Filosofie 19. a 20. století a její hlavní problémy
Scientismus
- Scientia = vědění
- Přeceňuje úlohu vědy v kultuře, přisuzuje ji jednoznačně pozitivní úlohu
- Nastává pokrok
Karel Marx
- vyhoštěn z Pruska, 1848 do Londýna
- dílo: Komunistický manifest – ovlivnění 20. století, inspirace pro Lenina, spolupráce s Engelsem
- Kapitál – nedokončené, Kritika politické ekonomie
- Dobrý pozorovatel skutečného života –nemohl převzít Hegelův fakt, že základem světa je Bůh
- Podstata všech věcí je ve společnosti samotné – v ekonomické a materiální základně
Dělení jeho učení
- 1. Filozofie – historický a dialektický materialismus – základem světa je hmota, veškeré duševno závisí na materiálních podmínkách – duchovno je produktem hmoty
- hybatelem je vývoj materiálních podmínek
- pohyb = každý druh změny
- dialektický skok – přechod kvantity v kvalitu
- nejdřív změna kvantity, pak kvality – lze to aplikovat na cokoliv
- hromadění negativních společenských jevů – revoluce = nové poměry
- převzal teorii vývoje od Hegela (podle něj vývoj po spirále, převzal od Herakleita – vývoj v kruhu, výrok pantha rhei)
- vývoj – rozpor
- hmota = věčná, nezničitelná
- teorie poznání – je nekonečné, racionalismus, smysly, důležitá je práce s pojmy
- teorie pravdy – navázání na Aristotelovu koncepci
- způsob verifikace – jsou dva druhy pravd
- a) absolutní
- b) relativní
- většinou jsou relativní, částečně absolutní pravdy
- objektivní a subjektivní pravda = jako relat. a abs. Pravda
- může být jen jedna
- a) Omyl – přirozená nepravda/pravda
- b) lež – záměrná
- bytí určuje vědomí – vstup do vztahů
- Politická ekonomie – Kapitál (pojem nadhodnota)
- peníze hýbou světem – podstatné
- přecenil ekonomicko materialistické stránky lidské existence
- Teorie vědeckého socialismu – teorie mezinárodního dělnického hnutí
- marxistický dějepis: hlavní motory vývoje jsou výrobní síly a výrobní vztahy: VS – zkušenosti, postupy…, VV – vztahy vlastnictví, lidé je mají mezi sebou
- vlastnictví výrobních sil – zdroj všeho bohatství
- mezi nimi nerovnováha
- VS se vyvíjejí hodně rychle, VV zaostávají, pomaleji se mění – když už mezi nimi velká propast, tak dojde k revoluci = vyrovnání
- fáze ve vývoji: 1) prvotně pospolná společnost – není soukromé vlastnictví ani spol. role…
2) antické otroctví
3) středověký feudalismus
4) kapitalismus – 2 společenské vrstvy: 1) vlastníci VS, buržoazie, ovládající třída, přisvojuje se práci pracující většiny
2) proletariát, dělníci – většina, která pracuje, ale nemá VS
pracují, ale z té práce mají jen malou část – dělník tvoří nadhodnotu, kterou si přisvojí buržoazie
- dělník nemá vztah ke své práci = odcizení
- napětí mezi třídami, antagonistický vztah – třídní boj
- musí být revoluce
- z kapitalismus se stane socialismus a z toho komunismus = zánik soukromého vlastnictví, beztřídní spol.
