Úkoly knihoven v oblasti celoživotního vzdělávání dospělých
Charakteristika dospělého čtenáře:
- nejpočetnější skupina v knihovnách
- znakem dospělosti je fyzická vyspělost pro vykonávání životní činnosti
- pro dosažení dospělosti byla stanovena věková hranice 18 let
- po stránce biologické je jedinec dospělejší dříve než po stránce společenské (sociální)
Období do 30 let
- je dokončen tělesný růst, psychický vývoj
- myšlení dosahuje vyššího stupně
- dochází k utváření a zpevňování nových sociálních vazeb souvisejících se zapojením do pracovního procesu a zakládání rodiny
- často se objevuje problematika dalšího vzdělávání, ukončování studií, často je nezbytné další vzdělávání, rekvalifikace – může působit často negativně
- dochází k uzavírání sňatků, zakládání rodiny, problematika bytové otázky; podle psychologů toto přináší nejvíce stresu hned po úmrtí blízkého člena rodiny
- vybírá si takovou tématiku, ve které najde odpověď na své otázky
Období od 35 do 45 let
- „období životní stabilizace a vyvrcholení“
- člověk je nejodolnější, nejstabilnější a pracovně nejvýkonnější
- civilizační choroby – srdeční choroby; dříve kolem 50 roku
- dospělí mají starší děti – nemusejí jim věnovat tolik péče, ale problematika s výchovou
- vysoká úroveň pracovního výkonu
- vybírá si literaturu, která mu pomáhá v zaměstnání a pokrývá jeho zájmy
Období od 45 do 60 let
- „střední věk“
- pracovní výkon vyrovnaný; psychické a fyzické schopnosti nijak výrazně neochabují
- stále častěji civilizační choroby
- děti odcházejí z domova – stres
- začíná postupně důchodový věk – kolem 60 let
Období od 60 let
- „starší věk“
- člověk odchází do důchodu; někteří se s tím těžko vyrovnávají – horší u mužů než u žen
- u některých jedinců dochází k vyvrcholení jejich pracovní činnosti; např. vědečtí pracovníci předkládají v 60 letech výsledky své práce, dosahují úspěchu
- rychlejší proces stárnutí, prohlubují se zrakové a sluchové potíže, lidé jsou méně mobilní
- dochází k dehydrataci kůže – je svraštělejší
Období nad 80 let
- „pozdní stáří“, „senium“
- dochází k stírání rozdílu mezi muži a ženami po vzhledové stránce
- v současné době se mnohé instituce snaží přijít s programy aktivního stáří – pořádají vzdělávací kurzy, univerzity 3. věku
- snaží se uplatnit koníčky, na které neměli čas
Individuální formy práce s dospělými:
Rozhovor
- měl by být přizpůsoben věku čtenáře, jeho vzdělávání a zaměření
- měli bychom ho vést tak, abychom podle potřeby doporučili čtenářům literaturu
- někteří čtenáři vyžadují jen určitý druh literatura – je potřeba se je snažit převést na něco podobného
- s rozhovorem souvisí řízení a plán četby
Plán četby
- představuje dlouhodobou spolupráci se čtenářem
- je vypracován pro zájemce, kteří požadují určitou literaturu ke zkouškám nebo k rozvoji svých zájmů – knihovník literaturu doporučí
- knihovník plánovitě a cílevědomě ovlivňuje četbu, aby se vyvíjela žádoucím směrem
- zjistím, kolik času má čtenář k přípravě a jaké knihy již četl
- v plánu četby je nutné pamatovat na knihy pro oddych
- pamatujeme na kontrolu – průběžná X finální
- dřív se zapisovaly vypůjčené tituly (sledování zaměření uživatele)
- dělí se:
- individuální
- typové – pro určitou skupinu lidí, která má stejné zájmy a stejné čtenářské potřeby
ARI
- adresné inf., jedná se o poskytování literatury určitého oboru konkrétnímu čtenáři
- ve veřejných knihovnách tato služba není příliš rozšířená, většinou se uskutečňuje v odborných, vědeckých knihovnách
- určitou formou může být zámluvní služba – upozornit, nabídnou čtenáři knihu z oboru, o který se zajímá
Konzultační služba
- knihovník na základě rozhovoru radí při výběru literatury naučné, beletrie ke studijním účelům
- knihovník radí čtenáři, jak se orientovat v katalozích, pomáhá mu při práci se strojovým katalogem, při získávání knih z ostatních fondů knihoven
- ve velkých veřejných knihovnách je řešena otázka konzultační služby pomocí knihovníků
- většinou pracovníci, kteří sestavují tematické bibliografie
- souvisí s BIS
BIS
- může být zaměřena na individuální zájemce, na skupinu čtenářů
- zaměstnanec má právo na čas a zjištění informací
- odpovídá se jak ústně, tak písemně a elektronicky (soupis lit, rešerše, složitější dotazy), pomocí bibliografických letáků, nástěnek
- dotaz může být ústní i písemný
- musí se vést kartotéky dotazů a jejich odpovědí
- podle obsahu poskytuje následující služba:
- bibliografické inf. – služby o vnějších a obsahových znacích knihy; o dokumentech a pramenech inf.
