Česká filozofie
- nikdo z českých filosofů výrazně nepronikl do světové filosofie; snad pouze Komenský, Masaryk a Patočka měli v určité době vliv na vývoj evropského myšlení
- z druhé strany -mnoho evropských myslitelů se narodilo,popř. žilo v Čechách (Sigmund Freud, E. Husserl, B. Bolzano)
- to, že jsme nevstoupili do světového filosof.povědomí ovšem nijak nesnižuje význam české filosofie
- čeští myslitelé ovlivňovali kulturu a myšlení českého národa, byli významnými osobnostmi naší historie
- pro české filosofické myšlení je příznačná „nechuť“ k pěstování systematické(spekulativní) filosofie
- většinou proto u nás nevzniká „čistá“ filosofie – častěji je spojena s jinými oblastmi duchovna – s uměním, náboženstvím, politikou, výchovou nebo speciálními vědami
- českému myšlení je bližší NESPEKULATIVNÍ, spíše k směřující k praktickým úkolům způsob kladení otázek a hledání odpovědí na ně
Česká filosofie ve starší době
- za zakladatele české filosofie je považován Tomáš Štítný ze Štítného (1333–1401)
- předchůdce J. Husa
- přispěl k vytvoření základního fondu české filosofické a náboženské terminologie
- jednou z nejvýznamnějších osobností české historie i filosofie je:
Jan Hus (1371–1415)
- představitel českého reformního hnutí
- Mistr svobodných umění na pražské univerzitě (1409–1412 je rektorem UK Praha)
- od r. 1402 kazatel v kapli Betlémské
- za teoretický a praktický boj proti feudální církvi byl na kostnickém koncilu prohlášen za kacíře a 6.července 1415 upálen
- navazuje na teologické a filosofické názory Johna Wicliffa, je realista, kritizuje světskou moc papeže
- kritizuje bezbožné duchovenstvo a obecná úpadek mravů
- kritizuje prodávání odpustků
- jedinou autoritou je Husovi Písmo svaté, nevybízí ke vzpouře, ale k maximální poslušnosti Božího zákona
- Hus sám ve svých projevech a spisech k revolučním akcím nevybízel, avšak jeho učení ovlivnilo další průběh událostí (doba husitská)
- husitské hnutí ovlivňuje národní uvědomění v jeho odkazu i dnes
- hlavní spis: „O církvi“
Petr Chelčický (1390–1460)
- jeden z nejpřednějších myslitelů husitské doby a evropského reformačního hnutí vůbec
- ve svých spisech a traktátech kritizuje feudální společnost, církev
- dílo: O boji duchovním; O trojím lidu řeč; Síť víry
- vynikajícím způsobem vyvrátil obecně uznávanou teorii trojího lidu (duchovní, rodová šlechta(pánové), nevolníci)
- hájil požadavek společenské rovnosti (původní křesťanství = rovnost), zdůrazňuje potřebu mravní obrody společnosti
- dostává se v období husitských válek do názorové opozice vůči husitskému hnutí důsledným odmítáním násilí a vzpoury (toto u něj vyzdvihuje např. Masaryk, Tolstoj)
- argumenty proti násilí nachází v Novém zákoně
- jeho názory ovlivnily vznik Jednoty bratrské
Jan Amos Komenský ( 1592–1670)
- významný myslitel evropského nocvověku, vynikající filosof, pedagog
- vystudoval na evangelikcké škole v Heidelbergu, vyučoval na bratrské škole v Přerově, od r.1618 duchovním správcem ve Fulneku
- r.1628 byl nucen opustit vlast ( odešel do Lešna v Polsku)
- 1641 – Anglie
- 1642 –48 – Švédsko
- 1648–54 Uhry, zbatek života v Amsterodamu
- pohřben V Naardenu
- filosoficky na něj působili: F. Bacon, M. Kusánský, E. Rotterdamský
- Všeobecná porada o nápravě věcí lidských – hlavní filosofické dílo
- tvrdil, že všechno zlo pochází z nevědomosti, snažil se vypracovat plán na rozvoj vzdělanosti lidstva = Pansofický plán
- je hodnocen především jako vynikající pedagog a encyklopedista
- zdůrazňuje harmonii celku, proto neodděluje filosofii od teologie (=pansofie, pan=vše; sofia = věda, moudrost; myšlenka ucelené soustavy veškerého možného lidského poznání)
- všechna činnost poznávací, výchovná, politická aj. směřuje k jednomu cíli: „k opravě“ lidského života do podoby harmonující s poznaným světem a morálními hodnotami
- dílo: Slovník českého jazyka; Velká didaktika; Všenáprava informatium školy mateřské;
- Labyrint světa a ráj srdce = společenská studie a zároveň snaha nalézt pravdu o tomto světě
- Komenskému se svět jeví absurdní a nelze v něm nalézt štěstí (labyrint světa); štěstí můžeme nalézt je n v sobě (ráj srdce)
- Komenský byl silně věřící člověk, optimista i přesto, že prožil mnoho strádání
- Hlavním přínosem Komenského je propagace pokojného řešení a překonávání všech rozporů náboženských, sociálních a politických, především převýchovou a osvětou člověka