- historický proces má vést ke komunismu = cíl vývoje
- člověk dělá náboženství, náboženství nedělá člověka (bůh není, člověk si ho vymyslel, není bohem stvořen)
- náboženská víra je výrazem skutečné bídy člověka (čím je na tom člověk hůř, tím více si vymýšlí náboženství, pomáhá mu v životě), = opium lidstva, nevede lidi k aktivitě
Vývoj Marxova učení
- revisionistický socialismus (soc. dem.) – změna pokojnou cestou
- revoluční komunismus – VŘSR – leninismus a stalinismus
Vliv na Marxe
- NKF (Hegel)
- Anglická politická ekonomie
- utopický socialismus – vědecký komunismus
Lenin
- VŘSR – v Rusku na ní nejsou dobré podmínky -> diktatura, vládne jeden člověk
- Přehlédl, že kapitalismus řeší i sociální problémy
Pozitivismus
- =vědecký, hladký a užitečný
- Nejrozšířenější směr současné filozofie
- Hlavně v anglosaských zemích
- Rozšířený hlavně v 19. Stol. (pokus stát se filozofií moderní vědy)
- Snaha o – Omezit vědecké poznání na pouhý popis faktu – tedy toho, co je nám přesně dáno ze zkušenosti nebo předem připravených experimentů
- Proti tradiční metafyzice (nemá cenu se zabývat podstatou, kterou nemohu dokázat)
- Dbá na průkazné zjišťování souvislostí mezi fakty
- Vzorem pro práci ve vědě (i humanitní) -> uplatňovány přírodní metody (pozorování, experiment)
- Pozitivní skutečnost – mám jev, který pozoruju, vytvořím si zákon
- Rozmach přírodních věd a pokrok
- Navazuje na utilitarismus (požaduje ve všem užitečnost)
- Vliv z osvícenství, amerického pragmatismu
- Důraz na význam vědy
- Představitelé, A. Comte, Herbert Spencer a John Stuart Mill
August Comte
- katolík – ovlivnění
- osobní sekretář Saint-Simona, pak v bídě
- akademik na École Polytechnique, zemřel v blázinci
- dílo: Kurz pozitivní filosofie
- teorie 3 stádií jak přistupujeme ke světu: 1) Náboženství – přírodní jevy jsou vysvětlovány pomocí nějaké božské síly
2) Metafyzické stádium – přírodní jevy vysvětlovány pomocí abstrakcemi o světě, ty však nejsou vědecky doloženy, spíše vznikly na základě fantazie - tyto dvě fáze jsou negativní – lidé si vysvětlují věci pomocí něčeho co není
3) Pozitivní – jediné co je, je fakt (ne spekulace) - fakt = danost vědomí, to co jsme schopni okusit, něco za co už nemůžu domýšlet
- svět je vysvětlován vědou
- nic není stálé
- společenské vědy zaostávají za ostatními
- třídění faktů -> vznik věd
- kritický přezkum poznatků
- pravdivost a skutečnost jen faktu – konec metafyziky
Novopozitivismus
- 19./20. století
- Logický positivismus – velký důraz na matematiku a logiku, téměř všichni filozofové jsou dobrými matematiky a logiky
- Odmítá tradiční metafyziku
Ludwig Wittgenstein
· Spolu s Rudolf Carnap – Vídeňský kroužek
· filosofie je jen čistá spekulace – sama o sobě nenese žádnou pravdivost, stává se logikou vědy, má být popisná a přesná
· nezkoumá, nemá žádný předmět – studuje strukturu jazyka = struktura myšlení
· „co nelze vyslovit, jakoby nebylo“
- předmětem filosofie není obsah vědomí, ale jazyk, kterým o ní hovoříme – nejvhodnější jazyk je v matematické logice -> jazykové výrazy odráží realitu světa
- pokud zmizí z jazyku nesmyslné výrazy -> odstraní se nedorozumění
- shoda výpovědi o realitě -> zaručuje pravdivé poznání
Voluntarismus
- z latinského voluntas = vůle
Artur Schopenhauer
- Dává přednost vůli před rozumem
- Slepá vůle, skrytá za světem – manipulace nás díky vůli
- Svět – podrobován procesem ustavičné přeměny (něco se děje)
- Výsledek přeměny – neprůhledná hra temných sil – určitá energie (vůle)
- Nejsilnější je vůle k životu
- Proti lidem, má rád zvířata
- Lidé – sobečtí, tvůrci zla, nemají dost
- Stav nedostatku-> přesycení
Svět jako vůle a představa
- Navazuje na Kanta
- Svět je uspořádán v prostoru a čase