- faktografické informace – zodpovídání dat, faktů, údajů, nikoli lit. o této problematice
- personální inf. – o životě a díle osobnosti
- orientační inf. – inf. o knihovně, službách knihoven, o katalozích, bibliografických apod.
- podle formy poskytovaných inf. se BIS člení na inf.:
- ústní inf. – bezprostřední odpovědi na dotazy čtenářů; při zodpovídání dotazů používáme příručkové publikace, katalogy, kartotéky, bibliografie
- písemné inf. – písemná odpověď na dotaz, soupisy lit. na dané téma, rešerše; je možné zodpovězené dotazy zasílat elektronickou poštou. Každý zodpovězený dotaz si evidujeme (dotaz se může opakovat nebo může být podobný)
- inf. poskytované názorně – výstavky, nástěnky
Kolektivní formy práce s dospělými:
- Čtenářská beseda
- propagační besedy – jedná se o seznámení s určitou knihou, knihami určité tematiky, inf. o nových službách knihovny – je pojímána jako původní přednáška s předčítáním ukázek – může být doplněna zodpovídáním dotazů účastníků – účastníkem může být autor knihy, výtvarník, herec
- diskusní beseda – vyžaduje, aby byli čtenáři s knihou anebo tematickým okruhem seznámeni – knihovník se omezí jen na úvodní slovo a dále besedu jen řídí – pro zpestření besedy příp. usměrnění besedy je vhodné zařadit předčítání, recitaci, promítnutí filmu, užití audiovizuálních pomůcek – v závěru besedy by mělo být shrnutí poznatků, mluvená bibliografie, inf. o službách knihovny, poděkování a rozloučení
Diskuse
- bývá součást besedy
- plánovaná i samostatná akce
- pro diskusi je vhodnější malá skupina lidí, měla by být vedena knihovníkem
- pro větší počet účastníků je možné pořádat diskusi panelovou
- při panelové diskusi diskutují odborníci mezi sebou a současně také odpovídají na dotazy účastníků akce
- knihovník celou diskusi řídí, musí dbát na to, aby každý kdo se do diskuse přihlásí mohl promluvit a aby všechny dotazy byly zodpovězeny
- pokud z časových důvodů nejsou dotazy zodpovězeny, je třeba zajistit písemné zodpovězení dotazů
- knihovník musí dbát, aby se diskuze týkala vytyčené problematiky
Přednáška
- pokud se netýká knihovnické problematiky, svěříme ji odborníkovi
- strukturu přednášky určuje její téma, např. život a dílo určitého spisovatele, dějiny literatury, současná ediční politika
- členíme ji na: • úvod • výklad • závěr
- jedná-li se o cyklus přednášek, má každá následující přednáška začít stručným zopakováním poznatků z přednášky minulé
- ukázat návaznost myšlenek, problémů a souvislostí
- v úvodu musí přednášející sdělit posluchačům téma přednášky, její členění → je tím vzbuzován zájem a pozornost posluchačů
- vlastní výklad dělíme
- základní teze (hlavní myšlenky, osa výkladu)
- důkazy (zdůvodnění základních myšlenek)
- praktické příklady
- zajímavé podrobnosti, které dokreslují problém (pomáhají k snazšímu zapamatování, porozumění)
- v závěru shrneme základní myšlenky
- stručný a výstižný
- doplňkem každé přednášky je uvedení základní lit. ke studiu
- může být uvedena formou mluvené bibliografie, příp. bibliografickým letákem, výstavkou doporučené literatury
- u přednášky je důležitá kultura mluveného projevu
- dobrý přednášející by měl reagovat na pozornost posluchačů, měl by od sebe oddělovat vlastní přednášku, citace a definice
- není možné přednášku předčítat— předčítat se smí pouze citace, ukázka z díla
- přednášející by měl mluvit zřetelně.
