Hlavní metody sociologické práce
tvrdá data= konkrétní údaje, čísla, fakta získaná z práce
-statistická data, vychází z průzkumů, anket,..
-kvantitativní charakter
měkká data- kvalitativní charakter
-objevují se pocity, názory, vztahy,?
-typ. spíše pro psychologii
4 základní metody:
1. pozorování- pro sledování sociálních skupin (jako celku)
-zjistit:*vztahy ve skupině (vůdce,..)
*tendence skupiny, priority
*atd.
-sledování skupiny a její vztahy, zvenčí i zevnitř
-4 typy:a)skryté-skupina neví, že je pozorována
– -pro badatele nebezpečnější (skupina ho ovlivňuje, deformuje)
– +přirozené chování, skupina se jeví jaká doopravdy je= vidíme vztahy
b)veřejné-skupina ví, že je pozorována
-+ chceme vidět ?vnější slupku?, vztah skupiny k jiným skupinám
c)zúčastněné-pozorovatel je součástí skupiny
d)nezúčastněné-stojí mimo
+ skryté (ne)zúčastněné a veřejné (ne)zúčastněné
2. rozhovor:a)individuální- 1 tazatel + 1 tázaný
-zkoumání osobnosti
-k získání informací od určitého člověka, které by nám těžko řekl někde na veřejnosti
-2 typy:* standartizovaný- pevně dané otázky, nenavazují
-nepřipouští se dialog= ?výslech?
-tázaný zná většinou otázky předem
-+rychlé získání informací
-nízká kvalita info., dozvíme se jen to co tázaný chce
* nestandartizovaný-časově náročný, málo informací, ale kvalitní
-otázky na sebe navazují, jsou reakcemi na předešlé odpovědi
-navození přátelské atmosféry=dozví se víc (i důvěrnějšího charakteru)-zbaví se pocitu výslechu
+ přechodné formy- kombinace mezi oběma typy
-př. rozdělení rozhovoru na oddíly
b)skupinové-př. skupinové terapie
-1 tazatel + několik tázaných, tazatel reguluje skupinu
-spíše terapeutický charakter
-do jaké míry je člověk konfliktní, jak vychází s lidmi
3. dotazník (test)-soubor otázek, písemný charakter
-libovolně dlouhý
-2 hlediska:*reliabilita= pochopitelnost, spojitost
-spojitost otázek s praxí, jestli chápeme na co jsme tázáni= jasná a pevná formulace (špatná formulace-špatné odpovědi)
-důchodce se nebudu ptát na oblíbenou zpěvačku?
*validita=platnost
-dotazník musí mít cíl, co zkoumá, musí mít nějaký závěr, smysl
-výsledek musí aspoň trochu odpovídat tomu, co jsme očekávali
-hodně typů dotazníků
-otázky:1)uzavřené-nejjednodušší, rychlé
-nejdou moc do hloubky
-vyžadují jasné stanovisko= ANO ? NE
2)škálovací-škála= stupnice
-odpověď na otázku, na kterou nelze odpovědět jednoznačně (ano, ale.)
-pro zjištění názoru
-možnosti: ano, ano docela, mezi, ani ne, vůbec ne
3)polouzavřené-1 z možností je správná
-vědomostní charakter
-a)standardní-př. Chcete být milionářem
b)alternativní-více odpovědí, žádná nebo i všechny mohou být správně
-musím na to přijít
4)otevřené-volná možnost odpovědi
-bez možností
-můžu psát co chci
– +nevstřícnější vůči tázaným
-složité vyhodnocení
-hodně se toho dozvíme
4. anketa-kratší, ústní charakter
-odchyt lidí na ulici, ptají se jich..
-zjištění aktuálních informací
-snadné vyhodnocení
-jednoduché, krátké otázky, mohou se dávat i možnosti
– -má suplovat mínění celé společnosti, musíme dávat pozor na strukturu lidí
-př. v populaci 1/3 důchodců, v anketě se musí být také 1/3 z dotazovaných důchodci
– -dávat pozor kde a koho se ptáme= jiné informace
-př. jiné informace na stejnou otázku dostaneme v vchodu VŠE a u sochy Václava (samí cizinci)
– -nemůže obsáhnout hodně lidí
– -dá se s ní dobře manipulovat