- Rozumně uspořádané jednotlivosti
- Propojeny kauzalitou
- Dva světy
- A) Svět o sobě (uspořádán, mnoho jednotlivostí)
- B) vůle (skutečný svět)
- Chápeme svět jako celek
- Akt vůle – tělo x činná vůle -> tvoří celek
Objektivizace vůle = ideje
- Jsou viditelné
- Skrze čas a prostor
- 4 druhy vůle
- Mechanická příčinnost
- Vzruchy – vegetativní formy přírody
- Neuvědomělé motivy
- Jednání je ovlivněno instinkty a pudy
- Uvědomělé motivy – účel (člověk)
- Člověk projde všemi etapami, jedná pravůle
- Člověk – jediná snaha přežít, myslí si, že žije vlastní život, ale vůle ho klame
- Vůle = zdrojem pohybu
Fridrich Nietsche
- Atypický, za všechno kritizován
- Zpočátku žák Schopenhauera – člověk je vláčen životem
- Vůle k moci – důležitá
- Kritika křesťanství – dělá z lidí lůzu, slabými a otroky
- Ubermensch = nadčlověk – je veden vůlí k moci
- Podle něj je Evropa dekadentní – není v ní aristokracie, nastoupila místo ní stádnost
- Bůh je mrtvý, byl zabit
- Svět nemá smysl, dokud ho nemá ubermensch
- Lidé jsou si rovni- nesmysl
- Nihilismus (nihil = nic)
Popírá svět každodenní zkušenosti
- Ontologický – popírá existenci věcí
- Logický – pravdu
- Gnozeologický – možnost poznání
- Etický – závažnost norem
- Náboženský – existenci bohů
7x anti
- antimoralistický – (páni – akce, otroci – reakce)
- antidemokratický – evropská morálka je stádní, zvířete
- antisocialistický – člověk
- antifeministický – podle něj úpadek
- antiintelektuálský – instinkt je nejvyšší druh inteligence
- antipesimistický – kdo ví, že život je na nic, sám je na noc
- antikřesťanský
Existencialismus
- Vznik po 1 světové válce v Německu – reaguje na válku
- Rozvoj do Francie a USA
- Uplatňuje se v literatuře – Sartre, Camus
Martin Heidegger (1889 – 1976)
- seznámen s Husserlovým dílem – stal se filosofem
- kontroverzní – vstoupil do NSDAP
- žačka a možná i milenka, židovka Hannah Arendt
- dva důležité pojmy
- 1. Sein (být)
- 2. Zeit (čas)
- Lidská bytost – vržena během narození do světa, který si nemohla vybrat
- Svět – ovlivňuje nás, my ovlivňujeme jeho
- Svět – je absolutní, existuje i bez člověka
- Ten mu dává nějaký smysl
- Smysl života – aktivně zasahovat do světa, měníme ho a někým jsme -> člověk v pohodlnosti zapomíná na svoje poslání, vystačí si s přežíváním
- Pobytí = neustálá starost
- Člověkův čas je omezen
- Život = bytí ke smrti
- Pocit osamocenosti – když člověk umírá, tak je sám, smrt se s nikým nedá sdílet
- Úzkost = určitá zkušenost, ve které si uvědomujeme svoje bytí a dosavadní život vidíme s odstupem
- Svět – je absurdní
- Vzdálenost a prostor se zmenšují – nevytváří to pocit blízkosti
- Očekáváme něco, nevnímáme to, co už tu je -> chaos, uspěchaná doba
- Člověk je aktivní sebetvůrce – nejdřív byl jenom pouhá jednotka, sám ze sebe dělá to čím je
- Chce do světa zasahovat
- snaží se obnovit metafyziky – 1. období fundamentální ontologie, programem bylo myslet bytí samotného – dostat se k tomu co je bytí samo
- do teď se metafyzika dostává k bytí skrze nějakou věci, ale on chce odhalit to bytí jako takové – fundamentální
- k němu se dostaneme skrze zvláštní jsoucno (Dasein = Pobyt) – tím je člověk, rozumí svému jsoucnu nějakým způsobem
- Dasein – vím o tom že jsem (zvířata toto vědomí nemají)
- už nějakým způsobem svému bytí rozumíme, má pro nás nějaký smysl
- máme o své bytí starost
- nemůže si vybrat že jsem = vrženost, jsme uvrženi do toho našeho bytí
- dáváme svému bytí rozvrh vzhledem k budoucnosti, ten rozvrh to dává smysl jen vůči nějakému konci, cíly
- časovost – žijeme v čase a uvědomujeme si to
Existencialismus
– rozšiřuje se po 1SV
– sein = být, Zeit = čas -> da sein (být tu)
