Středověká filosofie a její hlavní problémy
Počátky filozofie středověku
- Počátky patristiky již v 1. století n. l.
- Vzdělanost se přesouvá do Alexandrie
- Eklekticismus (z řec. ek-lektos, vybraný) = proud, který do sebe pojímá mnoho
filozofických systémů; vybírají si z učení to, co se jim jeví správné a prakticky
použitelné - Vznikají nové náboženské proudy:
- Křesťanství – víra v Ježíše Krista jako Božího syna
- Gnosticismus (gnosis = poznání) – filozoficko-náboženský proud, především v severní Africe, ovlivněn Platonovými myšlenkami, rozvíjeli své učení potají, poznání je pro ně cesta k Bohu, cílem je božské poznání
-> Valentinos z Egypta
-> Šimon Magus (Šimon Kouzelník)
- Manicheismus – zakladatel Mání, měl představu 2 světů (dobrý x zlý), monoteistický proud, jeden Bůh bojuje proti zlému světu
- Novoplatonismus – zakladatel Plotínos (dílo Enneady), ovlivněn křesťanstvím a Platónem, vše je odvozeno od boží bytosti, vše je nedokonalé – kromě Boha, toto božství (bytí) je nejvyšší, přetéká na další stupně (emanace) -> stupňovité uspořádání (pozn. Plotínos se nechtěl nechat namalovat – byl by to pouze obraz obrazu)
- Na počátku 4. století se křesťanství stává oficiálním náboženstvím římské říše (ještě předtím dochází ke střetu křesťanské myšlenkové tradice s tradicí antickou, která přetrvala i po pádu říše)
- Filozofové usilují o překonání vnitřně nesourodých stanovisek antické vzdělanosti a křesťanské víry a jejího pohledu na svět
- PATRISTIKA (1./ 2. – 7./8. století př. n. l)
- Církevní (duchovní) otcové (pátrés) – položili základy vznikající církve
- Začíná se vznikem křesťanství (cca 30 n. l)
- První pokusy o filozofickou reflexi křesťanské víry
- Víra je považována za nadřazenou, dochází ke vzniku teologie (rozumová nauka o Bohu – „theos“ = Bůh, „logos“ = slovo) x religionistika (vědecky zkoumá a porovnává nejrůznější náboženství, existence či neexistence Boha z tohoto hlediska není podstatná)
- Dělí se na 3 období: a) apologetika (apologia = obrana, obhajoba, obhajoba
křesťanství vůči antické a východní filozofii, ostatním
proudům)
- b) dogmatika (vymezení základních náboženských dogmat =
základních článků víry, které církev uznává jako zjevnou
pravdu, stanovována na koncilech – Nicejský r. 325) - c) systematika (vytváření jednotného systému, sjednocení dogmat
– učení o Bohu, Kristu, Trojici)
- Změny: a) v pojetí vztahu Boha a člověka (Řecko – různé představy: Aristoteles –
„prvotní hybatel“, stoikové – panteistický bůh – „pan“ = vše, „theos“ – bůh ->
vše, co jest, je božské povahy; křesťanství – Bůh je stvořitel všeho, tvoří svět
z ničeho, původní je pouze on sám – vše je jeho dílo, člověk má plnit jeho vůli,
která mu je zjevována, je plně osobní -> vztah osoba-osoba ne osoba-něco, je
milosrdný a vysvobozující – nové pojetí)
- b) vztahy mezi lidmi („Miluj bližního svého jako sebe samého.“ a další boží
přikázání -> díky tomu bylo rozšířené mezi spodními sociálními vrstvami) - c) vztah mezi člověkem a světem (smysl života leží mimo svět i přesto, že má
být vrchnost poslouchána, ale oni nejsou bohy -> odmítali uctívat císaře jak
boha, byli za to pronásledováni; Bůh se v Ježíši stal člověkem -> pozemský svět
má v sobě jedinečnost a neopakovatelnost)
