) veselý, společenský, živý, plný energie, povrchní, nezodpovědný, nestálý
b) cholerik (žluč) energický, cílevědomý, pracovitý, stabilní výkon výbušný, vzteklý, vznětlivý až agresivní
c) flegmatik (hlen) klidný, vyrovnaný, rozvážný, pomalu&dobře lhostejný, líný, pasivní, netečný
d) melancholik (černá žluč) věrný, stálý, spolehlivý, zodpovědný, důvěryhodný smutný, vážný, zasmušilý, trápí se maličkostmi
2) Pojetí Carla Gustava Junga
introvert ? obrácený do sebe, nevyhledává společnost
extrovert ? ven, společenský
3) Pojetí I. P. Pavlova
– zkoumal činnost CNS, zabýval se reflexi
– snažil se vysvětlit temperament člověka tzv. teorii vyšší nervové činnosti: vzruch x útlum
– základ temperamentu viděl ve vzájemném poměru mezi vzruchem a útlumem, v jejich síle a rychlosti střídání
Typy temperamentu podle I.P.P.
1) Slabý: pasivní, pomalý, slabá CNS, snadno se unaví, převládá útlum, málo pracovně výkonný, zádumčivý, přecitlivělý => melancholik
2) Silný:
a) nevyrovnaný ? silný vzruch, vznětlivý, popudlivý, dobrá pracovní výkonnost, energický => cholerik
b) vyrovnaný
pohyblivý ? snadno vzniká vzruch i útlum, rychlé střídání, přelétavost nestálost => sangvinik
nepohyblivý ? vzruch i útlum slabé, pomalé střídání, nevýrazné city, pomalý, klidný, vyrovnaný => flegmatik
Charakter
– z řec. Charakter ? vyrýt, vtisknout
– souvisí s morálkou projev mravní stránku
– není vrozený, jen základy, vytváří se během života
– nejvíce ovlivní výchova (výchovný styl) v rodině v prvních letech života
– dále ovlivňují : společnost, sebevýchova, tragické či pozitivní události
– začátek projevu charakteru již v raném dětství (?2 ? 3 rok života)
struktura charakteru + –
vztah k: spol. hodnotám mravnost, čestnost,vlastenectví, láska k přírodě, pravdě vandalismus, cynismus, rasismus, xenofobie
lidem tolerance, ochota, upřímnost, důvěra, altruismus závist, pomlouvání, ignorance
povinnostem pilnost, pracovitost, pečlivost, zodpovědnost lenost, lajdáctví, pedantství
sobě skromnost, sebevědomí, sebekritika, objektivita domýšlivost, nadřazenost, narcisismus
Typy charakterů:
se dělí podle morální úrovně, které člověk dosáhne
1. typ amorální – nemá morální zábrany, výčitky svědomí
– jedná podle momentálního prospěchu = vždy to dokáže obhájit
– amorální psychopat (poruchoosobnostní člověk)
– rodiny bez výchovy
2. účelově zaměřený – chová se slušně jen pod dozorem, jinak, jen je-li užitek
3. konformní (přizpůsobivý) – chování přizpůsobuje okolí, dělá to co ostatní, bojí se odlišit
4. s iracionálním svědomím – má morální zásady které se snaží dodržovat
– nemá je pevně zakotvené, občas zklame
5. altruistický ? pevně stanovené zásady, nezklame
Typologie (teorie) osobnosti
podle toho co daný autor považuje za rozhodující faktor:
Typologie osobnosti podle Ernsta Kretschmera:
– zkoumal vztah mezi tělesnými a duševními schopnostmi u duševně nemocných
– domníval se, že i u zdravých lidí je podobnost mezi typem postavy a temp. vlastnostmi
Typ člověka
1. astenický ? hubený, vytáhlý, štíhlý, bez svalové hmoty
=> schizotýmní vlastnosti ? schizofrenie
– zdrženlivý, zranitelný
2. pyknický ? kratší končetiny, zavalitější postava
=> cyklotýmní vlastnosti ? maniodepresesivní psychózy
– praktický, družný, hovorný
3. atletický ? silná kostra, svalová hmota
=> viskózní vlastnosti – epilepsie
– nevyhraněný, sklon k ulpívání na věcech
1. introgenní TO – vysvětluje osobnost na základě vnitřních , převážně vrozených faktorů, zdůrazňuje vnitřní základ člověka, který je rozhodující pro chování => hledání jádra osobnosti (Freud, Jung)
2. exogenní TO – zdůrazňuje vnější vlivy působící na člověka, tvrdí, že osobnost je určována vnějšími vlivy => výchova, společnost (behaviorismus, Watson, Pavlov)
ad 1. INTROGENNÍ TO
Teorie Sigmunda Freuda (psychoanalýza) 1920
Osobnost ? 3 vrstvy
1) ID ? nevědomí, ono, – neuvědomujeme si, vše co jsme vědomě potlačili, zapomenuté myšlenky, potlačené pudy
2) EGO ? vědomí, já ? každodenní život
3) SUPEREGO ? nadjá, spol. jevy, to a to se smí, to a to ne
Pudy se snaží prosadit základní hybná síla osobnosti (sexualita, agresivita)
ID souboj: Eros (láska =>sebezáchova, sexualita) X Tanatos (zmar => sebedestrukce, agrese)
LIBIDO ? touha po dosažení ukojení, rozkoše, slasti
X
SUPEREGO ? morální zákony působí proti libidu
Problémy – deviace
– duševní onemocnění (hysterie)
– infantilismus
Pozitiva – touhu člověk realizuje něčím jiným (umění)
Přínos Sigmunda Freuda:
– zabýval se podvědomím
– zdůraznil a popsal význam potlačovaných traumat
– začal se zabývat tabuizovanou oblastí (sexualita)
– zavedl pojmy: Oidipův komplex ? nenávist, žárlivost chlapce ke svému otci, láska k matce (neuvědomělé!)
