Počátky literatury na našem území
- slovanské osídlení od 5. století n. l.
- počátky literární tvorby od 9. století n. l.
- vývoj na našem území je ovlivněn situací v Evropě:
- šířící se křesťanství= vznik 2 kulturních a mocenských center:
- centrem je Řím- jazykem liturgickým (bohoslužebným) a literárním je latina
- centrem je Byzantská říše- liturgickým a literárním jazykem je řečtina
Na našem území vzniká v 9. století Velkomoravská říše = původně malý stát na jižním břehu řeky Moravy = postupně se území rozšířilo na Slovensko, Slezsko, Rakousko a Polsko.
- křesťanství se šířilo přes Německo, a proto hrozilo velké nebezpečí pro Velkomoravskou říši, že chce N pod záminkou křesťanství získat toto území. Z toho důvodu chtěl kníže Rostislav posílit východní vliv (Byzantský). Požádal Byzantského císaře o vydání křesťanské mise.
- roku 863 n. l. přichází Konstantin (literárně a jazykově nadaný) a Metoděj (diplomat a organizátor).
Mise měla dvojí úkol:
1) politický- šířit křesťanství, upevnit církevní organizaci a být oporou panovníka
2) kulturní- měli položit základy domácí literární tvorby.
- mise byla úspěšná a vychovali řadu žáků a pokračovatelů.
- zavedli nový jazyk= Staroslověnštinu (umělý jazyk, vytvořený na základě nářečí ze Soluně), nejprve do bohoslužeb a poté do literatury
- vytvořili písmo hlaholici= vycházelo z malých písmen řecké abecedy, ale později prošla úpravou
- rozvíjí se literární tvorba, která není rozsáhlá a původní se nedochovala
- vznikají překlady z řečtiny do staroslověnštiny (Bible, ale asi ne celé; dále řecké zákony, které byly pozměněny).
Po 3 letech odjíždí Konstantin a Metoděj do Říma k papeži, aby vysvětlili a obhájili Staroslověnské bohoslužby. Konstantin onemocněl a vstoupil do kláštera. Přijal řádové jméno Cyril a zpět na naše území se nevrátil. Metoděj se po komplikacích vrátil jako arcibiskup, kde také roku 885 zemřel.
Svatopluk po Metodějově smrti zakázal bohoslužby a všechny stoupence vypověděl ze země. Část se jich vydala do Čech, kde koncem 9. století vzniká Přemyslovské knížectví, které se odpojuje od Velké Moravy a ta se později rozpadla.
kníže Bořivoj – šířil křesťanství po jeho zemi a také usiloval o upevnění církevní organizace. Po jeho smrti dochází v Přemyslovském rodu k bojům o moc (= zavraždění kněžny Ludmily, Václava, biskupa Vojtěch a vyvraždění 2 nejslavnějšího rodu Slavníkovců).
V 11. století byl založen ****Sázavský klášter- kde prvním opatem byl Prokop. Toto místo bylo posledním úročištěm staroslověnských učenců, kde pokračovaly ve své tvorbě, ovšem postupně zaniká. Koncem 11. století byli vyhnáni z kláštera a úplně zaniká staroslověnské bohoslužby.
Literární tvorba 10 – 11 století:
- Staroslověnská – vznikají legendy
- Život sv. Václava
- Kniha o rodu a utrpení sv. knížete Václava
- Legenda o sv. Ludmile – nedochovala se
Vznikají první duchovní písně (Hospodine, pomiluj ny – má pouze jednu sloku o prosbě o mír a úrodu. Jako jediná se dochovala ze zániku Staroslověnské tvorby = tvořila funkci hymny, při korunovaci a vojenských taženích).
- Latinská: v 11. století převládá; vznikají také legendy
- Legenda o sv. Ludmile
- Legenda o sv. Václavu anonymně napsané
- Legenda o sv. Prokopu
- Život a umučení sv. Václava a jeho babičky sv. Ludmily – napsal Křišťan
Rozvoj historické literatury (kronikářství):
- Kosmas– kněz; byl ženatý a měl syna a po vyhlášení celibátu se své rodiny nevzdal. Napsal Chronica Boemorum- Kronika Česká (Kosmova). Velmi kvalitní a vyspělé dílo, ale z kroniky vypustil Staroslověnské období. Roku 1125 Kosmas umírá. Měl řadu pokračovatelů
Chronica Boemorum– první zpracování českých dějin. Měla 3 části:
1) zrození světa a české pověsti
2) vznik Přemyslovského knížectví
3) vítězství křesťanství nad pohanstvím
VZNIK A ROZVOJ ČESKY PSANÉ LITERATURY
- první české památky byly nesouvislé
Bohemika– ojedinělá česká slova v cizojazyčném (latinském) textu.
Glosy– překladové, výkladové poznámky v latinském textu
- koncem 11. století se objevila první celá česká věta v zakládací listině
- přelom 12. a 13. století se objevila první souvislá česká památka v duchovní písni
- souvislá tvorba se začíná rozvíjet od 2. poloviny 12. století:
- je to především duchovní tvorba= kněží a mniši byli nejvzdělanější a kláštery byly centry vzdělanosti
- literaturu začíná tvořit šlechta (laicizace)
- zlidovění literatury pro měšťanstvo, studenty (demokratizace literatury)
Duchovní tvorba:
básně, písně, modlitby:
- Ostrovská píseň
- Kunhutina modlitba
- Bůh všemohoucí
- Jezu Kriste štědrý kněze
- Spor duše s tělem
Legendy:
- Legenda o sv. Jiří
- Legenda o Jidášovi
Světská tvorba:
- zachycuje problematiku běžného života
- často se opakující téma rostoucí sociální nerovnosti, která je důsledkem prudkého hospodářského růstu
- autoři jsou většinou anonymní; jsou to měšťané a univerzitní studenti
- Mastičkář
- Svár vody s vínem
- Alexandreida= byla napsána počátkem 14. století. Autorem je vysoký šlechtic. Děj je zasazen do autorovy doby. Značná část je rozhovor Alexandra a jeho vychovatele Aristotela
- Dalimilova kronika= dochovala se celá. První česky psaná kronika, která byla veršovaná. Autor je neznámý
DOBA KARLA IV.
- kulturní a hospodářský rozkvět
- české země se staly centrem Evropy a Praha byla nejvýznamnější české město
- území Prahy se zvětšilo. Rozvíjí se gotické a architektonické umění
- na celkový rozvoj měly vliv důležité události:
- povýšení pražského biskupství na arcibiskupství
- založení Karlovi univerzity roku 1348
- Karel IV. byl vzdělaný, literárně činný. Sestavil korunovační řád
- s růstem vzdělanosti se rozvíjí literární tvorba duchovní a světská, která převládáDuchovní tvorba:
- nový překlad Bible
- Život sv. Kateřiny
- Legenda o Prokopovi (vlastenecky zaměřeno)
- Tkadleček (filozofické dílo)