- Výlučnost křesťanství je převzata ze židovství – společenství křesťanů na sebe přebírá vyvolení národa Bohem
Novozákonní apokryfy
- Apokryfy – původně tajné spisy určené pouze zasvěceným
- Spisy z 2. – 5. století n. l. (názvy i formou se podobají spisům Nového zákona – ale raná církev je při tvorbě kánonu (= soubor biblických knih) odmítla)
- Zachovaly se pouze ve zlomcích a v různých překladech, řada z nich byla objevena až v 19. století (právě z těchto spisů patrně čerpal informace o Ježíšovi, Marii a křesťanství Korán)
- Četné překlady – spisy byly populární (touha se dozvědět víc o Ježíši a jeho dětství, o Marii, osudech apoštolů a první církve)
- Velké množství zázraků či gnostických tendencí
Apoštolští otcové
- Soubor 15 kratších, zčásti anonymních řeckých spisů vzniklých ve 2. století (současně s pozdějšími spisy Nového zákona (blíží se jim formou, některé se objevují v nejstarších rukopisech jako jeho součást)
- Rozmanitý charakter – vznikly v celém východním Středomoří (Alexandrie, Řím)
- Svědectví o počátcích křesťanství mimo Palestinu (o tom není známo skoro nic, pouze v listech apoštola Pavla a v knize Skutků)
- Učení dvanácti apoštolů (Didaché), List Barnabášův, První a Druhý list Klementův, sedm kratších listů Ignatia z Antiochie, List Polykarpův a Umučení Polykarpovo,
List Diognétovi a Pastýř Hermův
Apologeté
- Reakce na obvinění, která dávala podnět k pronásledování křesťanů (často se obracely k římským císařům)
- Od poloviny 2. století se objevují i vnitrocírkevní polemiky proti herezím (kacířství)
- Justin Mučedník (cca 100-165)
- Původně pohan, konvertoval
- Psal řecky
- Zabýval se dialogem, polemikou s řeckými směry (stoicismus, aristotelismus, pythagoreismus)
- Tertullianus z Kartága (160-220)
- Latinsky píšící, autor základní křesťanské terminologie
- Přijal křesťanství v dospělém věku, právník
- Ostrý polemik, odpůrce kompromisů (-> rozešel se s církví)
- Dílo Apologeticum – proti spojování křesťanství s antickou filozofií, nesouhlasí s pronásledováním křesťanů a obviňuje správce provincií římské říše
- Justin Mučedník (cca 100-165)
Alexandrijská škola
- Sblížení křesťanství a antické filozofie (platonismus a alexandrijská tradice)
- Založena kolem roku 180 Pantainem
- Kléméns Alexandrijský (cca 150-215)
- První učenec, který se pokusil o vytvoření uceleného systému křesťanské nauky (vč. pravidel pro běžný život a zásad křesťanské víry)
- Órigenés (cca 185-253)
- Klémentův žák, zakladatel křesťanské exegeze (kritické zkoumání textu, především náboženského -> biblická exegeze)
- Navazuje na novoplatonismus
- Hexapla = první kritické vydání hebrejské Bible (Starého zákona) v 6ti sloupcích: originál, řecký přepis a 4 různé řecké překlady
- Vytvořil jednu z prvních dogmatik
- Kléméns Alexandrijský (cca 150-215)
- Výše zmínění představitelé si mysleli, že filozofie je cestou k náboženství, obhajovali křesťanství, všechny ostatní proudy nejsou pravdivé
- Formace základních dogmat:
- Mísení ostatních proudů s křesťanstvím (aby bylo základní učení církve jednotné, ve snaze předcházet herezím (hairesis) = volba, se svolávaly koncily – setkání biskupů)
- Hlavní hereze této doby:
- Gnosticismus – zabývá se otázkou poznání (gnosis), vzniká již ve 2. století a