Literární večer, iterární matiné:
- matiné se koná ráno nebo dopoledne
- bývají věnované kulturním výročím, osobnostem; mívají slavnostní ráz
- návštěvníci se s tématem seznamují formou přednášky a přednáška je doplněna výběrem poezie, prózy, hudební produkce; součástí těchto akcí může být promítnutí filmu
- na akci bychom měli zvát posluchače formou tištěných pozvánek a dobře graficky upravených plakátů
Literární pásmo
- četba uměleckých textů propojena s uměleckým slovem
- texty jsou vzájemně skloubené
- i pro dětského čtenáře
Čtenářské konference
- vyžaduje dlouhodobou přípravu, může být věnovaná buď dílu jednoho autora nebo určitému tématu
- v zahajovacím projevu seznámíme účastníky s problematikou a tématem konference, s pořadím hlavních referátů, s jejich autory
- k jednotlivým referátům můžou být doplňující referáty = koreferáty
- po přednesení referátu následuje řízená diskuse
- pořadatel by měl diskusní příspěvky, dotazy řídit podle tematiky, např. dotazy rozdělit do skupiny
Exkurze
- pro čtenáře, pro kolegy knihovníky
- dospělé čtenáře seznamuje se provozy knihovny, se službami
- některé knihovny pořádají exkurze tematicky zaměřené – bývají doplněny nějakou přednáškou
Kluby maminek
- v pravidelných intervalech od 1 týdne do 1 měsíce
- mohou být zaměřené tematicky na výchovu dětí, péči o domácnost, hospodaření
- někdy i počítačové kurzy nebo přednášky
- děti jsou do dětského oddělení
- možnost jazykové výuky – maminka jde na angličtinu pro maminky, dítě na angličtinu pro předškoláky
- velmi využívané
- knihovník zajistí výstavku doporučené literatury, zajistí přednášející
Názorná propagace
- patří sem knihovnické plakáty, poskytují návštěvníků knihovny inf. regionálních a celostátních akcích, které se vztahují ke kultuře – Wolkerův Prostějov, Šrámkova Sobotka, Březen – měsíc internetu
- tematické plakáty o zacházení s knihami – Jos. Lada : Braňte knihu
- knihovnické nástěnky slouží k inf. o kulturně politických výročích, o nově vydaných knihách, o přírůstcích knihovního fondu, k propagaci služeb a akcí knihovny
Výstavky a vitrínky
- inf. o nové lit., rozmanitých výročích, obměňují se 1× za 2 týdny
15 – 15 oC, vlhkost 50 – 60%
- nevhodné je umístění exponátů na ostrém světle a přesušeném vzduchu
- v případě rukopisů a starých tisků na výstavy zpravidla dáváme faximilie nebo makety
Práce s handicapovanými čtenáři
- handicapovaným čtenářům jsou určena speciální oddělení + speciální zvukové knihy, které jsou většinou součástí městských knihoven
- oddělení zvukové knihy obsahuje fondy zvukových nahrávek
- některé knihovny mají knihy tištěné slepeckým písmem
- Ústřední knihovna je knihovna K. E. Macana Praha – zajišťuje namluvení textu pro nevidomé studenty
- sluchově postižení potřebují knihy psané výraznějším typem písma; jinak uvažují než lidé s rozvinutou slovní zásobou
- immobilní čtenáři – vozíčkáři – knihovna by měla vybudovat bezbariérové podmínky, zajistit výtahy