Management
=řízení firmy – skupiny lidí
- vznikal až v 19.století
- manažer pracuje jako zaměstnanec a pod sebou má tým lidí (když pracuje špatně, může být z funkce normálně vyhozen)
X podnikatel pracuje sám na sebe, do podnikání vkládá kapitál a pod sebou již nemusí nikoho mít
- Mohu být manažer a podnikatel zároveň, pokud tu firmu vedu a mám pod sebou podřízené
Rozdělení role a funkce manažera
- role – statická X funkce – se dynamicky mění, záleží na situaci – např.pokud nastanou problémy
- ROLE manažera
– vyjadřuje jeho postavení ve firmě
-role : A) podle úrovně řízení B) podle stylu řízení
A)
1) management se dělí na:
– top – pouze ředitelé, prezidenti, nebo jednatelé firmy, max.ještě členov představenstva… (nejdůležitější a nejužší skupina)
– střední – vedoucí oddělení – např. výrobní ředitel, personální ředitel
– nejnižší – vedoucí úseků, např. výroba je rozdělena na 4 úseky –> šéf každého úseku (protože i to je jakýsi šéf a má pod sebou lidi)
- s postupem od nejnižšího managementu až po top management postupně roste podíl na koncepci
- naopak s postupem od top managementu až po nejnižší management postupně roste podíl na operativní práci
- benefit úspěšného manažera – nepotřebuje si brát dovolenou, volno má dle svého gusta, nemocenská v plné míře, …
- zlatý padák – firma po dlouhé spolupráci odvolá z pozice manažera a odvděčí se mu ročním platem
2) – „koncepční práce“ – otázka strategie, hlavního směřování firmy, kam ji chci dostat (do zahraničí? I do jiného oboru?)
-čím vyšší manager jsem, tím víc je to má práce
– „operativní práce“ – spíše aktuální práce, jak se firma chová za pochodu, jak pracuje a co dělá při problémech
– stojí to spíše na nižší managerech, top-manager se o to stará, když už si nižší neví rady – jako poslední
3)plány
- Top manag. – Strategické plány – je jich málo, ale ty nejdůležitější, stojí na nich směřování – např. rozšířit firmu na Slovensko…
- Střední management – Taktické plány – např. v marketingu, s jakou inovací vyjet na trh…
- Nejnižší management- Operativní plány – např. plán, že týdně vyrobim tolik a tolik ks
B)
Podle stylu řízení manažera:
a) autokratický – nejméně oblíbený – neústupný a svéhlavý manažer, nedbá na jiné názory, vždy rozhoduje sám
– obtížné pro podřízené X ale dobrý tam, kde jsou líní pracovníci – má nad nimi pevnou ruku
b) demokratický – zlatá střední cesta
– šéf dává pravidla, ale je milý, naslouchá, přemýšlí o jejich názorech, zajímá ho to, spolupracuje, finální rozhodnutí ale stejně udělá sám, podle svého mínění a úsudku – což je v pořádku
c) liberální – plná důvěra manažera vůči podřízeným, není zde potřeba je hlídat, řídit je
-zaměstnanci jsou odborníci, vědí co mají dělat, jsou motivováni a zajímají se o práci X ale může to být chaos
– hodí se na vědeckou půdu, odborníky, vědecká pracoviště, VŠ, neziskový sektor, …
- FUNKCE manažera:
-Denně řeší mnoho problémů, funkce se proto trochu mění
-stálé funkce:
1) plánování
2) organizování – dle plánu
3) výběr a rozmístění lidí
4) vedení lidí
5) kontrola – pozitivní pomoc
Přes ně se objevují i průběžné funkce:
1) analýza problému
2) rozhodnutí o vyřešení
3) realizace
- Plánování
- Strategické plány (Top management) – dlouhodobé
- Taktické plány (Střední management) – střednědobé
- Operativní plány (Nejnižší management) -krátkodobé
-dřív probíhalo za zavř.dveřmi – jednotlivé úrovně managementu spolu nespolupracovaly – nekomunikovaly
—> dnes Metoda řízení podle cílů –
-Pomáhá to komunikaci ve firmě, vzájemné důvěře a větší orientaci v chodu firmy
-princip:
- Když TOP-manageři plánují strateg.plány, přizvou střední managery, aby poslouchaly a ti pak snáz mohli vymyslet své taktické plány—> ti si pak při plánování pozvou zase ty nejnižší managery – mohou mít připomínky a vzájemně si radit
-strom cílů – dlouhá náročná práce, používání matem.vzorečků…
—> nakreslím si tam své cíle, co mám – k nim alespoň
pět způsobů dosažení těchto cílů (nejrychlejší, nejlevnější, nejúčelnější, ..)