mísí v sobě prvky perské, syrské, židovské, myšlenky Platóna,
Pythagorejce a další
– Teodicea – otázka původu zla ve světě (rozlišení Boha
stvořitele a Vykupitele, kterému je podřízený) -> 2 bohové (neustálý boj
Dobra a Zla = Stvořitele x Vykupitele)
– poznání boha není rozumové, ale mystické - Manicheismus – založen babylonským prorokem Máním ve 3. století,
velmi podobný gnosticismu, odmítá židovské kořeny a spojuje pohanské
(perské a indické) ideje s křesťanstvím
– Otec světla, Otec temnoty, Ježíš je vykupitelem člověka
(pochází z říše světla)
– etika vyžaduje přísnou askezi (disciplína) pro vyvolené –
vegetariánství, pohlavní abstinence, žádné „nízké práce“
– hlavní rozdíl je v zavržení Starého Zákona, dualistické
nauce a odlišné ideji vykoupení - Arianismus – podstata Božské Trojice, vztahu mezi Otcem, Synem a
Duchem Svatým -> Ježíš Kristus spolu s Duchem Svatým podřízeni Otci
(politický význam: Kristus (církev) a Duch svatý (vzdělanost) jsou
podřízeni Otci (panovník)
– podle alexandrijského kněze Areia, vychází z Origena; naopak
hlavním odpůrcem byl Athanasius (tvrdil opak)
- Gnosticismus – zabývá se otázkou poznání (gnosis), vzniká již ve 2. století a
Augustinus Aurelius = Svatý Augustin (454-430)
- Biskup, křesťanský filozof a teolog, zvaný „učitel Západu“
- Jeho osud zachycen v autobiografickém díle Vyznání (Confesiones) – narodil
se v Alžírsku v rodině pohanského úředníka a křesťanské matky (svatá
Monika), v mládí žil nevázaným životem (měl nemanželského syna) ->
matka se za něj modlila -> zpovídá se z toho, jaký život žil - Ciceronův spis Hortensius v něm vzbudil zájem o filosofii, tehdy vstoupil do
manichejské sekty, nechal se pokřtít milánským biskupem sv. Ambrožem
(seznámil se s křesťanskou vírou), poté se stal biskupem ve městě Hippo
Regius (dn. Annaba) - Ovlivněn Platónem a novoplatonismem (platónské ideje v Boží mysli)
- Formulace křesťanských dogmat: učení o predestina (člověk je od přirozenosti
neschopný konat dobré skutky – prvotní hřích, ale někteří jsou z boží
milosti předurčeni k věčnému spasení) - Jeho učení: radikální theocentrismus – ústředním pojmem pro něj je Bůh (nezávislé, nejvyšší, nutné bytí), stvořil svět z ničeho (creatio ex nihilo) a s časem; Bůh je nejvyšší pravdou, všechny myšlenky směřují k poznání Boha, víry
- Kreacionismus (creare = tvořit, plodit) = Bůh stvořil svět z ničeho (x demiurg,
který jej vytvořil z hmoty), svět je od Boha a ne z Boha (x Plótínos –
emanace) - Bůh nemá potřeby (svět nestvořil z nutnosti, ale ze svobodné vůle) -> stvořil
ho, zachovává a řídí jej - Problém času a věčnosti (Co dělal Bůh, než stvořil nebe a zemi?) -> stvořil
svět s časem, ne v čase (čas není skutečný – kolísání ducha mezi 3
neexistujícími instancemi – minulost (vzpomínky), přítomnost, budoucnost
(očekávání), Co je skutečné? Pouze přítomnost.), čas nelze oddělit od
vědomí, existuje pouze věčnost (náleží jen Bohu) - Celé dějiny se odehrávají podle božího plánu a zlo je pouze nepřítomností
dobra - Lidskému poznání vymezil Augustin přesné hranice: „Boha a duši toužím poznati. Více nic? Vůbec nic.“ Z vnějšího světa, ani od jiných lidí se nemůžeme ničemu naučit. Poznání je dílem boží minulosti, jíž se člověku dostává cestou nadpřirozeného osvícení – teorie zvaná iluminismus (ILLUMINATIO = osvícení)