– lidská bytost byla narozením „vržena do světa“, který si nemohla vybrat -> svět ovlivňuje ji i ona svět
– svět je absolutní (existuje i bez člověka) i relativní (člověk mu dává smysl)
– životní rolí člověka je aktivně do světa zasahovat, měnit jej a být někým
– člověk ve své pohodlnosti zapomíná na své poslání a pouze přežívá
– pobývání je neustálou starostí
– člověk si stále uvědomuje svoji časovost, trpí úzkostí (celý jeho život je bytím k smrti)
– člověk má pocit osamocenosti, protože ví, že až bude umírat, tak zůstane sám (smrt s nikým nesdílí)
– úzkost je určitá zkušenost, ve které si uvědomujeme své bytí
– dosavadní život vidíme s odstupem
– absurdní rysy současného světa (vzdálenost a prostor se zmenšují, ale nevytváří to pocity blízkosti mezi lidmi, stále na něco čekáme a neradujeme se z věcí, které máme)
– člověk je aktivní sebetvůrce, nejdříve existoval jako pouhá jednotka a sám ze sebe udělá to, čím je
– Kafka, Orten, Mácha, Camus, Sartre
Preexistencionalismus
– existence = nejniternější jádro člověka, něco co je v člověku (vztah k sobě samému)
– radikální osamocenost, nutnost volit si svůj život -> v ničem není opora
– nevíme, co se stane, když ráno otevřeme dveře a vyjdeme z domu
– něco však dělat musíme
– i když nic neděláme, tak pořád existujeme
– záchrana: důvěra v existenci Boha
– víra v Boha je individuální (bez spoluúčasti církve)
– jeden z prvních filozofů, který si uvědomil nebezpečí odcizení člověka v rodící se masové společnosti (paradox: masová společnost x osamocení)
Vitalismus (=filozofie života)
– staví se proti osvícenskému racionalismu (chtějí pochopit skutečný život, který je rozumem neuchopitelný, skutečnost je pro ně organická – opírají se o biologii)
– metoda pravdivého poznání skutečnosti, dávají přednost vciťování se (intuici)
Anry Berkson?
– koncepce života jako dynamické dění hnaného životní silou
– východiskem je vztah prostoru a času (prostor je homogenní, skládá se z množství zaměnitelných bodů, lze libovolně přecházet)
– přírodní vědy, které využívají rozum, přechází od jednoho k druhému
– čas není homogenní (v čase nelze přecházet), každý moment je cosi jedinečného, nového a neopakovatelného -> čas je stálé nedělitelné plynutí
– bytí = přechod z jednoho stavu do druhého (zima/teplo, štěstí/smutek)
– dochází ke změně a střídání
– trvání není pouze střídání těchto okamžiků (existovala by pouze přítomnost)
– 2 způsoby poznání: jsou ve sváru, nejsou v jednotě (rozum a intuice)
– rozum má význam pro každodenní praxi, intuice je vhled do skutečnosti
Pragmatismus
– pragma (jednání, čin, praxe)
– americký životní styl – činorodost, vynalézavost, soutěživost -> odráží pragmatismus
– dostávají se tyto myšlenky i do Evropy
Charles Sanders Piers
– úplné počátky
– hodnota všech idejí je v jejich samotě (filozofické problémy jsou zbytečné, pokud je nemůžeme vyřešit – zda je svět hmotný či duchovní)
William James
– koncepce pravdy (měřítkem pravdy je prospěch, co je užitečné a účelné pro mě)
– z toho vyplývá, že pravda je relativní (různorodá, pro každého jiná)
John Dewey
– uplatnil pragmatismus v pedagogice (dodnes z toho těží)
– věd atd. jsou prostředky pokroku -> instrumentalismus (instrumenty=prostředky)
– zásadní rozdíl v pedagogice – nemusíme mít vědomosti, ale musím ovládat metody a umět řešit problémy
– pevné osnovy a učební plány
– pragmatismus v Evropě: k němu se hlásilo mnoho umělců, filozofů (Karel Čapek – Povětroň, Hordubal)
-‚koncepce užitečnosti pravdy může mít i katastrofální následky (to, co je pro mě dobré, je i pravdivé – totalitní režimy – čí je moc, toho je pravda)
FENOMENOLOGIE
– řec. fenomenon = jev
– reakce na scientismus (přeceňuje vědecký výklad světa), behaviorismus, reflexologii