—> jedna varianta jako plán
-každá firma si dá jisté limitující faktory (kapitál, počet zaměstnanců, vnější, vnitřní podmínky…)
Historie plánování:
- do 60. let – dlouhodobé plány (dopředu na 10 – 15 let)
- neexistoval marketing ani strategie – malá konkurence, špatný trh (vyprahlý)
- plánování na základě toho, jak to fungovalo dřív
- 70. léta – období ropných šoků–> změna podmínek
- od dlouhodobých plánů se pomalu ustupuje (plány na cca 5 let)
- stabilizování ekonomiky
- od 80. let – i 5 let dopředu bylo moc, trh se dynamicky měnil —> přechází se na krátké plánování
- odpovídá inovačnímu cyklu výrobku (např. elektronika max. 1 rok, auta 2 roky – facelifty)
- velmi variabilní trh, vysoká konkurence, firmy nevěděly, kde ekonomika bude za pár let – nutná změna
- Organizování
1) identifikace činností – vše,co se musí udělat, aby byl splněn úkol, si identifikuju
2) seskupení činností podle určitých kritérií – rozdělení činností do organiz.struktur
3) stanovení a přiřazování role lidem – kolik a jaké typy lidí bude třeba shánět, kam si sednou a stanovim jejich funkce
Organizační struktury:
– Určení a namixování kritérií záleží čistě na top managementu (funkční, výrobkové, demografické, …) – je jich celá řada
– v rámci firmy jsou vždy alespoň 2 nebo 3 prolínající se struktury
- formální struktury –velmi časté
– přesně daná hierarchie pravomocí – nadřízení a podřízení (šéf, zástupci, podřízení, sekretářky…..)
- neformální struktury – lidé se sdružují podle úkolu, na kterém pracují
– všichni se odpovídají všem, šéf vzniká přirozeně –vyčlení se – respekt.autorita (např. i třída)
– pravomoci nejsou přesně dané, rovnocenní kolegové
– výzkumné oblasti, vědecké týmy, vysoké školy, …
- Podle dělení oddělení ve firmě:
- Výrobková struktura – např. firma s nábytkem (Ikea..), nejvýš je Gener.ředitel, pod ním ředitel výroby, marketingový ředitel, personální ředitel, pod výrobním řed.jsou šéfové různých devizí – např. kuchyní, ložnic.. Atd
- Teritoriální struk. – mám gener.ředitele, dále rozděleno na odd.pro ČR –>ředitel, odd.pro EU, odd.mimo EE, pro Asijské trhy, …
- podle řízení lidí:
a) liniová – historicky nejstarší – inspirace armádou—> jeden nadřízený a tomu se odpovídají všichni, vymezené pravomoce
– dnes již takřka nenajdeme
b) štábní – na špici jeden šéf obklopený týmem pracovníků (poradců) kteří mu radí, ale nemají žádnou pravomoc, nic nerozhodují
c) liniově štábní – přesně delegovány pravomoce a kompetence, je zde šéf, ten má své podřízené, ti zas další podřízené –
-nejčastější v dnešních dobách – strukturalizace firmy
d) maticové = cílově programové struktury – vymyslela NASA – často ve výzkumných střediscích
– liberální styl řízení, pravomoce se prolínají, pracovní týmy o určitém počtu lidí (často neformální struktura)
– každý se odpovídá každému – více nadřízených, motivace
faktory ovlivňující výběr organ.struktury:
- vnitřní – velikost firmy, objemy firmy, sortiment, počet zaměstnanců, vybavení firmy, rozmístění poboček, …
- vnější – firma je sama neovlivní–> legislativa, hospodářské cykly, konkurence, …
- Výběr a rozmísťování pracovníků
- Zde funguje to personální řízení, assesement centra, centra pro personalistiku…
- Po nových lidem by se firma měla nejdříve poohlédnout ve vlastních řadách
- pak teprve přistoupit k možnosti shánění lidí externě -výběrové řízení (pokud u nic není nikdo vhodný)
- vhodné je permanentně školit a dále vzdělávat své zaměstnance
- buď v pracovní době – zaškolování, nováček do něčích rukou – platí firma
- mimo pracovní dobu – např.zaplatěj nám jazyk.kurz, stáže, nebo dají návrh na další dálkové studium (popř.nám ho zaplatí)
fáze manažerské kariéry:
1) přípravná – doba studia na VŠ – moje snahy tam
2) zakotvení – etapa prvního zaměstnání – mělo by být kavlitní, hodně nás ovlivní, naučí – nepodcenit ho!