- Iracionální složky (vůle, víra, city) jsou primární – úloha rozumu je potlačena a
je závislá na víře -> 3 stupně poznání: smyslové (nejméně spolehlivé)
rozumové (mohu zpochybnit)
intuitivní (poznání Boha) - Dílo: O svobodě vůle, O Trojici, Vyznání (zájem o hlubiny lidské psychiky,
v mysli máme informace, které sami vědět nemůžeme -> existence Boha
(vyšší bytost), O obci Boží = De civitate Dei (obec pozemská – pro padlé,
hříšné, sebeláska x obec Boží – ideální, láska k Bohu, církev je nedokonalý
obraz Boží obce na zemi; západ dvou říší, které se na konci času rozdělí) - Svá díla psal latinsky
„Věř, abys porozuměl!“
Svatý Jeroným (347-420)
- Latinský spisovatel, teolog a překladatel Bible do latiny (Vulgata – dodnes
nejvýznamnější překlad)
– z řecké vzdělanosti -> latinská vzdělanost
– hlavními nositeli vzdělanosti již nejsou Řekové ani Římané
– krizové momenty: rozpad impéria, stěhování národů, expanze islámu, ohrožení říše expanzí
– stará vzdělanost se rozvíjí díky novým barbarským kmenům
– teritorium se rozšiřuje více na sever a západ
– dříve mýtické řecké myšlení, teď již středověké:
– vše má křesťanskou symboliku
– má hlubší smysl, význam
– člověk je podřízený Bohu a svému pánovi (úcta k autoritě – lat. autoritas = 1.
význam: spolehlivost, jistota, záruka -> k Bohu)
– vznikají mnišské řády – sepisují spisy ve skriptoriích, misijní činnost
Karolínská renesance
- po pádu antické kultury dochází ke znekulturnění, degramotizaci
- ke změně dochází v 8. století díky císaři Karlu Velikému, který dal podnět ke kulturní obrodě (povolal na dvůr duchovní elitu, která ještě zbyla v Evropě, především se obrátil k britským ostrovům, kde kultura vzkvétala – irsko-skotské misie na kontinentu)
- Touha vrátit se zpět k řecké vzdělanosti
- Mnišské řády
Alcuin z Yorku (735-804)
- Anglický filozof, učitel a rádce Karla Velikého
- Nepřišel s žádnými novými myšlenkami, ale vyvíjel myšlenky svých předchůdců
Jan Scotus Eriugena (810-877)
- filozof a teolog irského původu
- náboženství je zároveň pravou filozofií -> proto mají být náboženské pochybnosti
vyvráceny filozofií („Nikdo nevejde do nebe než skrze filosofii.“) - ovlivněn novoplatonismem – v Bohu jsou předlohy všech stvořených věcí (božské
myšlenky, pravzory) -> z nich vychází jednotliviny, jednotlivé bytosti a věci - Bůh je natolik tajemný, že je v této fázi nevyzpytatelný i sám sobě
- středem veškerého stvoření je člověk – je jakýmsi druhým světem podobným Bohu
- představitel mystiky -> cílem filozofie je Bůh, který není jsoucnem -> Bůh je vším
- panteismus = ztotožnění Boha a přírody, vše má božskou podstatu
- SCHOLASTIKA (8. – 14./15. století)
- Název je odvozen od řec. scholé (lat. schola) – čas věnovaný studiím, přednáškám, učená rozprava, volný čas -> dnes škola
- Období učenecké vzdělanosti – klášterní školy (1. Trivium – dialektika (logika), latinská gramatika, rétorika; 2. Quadrivium – aritmetika, geometrie, astronomie, múzika) – kdo toto zvládl, nazýval se učencem
- Jádrem byla dialektika (ve středověku chápána jako vedení učených sporů a disputací)
- Hlavní otázkou je vztah víry a rozumu