Elektřin komplex ? nenávist, žárlivost dívky ke své matce, láska k otci (neuvědomělé!)
Nedostatky TO Sigmunda Freuda:
– přílišné přecenění významu pudů na život člověka (hl. sexuálního a libida)
Teorie Carla Gustava Junga (analytická psychologie)
C.G.Jung- švýcarský psycholog a psychiatr, původně žák S. Freuda, později ho kritizoval
– kromě osobního podvědomí existuje ještě hlubší vrstva podvědomí ? kolektivní nevědomí (archaické jádro) = pradávná zkušenost lidstva ? neuvědomovaná paměť lidstva jako živočišného druhu
– archetypy ? prasymboly, prazáklady, předobrazy (a. matky, a. dobra a zla) projevují se v bájích, legendách, pohádkách na celém světě, v různých kulturách (i těch, které se nikdy nesetkaly, stejné náměty)
Základní archetypy – animus ? muž, v nevědomí ženy
– anima ? žena, v nevědomí muže
– potvrzení archetypů ? např. holotropním dýcháním
Teorie Alfreda Adlera (individuální psychologie)
zabýval se vztahy mezi sourozenci, Freudův žák,
– člověk chce nezávislost, trápí ho vědomí závislosti na druhých lidech a snaží se ho překonat ? získat moc, pozici a nezávislost
– selhání => únik do neurózy
ad 2. EXOGENNÍ TO
Behaviorismus
– chápe osobnost jako výsledek vnějších podnětů podle rovnice S(timulus) => R(eactus)
– působící podnět vyvolává reakci
– přeceňoval význam výchovy
– podceňoval význam vrozených vlastností
Watson: ?Z dvanácti novorozeňat vychovám, co chci.?
Novobehaviorismus
– pokračovatelé
– uznávali vliv vnitřních faktorů
Zkoumání osobnosti:
– soubor různých metod zjišťující osobnostní vlastnosti člověka
1. testy, dotazníky
– předem dané otázky
Eysenckův osobnostní dotazník (extraverze x intraverze, neuroticismus)
Learyho dotazník
2. projektivní metody
– projekce = promítání
– založeny na promítání traumat, sám sebe, názorů do předložených materiálů (neuvědoměle)
– spolehlivé, ale těžší na zpracování
Rorschachův test inkoustových skvrn ? 10 tabulek, zjištuje poruchy osobnosti
TAT ? sůzné situace ? obrázky, situace
Test frustrace ? frustrace ? zklamání, nezdar na cestě k cíli
3. zkoumající výtvor
a) rozbor kresby ? u dětí
b) grafologie ? zkoumání deníků písma
c) rozbor lidské činnosti
Interview (diagnostický rozhovor)
– nutný záznam na kazetu
– mnoho chyb – snaha udělat dobrý dojem
– omezená schopnost vnímání tazatele
– dá se omezit použitím standardizovaného interview ? otázky v určitém pořadí a určitém znění
Dotazník
– k měření osobnosti
– 2 typy – žurnalistické hrátky
– seriózní
– původně 2 cíle – posouzení profesních zájmů
– diagnóza duševní poruchy
– problém: upřímnost dotazované osoby, motivace (dlouhé)
Kupř. MMPI – Minnesota Multiphasic Personality Inventory – diagnostický