Poznávací procesy (vnímání, myšlení, řeč)
PSYCHICKÉ JEVY
-složka lidské osobnosti, která je pro ni charakteristická (=prvky tvořící osobnost)
I)psychické procesy-vnímání, myšlení, paměť, motivace
-ps. jevy probíhající v určitém čase
-střídají a prolínají se
II)psychické stavy-konkrétní, okamžité, relativně krátkodobé
-charakterizují osobnost
-nálady, emoce, pocity, deprese,?
III)psychické vlastnosti-tvoří strukturu osobnosti
-dlouhodobé, charakteristické, nemění se
-schopnosti, rysy osobnosti, temperament, charakter (MO 1b)
IV)dílčí psychické předpoklady-ps. jevy získané učením nebo soustavným konáním nějaké činnosti (ze
zkušenosti)
-vědomosti, dovednosti
I)PSYCHICKÉ PROCESY
1)poznávací-na získávání a další zpracování informací
-vnímání, myšlení, řeč
2)paměťové-použití v praxi (vybavení v jiných souvislostech), uchovávat
-paměť
3)motivační-stimulace výkonu
-motivace, potřeby, zájmy,..
1)POZNÁVACÍ PSYCHICKÉ PROCESY
A)vnímání= proces získání a zpracování informací pomocí smyslů
čidla= receptory
-umožňují smysl, umožňují vnímání podnětů
-oči, uši, jazyk, kůže, nos
čití= činnost receptorů= vnímání podnětů
-předpoklady vnímání:1)činné a zdravé receptory
2)vyladěnost organismu (soustředění)
3)existence podnětu (to, co vnímáme- zvuk,?)
4)nervová spojení (od receptorů do mozku)
-mechanismus vnímání:
a)z biologického hlediska= podnět dráždí čidla->vzruch->nesen do mozku->zpracování
b)z psychologického hlediska (3 fáze):
1)počitek= základní informace, zprostředkována smysly, nese jen jednu informaci
-př.zrak- barva předmětů, Moravec =šedá skvrna
2)vjem= spojení počitků v jednu konkrétní věc
-př. úsměv +šedá skvrna= Moravec
3)představa=to, co bylo vnímáno se vybaví později, když už tu věc nevnímáme
-nepřesná
-řetězce představ= asociace
asociace-2 druhy: a)podle současnosti- v jednom okamžiku se dělo víc věcí-> když si vybavím jednu, vybavím
si i ty ostatní, vybavím si je najednou
-př.: něco vidím, vybavím si i co s ní souvisí- žák v lavici + jeho soused
b)podle následnosti- jev, který člověk vnímá, vychází z jiného, který vnímal dříve
-př.: látka v učebnici, jak jde za sebou
-vybaví si je postupně
představivost= zaměřenost člověka v představách určitým směrem (vybavit si urč. druh představ)
-4 druhy:1)zraková= vizuální
2)sluchová= auditivní
3)pohybová= motorická
4)smíšená= kombinace všech tří
-druhy představ: a)pamětná představa= rekonstruující
-nejběžnější
b)fantazijní představa= fantazie
-důležitá pro umělce
c)snění- v bdělém stavu, ideální představy
-typické pro období mladšího školního věku a puberty
d)sny-ve spánku, v nevědomí
-divně poskládané úryvky toho, co se mu přihodilo
př:místo před Zatlankou tě Bechyně honí v pralese
-odvozené od toho, co člověk vnímal
e)halucinace-částečně o sobě neví, je omámený
-představy vyskytující se pod vlivem drog, alkoholu, horečky
-náhlé představy
B)myšlení= ps. proces zpracovávání pojmů, řešení problémů, orientace ve světě
-pomáhá nám v něm vnímání a paměť
pojmy-základ myšlení, myslíme v pojmech
=podstatný znak určitého předmětu nebo jevu
-zobecnění
-př.:tabule= pojem- je zelená, píše se na ní
-nadřazené a podřazené (zvíře->hmyz->moucha)
x pojmenování-prázdný pojem, slovní označení pro pojem (pojem je vlastně smysl slova)
myšlenkové operace-odehrává se v nich myšlení
-zpracovávání pojmů
1)analýza=rozbor, podnět rozebrat na pojmy, příčiny
x syntéza-zobecnění, poučení, skládání z rozebraného
2)indukce-vyvození velkých obecných věcí z věcí malých (z podnětů)
x dedukce-vyvození malých věcí z velkých, mám fakta a pátrám po detailech, potom co
mě zajímá, co potřebuju
3)srovnávání-zkoumáme dva podobné jevy, porovnávání, hledáme společné znaky a
odlišnosti
+ analogie-hledání společných rysů, kt. jsou společné pro dva a více jevů, stejný postup
při řešení podobných problémů
-řešení problémů: 1)algoritmus- jako robot, zaběhnutý způsob řešení problémů
-běžné každodenní problémy (zaplatit složenky,..)
2)originálně- tvůrčí přístup
-objeví se nové věci, kt. člověk musí vyřešit pomocí fantazie
-př:tram jezdí každý den, vozí nás do práce-> dnes ne, co dělat?-> najít nové
řešení, jak se tam dostat
-fáze originálního přístupu:a)existence problému
b)přípravná fáze- přemýšlí o řešení, seznámení s problémem
c)přesná formulace problému-přesně ví, co udělat, o čem ten problém je
d)inkubační fáze- problém se odsouvá do podvědomí, člověk o tom nepřemýšlí, řeší
něco jiného, možná konečná fáze problému
e)nápad řešení-okamžik ?aha!?, ?heuréka!?
f)verifikace-ověření, jestli je to opravdu řešení nebo ne
-když ne-> zpět do inkubační fáze (někdy-> do c)->b
když ano->g
g)vyřešení problému
-3 druhy (stádia) myšlení:1)názorné-učení pomocí obrázků a slov
-předškolní věk, batole
2)konkrétní-stačí mu mluvené slovo
-musí být podchytitelné smysly, nechápe: hrdost, láska, pýcha,..
-mladší školní věk
3)abstraktní-chápe už i abstraktní pojmy
-od puberty
-Jean Piaget
C)řeč-nástroj myšlení, forma dorozumívání
jazyk-prostředek dorozumívání
-nástroj řeči
-nutnost osvojení jazyka pro vznik řeči (čeština,..)