- Originalita byla nežádoucí, hrozila odklonem od pravověrnosti a ohrožovala čistotu katolického myšlení
- Usilují o větší systematizaci vědění, pěstována nejdříve ve školách při
klášterech, poté od 12. století na univerzitách – Oxford, Sorbonna - Důraz se přenáší z kodifikace základních dogmat na prohlubování zjevné pravdy pomocí rozumu
- Klade důraz na Aristotela (ale až po „usmíření“ nominalistů a realistů Abélardem)
- Dělí se na ranou, vrcholnou a pozdní scholastiku
- Charakteristický je spor o univerzálie (označení obecných idejí)
- zda obecné pojmy existují samostatně nebo v našem rozumu
jako jména- realisté (Universalia sunt realia)
- zda obecné pojmy existují samostatně nebo v našem rozumu
– krajní realisté („obecné pojmy jsou před věcmi“)
= universalia ante res
– Platón a jeho myšlenka existence světa idejí
před existencí světa smyslových jsoucen
– „platonici“ -> např. Eriugena
– umírnění realisté („obecné pojmy jsou ve věcech“)
= universalia in rebus
– Aristoteles a jeho názor o nedělitelném spojení
formy a látky
– „aristotelici“ -> např. Tomáš Akvinský
- nominalisté (Universalia sunt nomina)
– „obecné pojmy jsou po věcech“
= universalia post res
– nepřísluší jim reálná existence, existují věci a my je
pojmenováváme
– např. William Occam
Anselm z Canterbury (1033-1109)
- ze severní Itálie, opat v klášteře v Normandii, stal se proti své vůli arcibiskupem
v Canterbury - víra je na prvním místě, ale uznával i schopnosti rozumu (všechna tajemství lze
racionálně zdůvodnit), realista - ontologická metoda důkazu: z pouhého pojmu věci mohu dokázat, že je (Bůh je
v našem myšlení nejvyšší jsoucno. Tento definovaný pojem Boha je všeobecně
přijatelný a musí s tím souhlasit i nevěřící. -> existuje reálně, nejen v myšlení)- napadeno jeho odpůrci („takto se dá dokázat i existence pohádkových
bytostí“ – Roscelinus)
- napadeno jeho odpůrci („takto se dá dokázat i existence pohádkových
„Nesnažím se porozumět, abych věřil, ale věřím, abych porozuměl.“
Pièrre Abélard (1079-1142)
- pocházel z Bretagne, vyučoval v Paříži
- miloval mladou dívku Heloise – měl dítě, tajně se vzali, ale její rodina mu odňala „odňali mu ony části těla, kterými spáchal, nač oni si naříkali“ -> uchýlil se do kláštera
- ovlivnil spor o univerzálie – kolísal mezi nominalismem a realismem (universalia in rebus)
- lidé se jmenují lidé nejen kvůli společným znakům, ale také kvůli obecnému, co se
vyskytuje v člověku, ne mimo ně -> tvoříme obecné pojmy pro tyto věci (pro Boha
jsou to vzory, předobrazy) - konceptualismus (sermonismus) – nelze tvrdit, že nejdříve bylo obecné a poté
jednotlivé ani naopak - zabýval se tím, aby byly základy křesťanství srozumitelné rozumu
- znovu vzbudil zájem o etiku – intence (úmysl) – vede k dobrým či zlým (čin je
hříchem) skutkům - za křesťansky věřícího člověka považoval také toho, kdo žije křesťanským životem, kdo jde Kristovou cestou, aniž jej zná
„Chápu, abych věřil.“
– 13. století – „zlatý věk scholastiky“
– rozvoj překladatelství (antických děl z arabštiny, hebrejštiny, později řečtiny)
– ovlivněno: arabskou a židovskou filozofií (překlad -> odkaz Aristotela)
založením 2 řádů – františkánský (1209) a dominikánský (1216)
vznik univerzit (Bologna, Sorbonna, Oxford)