– výsledek není totožný (pokud chci pochopit svět vědecky a laicky -> výsledky nejsou stejné, např. vnímání hudby – tón, zvuk)
Edmund Husserl
– německý filozof
– filozofie se nemá zabývat tím, co se jeví, co je nepochybně dáno (co je
fenoménem) – jakýkoliv jev ve své podstatě (bez předpokladů)
– fenomén = vše, co se ukazuje ve zkušenosti (jak se svět projevuje)
– vnější zkušenost (všechny vnější věci – dům, strom, auto) x vnitřní zkušenost (co
se děje v nás – přání, touhy)
– jak postupovat: fenomenologická redukce (nejprve je potřeba „uzávorkovat“ –
prohlásit za dočasně neplatné všechny neprověřené teze o světě i o nás
samotných) -> zbývá nám čisté vědomí
– co je prokazatelně existující: všechna jsoucna, která dokážeme smyslově uchopit
– odrazy jsoucen, které jsou zbaveny detailu jsou čisté fenomény (prvotní)
– rozlišuje svět přirozený a svět, který zkoumá věda (tyto dva světy jsou naprosto
odlišné) – jak vnímáme čas
– cílem je obnova původního prožitku našeho života (zaměřit se na smysl života a
jeho význam) – snaha prověřovat motivy, hodnoty a cíle
– evropské myšelní je zaměřeno vědecky, ale nepomůže nám najít smysl života
– jeho dílo bylo ohroženo nacismem, Jan Patočka se zasloužil o ochranu jeho díla
NOVOTOMISMUS, NOVOSCHOLASTIKA
– rozvoj koncem 19. století v zemích, kde převažuje římsko-katolické vyznání
– 1879 – enciklika papeže Lva XIII. (zaměřila se na to, aby se dílo Tomáše Akvinského dostalo do popředí)
– navazuje na dílo Akvinského
– vznikl z potřeby církve vyrovnat se s novými objevy a novými fakty
– 2 prameny: křesťanské zjevení (Bible), tomismus (opírá se o Aristotela)
Jacques Maritaine
– novoscholastika – širší pojetí
– zaměření na přiblížení se církve všednímu dni (navazuje na sv. Augustina)
FILOZOFICKÁ ANTROPOLOGIE
– jako směr se ustavila zásluhou 3 německých filozofů (Max Scheller, Helmud Plesnr, Arnold Geller?)
– všechny předchozí směry se zabývaly člověkem, ale chyběl komplexní pohled -> FA se pokusila najít to, co tvoří základní vlastnost člověka (antropinum) – na základě výzkumu všech dispozic lidské existence
– antropinum je vlastnost, z níž se člověk uvolňuje ze své přírodní předurčenost (Darwinova evoluční teorie)
– rozšiřuje původní pohled na člověka jako součást přírody -> na kulturní a sociální prostředí
– problém těla a duše: přestal být problémem na metafyzické úrovni
– život: je časové bytí (člověk jako organismus – i v klidové fázi a v každém okamžiku se něco děje) -> nadčasové bytí
– duch a život: podstatou odlišné, ale jsou to 2 principy, které jsou v člověku spojeny
– duch dává životu smysl, život je schopen uvést v činnost ducha
FILOZOFIE JAZYKA
Ludwig Wittgenstein
– pozitivismus je předchůdce
– lze najít formu, jak se srozumitelně a jasně vyjadřovat
– význám výrazů je dán jejich shodou se skutečností
– platná a smysluplná slova jsou ta, která mají předobraz v realitě
– v pozdním období to doplňuje: jazyk používáme v konkrétní jazykové situaci (je to shoda s realitou, na druhé straně je jazyková situace)
– účastníci se musí shodnou na tom, co míní -> nejde o verifikaci, ale o konsenzus
KRITICKÝ RACIONALISMUS
– Vídeňský kroužek spoléhal na možnost verifikovat vědecké výroky (porovnával se skutečností) – hrozí nebezpečí, že preceníme nějaký aspekt -> založeno na popření (falsifikaci) -> otevřeme možnosti vědě se dále rozvíjet
– deduktivní testování teorií – metoda kritického testování
NEOMARXISMUS
– změna názoru na revoluci vůči klasickému marxismu
– konzumní společnost vede k ničení
– petice, stávky, agrese, násilí
– mění se i vyznavatelé neomarxismu (příslušnící jsou z kruhu intelektuálů – mladí vzdělaní lidé velmi často)
– forma nátlaku na společnost: anarchismus, terorismus