Základní ekonomické kategorie
Protitrastové zákony
– Přijímány pro efektivnější působení trhu
– Zákony chrání spotřebitele ne výrobce (u nás)
Zakazují
1. Omezování obchodu na určitém místě dohodami
2. Cenové zvýhodňování určitého okruhu zákazníků – cenová diskriminace
3. Majetkové slučování firem + zkupování akcií konkurenční firmy
– Horizontální – slučování firem ze stejného odvětví
– Vertikální – slučování firem výrobce, dodavatel
– Konglomerální – slučování čehokoliv
. Osobní – o neslučitelnosti některých funkcí
Makroekonomické veličiny
1. Nezaměstnanost
Znamená ztrátu statků a služeb, které by mohly být nezaměstnanými vytvořeny. Součást této ztráty jsou i sociální dávky.
Rozdělení
1. Dobrovolná – dobrovolné se vzdání pracovat
2. Nedobrovolná – aktivně usilují o nalezení pracovního místa
– Frikční – plynulé přecházení ze zaměstnání do zaměstnání
– Strukturní – důsledek změn celého odvětví, nevhodná struktura průmyslu => strukturální kapsy
– Cyklická – závisí na pohybech HDP
Míra nezaměstnanosti při plné zaměstnanosti
– Každý, kdo si přeje pracovat pracuje (mimo frikční a strukturální nezaměstnanost)
– Míra inflace je stálá
- Inflace
– Projev ekonomické nerovnováhy je růst cenové hladiny
– Cenová hladina – součet absolutních cen všech statkůDruhy inflace
1. Mírná (do 10%) – lidé důvěřují penzům a spoří
2. Pádivá (10-100%) – nestabilita měny
3. Hyperinflace (100>) – peníze ztrácejí svůj význam, inflační spirálaPříčiny inflace
1. Poptávková – nominální mzdy rostou rychleji než produktivita práce
2. Nabídková – růst nákladů a vstupů na výrobu nebo materiál3. Hrubý domácí produkt
– souhrn veškeré produkce zboží a služeb v běžných cenách za jeden rok
– absolutní objem výrobků a služeb udávající ekonomickou sílu země
– rozdíl za jeden rok udává ekonomický růst
Čistý domácí produkt = HDP – amortizace (odpisy)
Hrubý národní produkt = HDP vzniklý v rámci země + produkt vytvořený občany v zahraničíMezinárodní ekonomické organizace
EU -vyvrcholení poválečných integračních snah
– ekonomická opora a záchrana Evropy
Základy EU
1. Evropské společenství uhlí a oceli
2. Evropské hospodářské společenství
3. Euroatom
4. Evropské společenství (rada ministrů – Brusel, evropský parlament – Strassburg), 15 členůMezinárodní instituce
1. Mezinárodní měnový fond
– Poskytuje úvěry
– Podporuje mezinárodní obchod a stabilitu měn
– Požaduje informace (těžba a držení zlata a cizích měn,celkový vývoz a dovoz, národní produkt)
2. Mezinárodní banka pro obnovu a rozvoj
– poskytování dlouhodobých úvěrů a financování rozvojových programů
3. Evropská banka pro obnovu a rozvoj
– podpora postkomunistickým státům
Tržní ekonomika:
- Tržní systém je založen na volném působení tržních sil, které za využití trhů koordinují ekonomický život společnosti
- Základní pilíře tržní ekonomiky: trh, soukromé vlastnictví, vynutitelnost práva, konkurence, nabídka a poptávka, cenový mechanismus
- Je buď pozitivní (zkoumá skutečný stav a fakta) nebo normativní (hodnotí stav na základě dodání doporučení)
Trh
- = místo, kde se střetává prodávající s kupujícím, vzniká zde nabídka a poptávka, tvoří se zde cena zboží
- Př. supermarket
- Předpoklady fungování trhu:
- Soukromé vlastnictví
- Volná tvorba cen (tzn. neurčovaná státem)
- Konkurence
Zboží
- = statky nebo služby vyrobené za účelem realizace na trhu; např. svetr upletený pro sebe je statkem, svetr upletený pro někoho za dohodnutou cenu je zbožím
Druhy trhů:
- podle velikosti trhu
- místní – trh malé geografické oblasti