– suma = literární forma, souhrn vědění na dané téma („první encyklopedie“)
Tomáš Akvinský (1225-1274)
- narodil se nedaleko Neapole, vstoupil do dominikánského řádu
- v Paříži se setkal s Albertem Velikým (stal se jeho věrným žákem)
- spojuje křesťanství a Aristotelovu nauku
- snaha o sjednocení víry a rozumu a o vytvoření společného teologicko-filozofického
systému (sloučení víry a rozumu, filozofie a teologie, Aristotela a katolického učení) - učení o trojím lidu (každý stav má svůj úkol, církev má odpovědnost za všechny)
- spor o univerzálie – „obecné pojmy jsou ve věcech“ (ideje, myšlenky v našem rozumu
-> Bůh je první vzorová příčina všech věcí) - teorie dvojí pravdy: víry (stojí nad rozumem) a rozumu (nemůže popřít zjevné pravdy), obě jsou však dány Bohem
- trojí úroveň poznání Boha: rozumem a smysly může člověk poznat skutečnost, že Bůh
existuje a je jen jeden, i když se k tomu většina nedopracuje (jsou líní) -> přirozená
pravda (pro filozofii, na základě rozumu) x nadpřirozená (= zjevná pravda, pro
teologii, na základě víry – přesahuje rozum, např. trojjedinost Boha) x intuitivní
(teprve po smrti) - křesťanská pravda rozum přesahuje, ale není s ní v rozporu
- 5 důkazů Boží existence (Suma teologická – odmítá ontologický důkaz)
- z pohybu: každá změna vyžaduje zdroj pohybu -> prvotní hybatel, který je sám
nehybný (Bůh) - z příčiny: každý účinek má příčinu, musí existovat prvotní příčina (Bůh)
- nahodilého a nutného: existence/neexistence věcí; to, že existují, způsobuje
nutnost (musí mít nutnost za sebe sama – Bůh) - ze stupňů dokonalosti: skutečnost je rozdělena (dokonalé x stvořené –
nedokonalé, z látky a formy), nejvyšší je Bůh) - řízení světa: v uspořádání světa je smysl, musí existovat někdo, kdo to řídí
(Bůh)
- z pohybu: každá změna vyžaduje zdroj pohybu -> prvotní hybatel, který je sám
- Bůh je absolutní, nejvyšší, nejdokonalejší bytí, čistá forma bez látky
- Etika: vychází z Aristotela – navazuje na řecké ctnosti (rozumnost, statečnost,
uměřenost, spravedlivost + víra, láska, naděje), dělí je na přirozené a získané - Dělí ctnosti na rozumové (moudrost, vědění, umění, opatrnost)
mravní (uměřenost, spravedlivost, statečnost)
nadpřirozené (víra, láska, naděje)
- Rozum je přirozeností (co je proti němu je nepřirozené), dobrý člověk má dobrou vůli,
ke spáse je třeba: vědět, v co věřit; vědět, co žádat; vědět, co činit - Výklad Boží bytosti (esence): Bůh je nepoznatelný (novoplatonismus) x zlidšťující pojetí Boha – poznání má 3 rysy: nepřímé (účinky Boha v přírodě)
analogické (na základě vztahu podobnosti Tvůrce a
tvora)
složené (esenci Boží – nekonečně dokonalou bytost,
jsme schopni uchopit jen po částech, poznání nás
učí vidět Boha jako souhrn dokonalého bytí) - Ovlivněn Aristotelovým pojetím látky a formy, člověk je jednotnou substancí duše a těla:
- Bytnost, essence = essencia (látka) – možnost; to, čím je, pasivní -> s tím souvisí potentia (dříve dynamis) – možnost ke vzniku věci)
- Existence = existencia (forma) – skutečnost; to, že je, aktivní, dána od Boha (sám Bůh, duše) -> s tím souvisí actus – uskutečnění (to dělá Bůh)
-> Bůh je jediné pravé bytí – je spojením možnosti a skutečnosti
-> Actus en potentia.