3) rozvoj – např.mezi 30-50lety, manažer je pracovním přínosem – firma si je hýčká, odměňuje – nejúspěšnější období
4) pozdní kariéra – cca po 55.roce (staří?) dnes manažeři po padesátce jako klíčoví lidé pro firmu – záleží na každém zvlášť – zda jde s dobou
– mají mnoho důležitých zkušeností, zároveň jsou dobří pro prognostiky
– často ale přenechávají pozice mladším, odsouvají se do pozic poradců
hodnocení pracovníků (co se hodnotí):
-kdo může hodnotit: a) přímý nadřízený b) personalisté – hodnotí na základě interních testů, pohovorů, kontrol, c) externí lidé – psychologové
- Plnění prac.úkolů – jak ochotně a efektivně pracujeme
- chování v pracovním procesu i mimo něj (zda jsme přátelští, ochotní, bacha na FB – fotky, nepomlouvat…)
- osobní a charakterové rysy–>každý manažer si stanovuje jaké procento a důležitost kterému z kritérií přiřkne
systém odměňování:
1) hmotné odměny – přímé – čistě peníze (plat, prémie, podíly ze zisku, … – daní se)
– nepřímé – (příspěvky na dovolenou, na penzijní připoj., stravenky, telefony, …)
-nebo služební auto, firemní mobil, PC, nebo firma otevře soukromou MŠ…
– daní se služební auto ( pokud se jedná pouze o pracovní účely, pak neplatíme nic, ale cesta z/do práce je soukromý účel –> musim odvádět 1% z nákupní ceny auty měsíčně v dani ze svého zisku)
2) nehmotné odměny – (klouzavá pracovní doba, „pracovník měsíce“, pochvaly, pracovní růst, lepší kancelář, parkovací místo…)
- špatný způsob odměňování (a špatné nakombinování odměn) může být kontraproduktivní – každý šéf by měl své zaměstance znát jako lidi, znát jejich osobní potřeby a např.rodinnou situaci – (aby mladému muži s rodinou nedal PC a lepší parking, ale třeba víc peněz..)
- mohou být celoplošné nebo dle zásluh jednotlivců
- Team-buildingy, pracovní večírky, společné dovolené –> konají se právě proto, aby se zaměstnanci poznali navzájem jako lidi a firma by tam mohla lépe komunikovat i v rámci firem.záležitostí (začal s tím Unicorn – bral je na jachtu)
systém napomínání:
1) ústní napomenutí – lepší mezi 4 očima, za drobné prohřešky, 2) písemné napomenutí – nutný podpis a kopie pro zaměstnance, 3) finanční postih – až po napomenutí, krajní záležitost, 4) výpověď – za stále opakované „hrubky“
- všichni musí o formách trestů ve firmě vědět dopředu (nutný podpis všech možností postihů) – jasně definovaný vypracovaný systém
- Chválit by se naopak mělo veřejně
- Vedení lidí
- Ve firmě si rozdělím zaměstnance do skupin dle psychologických teorií X a Y
- Teorie X – lidé jsou přirozeně líní, nepřetrhnou se, pracují jen pro peníze, nemotivováni, bez ambicí, flákají se kdy mohou..