- národní – trh na úrovni jednoho státního celku
- světový (globální) – trh vznikající propojením všech národních trhů
- podle množství směňovaného zboží (stupeň agregace)
- dílčí – obchoduje se na něm pouze s jedním druhem zboží
- agregátní – veškeré druhy zboží
- podle předmětu směny
- trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu)
- trh peněz (akcie, dluhopisy)
- trh výrobků a služeb
Směnná hodnota
- Původně fungovala směna naturální (=barter; výměna jednoho zboží za druhé)
- Postupně se vymezil specifický statek, jehož prostřednictvím se dnes vyjadřuje hodnota všech jiných statků (peníze)
- Problémy: hodnota zboží, vzájemná potřeba (mám krávu a chci zrní, musím sehnat prodejce zrní, který potřebuje krávu)
Cena zboží
- Peněžní částka, na kterou se musí prodávající s kupujícím dohodnout
- Funkce ceny:
- Informační
- Motivační
- Alokační – rozdělení výrobních faktorů mezi jednotlivé oblasti užitku
- Podstata tržní ekonomiky
Soukromé vlastnictví
- Soukromé vlastnictví je soubor majetnických práv
- Je to zejména právo vlastněné věci užívat, právo mít z nich výnosy, směňovat ji za jiné statky, překopávat a vrtat do nich
- Tyto statky mají také tržní hodnotu a lidé mají právo ji pronajmout, právo je prodat či koupit za jakoukoliv cenu, kterou se jim podaří dosáhnout
- Kromě práv ukládá i povinnosti s tím spojené
Konkurence
- = hospodářská soutěž
- Boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky o míru splnění vlastních cílů
- Předpokladem konkurence jsou stejné podmínky a šance pro všechny
- Její pravidla jsou upravena zákonem
- Dokonalá konkurence = podmínky a šance jsou opravdu pro všechny stejné
- Nedokonalá konkurence = podmínky a šance nejsou pro všechny opravdu stejné
- Typy nedokonalé konkurence:
- Monopol – jeden výrobce ovládá trh a ceny
- Oligopol – skupina výrobců téhož zboží ovládá trh a ceny
- Monopolní konkurence – mnoho malých výrobců, kteří nemohou ovládnout celý trh, ale ovládají třeba regiony
- nabývá mnoha forem:
- konkurence napříč trhem – boj mezi nabízejícími, kteří se snaží prodat zboží za co nejvyšší cenu, a poptávajícími, kteří naopak usilují o dosažení co nejnižší ceny
- konkurence na straně poptávky – vzniká ze vzájemného soupeření poptávajících o co nejlevnější nákup, význam sílí v okamžicích nedostatku zboží, kdy vede k růstu ceny zboží
- konkurence na straně nabídky – v současné době nejsilnější formou, většina producentů se snaží nejen maximalizovat své zisky, ale také co nejvíce zmenšit vliv ostatních producentů či je z trhu zcela vytlačit, převzít jejich zákazníky a tím dále zvýšit svůj zisk
Svobodná tvorba cen
- nikde není určeno, jakou má daná věc mít cenu
- cenu si můžeme určit podle sebe, ale v případě, že daná věc bude příliš drahá, nikdo ji nebude kupovat
Daňová soustava
Daň – pravidelný příjem státního rozpočtu (550 mld), který subjekt platí na základě zákonných předpisů
Druhy daní
1. Daň z přidané hodnoty
– Zdaňuje tu částku, kterou si k výrobku podnikatel přidal
2. Spotřební daň
– Daňové zatížení určitého výrobku
3. Daň z příjmu obyvatelstva
4. Daň z příjmů podniků
5. Daň z nemovitosti
6. Daň dědická a darovací
7. Silniční daň
8. Místní poplatky
Rysy tržní ekonomiky
– Universálnost trhu
– Volná konkurence všech subjektů
– Různorodost vlastnických vztahů
Program ekonomické transformace
– Liberalizace cen a zahraničního obchodu
– Směnitelnost koruny
– Podpora soukromého sektoru
– Založení sociální sítě
– Důraz na zlepšování životního prostředí