-> substance (podstata) = esence + existence
- Akcidence (případek) – to, co věc případně má (židle je modrá)
- Adekvační teorie pravdy: „Veritas est adequati rei et intellectu.“ -> pravda je shoda věci se skutečností
- Tím, kdo poznává je činný rozum -> uspořádá informace a tím poté vzniká poznání
- Lidská touha po nesmrtelnosti = důkaz nesmrtelnosti duše
- drží se tradiční nauky, že Bůh stvořil svět v čase a z ničeho
- 3 stupně duší: vegetativní, smyslová, intelektuální
- Poznání získáváme na základě smyslového vnímání (empirik) -> materiál utvářející
rozum (ukazuje pouze jednotlivinu, ale objektem rozumu je bytnost (esence), která
existuje ve věcech) - Tomismus – učení dominikánského řádu, později jezuitů (od r. 1879 oficiální filozofií
katolické církve), 1323 – kanonizován - Jeho dílo je přehledné, psáno latinsky; komentáře k řadě Aristotelových děl
- Suma teologická, Suma proti pohanům, O jsoucnu a bytnosti
- Sociální teorie: Tomáš zde říká, že monarchie je tou nejpřirozenější vládou, její hierarchie totiž odpovídá té nebeské. Světští panovníci mají svou moc od Boha a poddaní je mají proto poslouchat, ale jen pokud je nenutí konat něco, z církevního učení nepřijatelného, pak uznává i možnost svrhnout (ne zabít) panovníka.
Jan Eckhart (1260-1327)
– německý filozof, teolog a mystik, žák A. Velikého a T. Akvinského
– dominikánský kazatel, jeho učení bylo papežem odsouzeno jako kacířství (znovu přivádí
novoplatonismus k životu tvrzení, že trojjediný Bůh je pouze první emanace původního
božství)
– božství – protiklad „světla“ vůči temnotě
– pravé poznání vychází z vnitřních pramenů (intuice)
– panteista, zárodky budoucí německé filozofie
Jan Duns Scotus (1270 – 1308)
- Anglický františkán, profesor teologie (Oxford, Paříž, Kolín)
- V opozici vůči Tomáši Akvinskému (dokonalý soulad mezi teologií a aristotelskou
filozofií není možný) – teologie má praktický charakter, filozofie je jen teorie - Vztah myšlení a vůle (rozum není nadřazený vůli x Akvinský) -> vůle následuje
rozum (ten ukáže, co je nejlepší) – zárodky empirismu - Svět je stvořen pouze z Boží vůle (neexistuje nic, co by bylo dobré samo o sobě – vše
je podřízeno Bohu)
– 14. a 15. století: vrcholí boj mezi církví a světskou mocí
rozvoj měst, řemesel a obchodu
založení univerzit v Praze, Krakově, Vídni
William Occam (1285-1348)
– Scotův žák, vyučoval na Oxfordu a v Paříži (postavil se proti papeži, byl označen za kacíře –
uprchl)
– důsledně odděluje teologii a filozofii (víra x vědění) -> dvojí pravda
– vůle je svobodná a rozum je v jejím područí
– nominalista – existují jen jednotlivá jsoucna, obecné nemá reálnou existenci mimo rozum
– Occamova břitva: „Nejprostší vysvětlení je to nejlepší.“ (zákon největší úspornosti)
– „V Boha je nutno věřit, aniž je dokázán“ -> věřící katolík, přispěl však k úplnému oddělení
světské vědy a náboženského života