- hodí se autokratický systém řízení firmy – příkazy, zákazy, tvrdší ruka, dohled
- Teorie Y – lidé jsou neustále motivováni, práce je baví a dělají ji pilně a s nadšením, týmový hráči, s nápady
- – hodí se demokratický až liberální systém řízení firmy-
- Teorie X – lidé jsou přirozeně líní, nepřetrhnou se, pracují jen pro peníze, nemotivováni, bez ambicí, flákají se kdy mohou..
- v praxi se však setkáváme s nejrůznějšími typy lidí , většina nejde jen tak striktně rozdělit mezi x a y
Motivování (vedení) lidí dle Maslowovy pyramidy – Teorie potřeb a hodnot
-uspokojujeme odspodu:
- Zákl.fyzické potřeby – spánek, jídlo, oblečení
- Potřeby exist.jistoty – vím, že měsíčně něco ušetřím
a že budu zajištěn – mám prostě práci
- Sociální potřeby- potřeba kolektivu, pocit někam patřit
to, že tam chodím rád – za lidmi se spol.zájmy
- Potřeby uznání – berou nás jako kvalitního pracovníka
- Seberealizace – jsme sami se sebou spokojeni, rozvíjíme
a plně využíváme svých schopností, práce má smysl
-podstata spočívá v tom, že nejdřív musíme uspokojit ty základní potřeby –>až potom přechod do vyšší úrovně – pěkně po úrovních
Např. Mám šikovného mladého zaměstnance, který má ženu, děti a hypotéku – nedám mu za odměnu lepší kancelář nebo nový mobil, ale spíš ho odměním peněžní prémií – je třeba znát osobní potřeby každého z nich (na to personalisté)
základní zásady motivace:
- vyhýbat se rovnostářskému odměňování (plošné oceňování všech stejně)
- nutně ocenit snahu a píli – zaměstnanci to ocení a manažer stoupne v jejich očích
- najít vhodnou rovnováhu mezi hmotnými a nehmotnými odměnami
- včas seznámit zaměstnance s cílem práce a postihy za její nesplnění
- raději upozorňovat a opravovat, nežli křičet a trestat
- chválit před ostatními a trestat jen osobně
- Kontrola
- soustavný proces sledování určitého jevu – završeno výstupem zjištěných dat
- Je třeba ji nebrat negativně – není to prováděno za účelem někoho nachytat a pak vyhodit —> má být chápána jako prevence a pomoc, abychom zabránili chybám, našli nedostatky a odchylky (dříve než se tane nějaký problém)
- Musíme umět rozlišit ty významné a nevýznamné odchylky – není vhodné prudit kvůli drobným detailům –>zbyt.povyk
druhy kontroly:
- pravidelné (mohu snáz odhalit odchylky – zabránění řetězení problémů) a nepravidelné(lepší – nečekané;)
- interní (ze strany vedení) a externí (např. z mateřské firmy, auditoři, finanční úřad, …)
- preventivní, průběžné (dílčí kontroly, jak se plní plány) a následné (hodnocení závěrů práce-po uvedení do praxe)
historický vývoj managementu:
- první zmínky již na začátku 20. století
- Škola „Vědecké řízení“
- Otcem myšlenky je p.Taylor —>v praxi ji plně využívali Baťa a Ford
- Tvrdé a přísné prac.podmínky, „ždímání potu“, pásová výroba, normování práce
- zvýšení produktivity práce, lepší výsledky X ale pro lidi nepříjemné, levnější výrobky
- vycházelo se z teorie X – člověk je líný, nemotivovaný, potřebuji autokracii
- škola „Lidské vztahy“
- teoretik Elton Mayo – teorie Y —> zdůraznění motivace, volnosti, liberální styl řízení
- „Správní řízení“
- teoretik Henry Fayol
- Poprvé zaznívá definice manažerských funkcí – a ty na sebe musí navazovat, musí být dodržovány
- ale byly odlišné od dnešní podoby – přikazování, koordinace, plánování, …
- první škola managementu, kde se rozděluje pravomoc
- „Byrokratické řízení“
- Otce je německý filosof Max Weber
- Podmínkou je pevný řád, striktní pravidla a normy, hierarchizace (typické i pro dnešní Němce)
- Není to ale myšleno negativně – je to spravedlivé, lidé vědí co mají dělat, jak to mají dělat,a jaký postih je za co čeká …