Etika
Objasněte pojmy etika, morálka a mravnost, charakterizujte zdroje a jednotlivé typy etiky
POJEM
= etika je věda o morálce
– slovo etika odvozeno od řeckého ethos což v překladu znamená zvyk, obyčej, charakter
– obecně se mluví o etice podnikání, novinářské etice a zejména o lékařské etice, která se musí
vyrovnávat s problémy týkajícími se nás všech, do nichž nás uvrhnul zejména rychlý rozvoj technologií a technických možností
– etickým požadavkem současné vědy je zejména respekt k vědecké pravdě, ale dnešní vědě nelze
diktovat, co má a co nemá objevovat
– začínáme tak víc než kdy jindy tušit, že pro přežití lidstva i smysluplné fungování vztahů je nutné
nalézat a respektovat základní mravní vědomí a hodnoty, jakousi etickou osu dalšího vývoje a to je prvořadý úkol etiky
– etika se dále rozděluje na:
- individuální – morální otázky jednotlivce
- sociální – zkoumá mravní život a normy různých společenství a společenských činností
- teoretická – věnuje pozornost filozofickým otázkám etiky
- praktická – zabývá se konkrétní situací či jednáním a aplikací mravních norem.
MORÁLKA A MRAVNOST
– běžně se pojem etika užívá pro vědní disciplínu, tedy část praktické filozofie, která se zabývá
morálními jevy
Morálka
= soubor pravidel a vzorů chování, které se historicky utvořili v dané společnosti a společnost je
přijala za své a od svých členů je vyžaduje
Mravnost
= míra dodržování morálky, tedy na kolik je morálka ve společnosti dodržována na tolik je mravná
– etika se tak stává určující vědou o mravním jednání a těžko může být jen neutrální, neboť zaujímá
stanovisko a musí obsahovat alespoň základní rysy celkového náhledu na svět a na člověka
ZDROJE ETIKY
– etická moudrost se vytvářela v myšlení lidstva, filozofiích i náboženstvích v průběhu celých dějin
a etika musí znát tyto kořeny z nichž dodnes čerpáme a ověřovat je zkušeností
ANTICKÁ ETIKA
– jejím základním pojmem, kromě pojmu dobro a blaženost, je ctnost, což je celkové zaměření
člověka k dobru, pozitivní rys charakteru, dobré bytí člověka jak v rovině osobní, tak společenské
– v antice bylo totiž k výchově cnostného člověka zaměřeno celé vzdělání a ten kdo o ni neusiloval,
neměl šanci v intelektuálním ani veřejném životě
– v antice si cenili 4 základních ctností:
- rozumnosti jako schopnosti řídit se rozumem
- statečnosti s niž člověk žil svobodně beze strachu a přes všechny překážky usiloval o dobro
- zbožnosti, jež znamená utvořený pohled na svět a rozhodnutí brát život se vší vážností
- spravedlnosti, upravující vztahy ve společnosti
KŘESŤANSKÁ ETIKA
– vyrůstala z židovského náboženského-kulturního základu
– pro židovskou etiku je centrální desatero přikázání, překvapivě se však nejedná o příkazy, ale o
oznamovací způsob budoucího času → etika ukazující, co má budoucnost a pro co stojí za to žít
– Ježíš (křesťanství) tuto etiku přejímá a radikalizuje, neboť silně relativizoval vztah k bohatství, zřejmě v
něm viděl zdroj nespravedlnosti a cestou, jak s tím skoncovat, je dobrovolné zřeknutí se majetku
– řešení bídy zase spočívá v solidaritě, sdílení a pomoci, tak nad židovskou ideu důsledné
spravedlnosti klade požadavek odpuštění, nenásilí a lásky k nepřátelům
TYPY MODERNÍ ETIKY
– naše současné etické myšlení ovlivňují také nejrůznější moderní pojetí, jako:
- Hedonistická etika
– má za nejvyšší mravní hodnotu slast, kdy veškeré jednání směřuje podle této teorie k
dosahování slasti a vyhýbání se strasti
- Eudaimonistická etika
– má za nejvyšší mravní hodnotu štěstí, ale narozdíl od hedonistika se nejedná a tělesné rozkoše,
ale o vnitřní uspokojení
- a) utilitarismus – mravně dobré je to, co je užitečné pro největší počet lidí
- b) pragmatismus – o morálnosti rozhoduje dobrý výsledek a ten ospravedlňuje jakkékoli kroky
k jeho dosažení
- Etika autonomie
– základní mravní hodnotou je autonomie, nebo-li nezávislost svědomí a svobody
- a) autenticita – zdůrazňuje, že jen to je morální, co vychází z čistého upřímného přesvědčení,
tedy vše, co člověk činí s dobrým úmyslem se považuje za správné
- b) existencialismus – jediným mravním příkazem je jednat svobodně a nezávisle, tedy člověk
určuje, co je morální, ale je za to také zodpovědný
- c) kantova etika – podle něho autonomie znamená, že mravní autorita není dána zvnějšku, ale
vychází z člověka a touto sebeurčující autoritou je praktický rozum, který formuluje mravní zákony
– takovým zákonem je kategorický imperativ – člověk by si měl položit otázku
zda-li to co dělá, by mohli dělat všichni a bylo by to obecně správné
– mravní zákon se tak projevuje jako povinnost, neboť to co je morálně dobré
musí být ve shodě s povinností
- Etika odpovědnosti
– tato etika se domnívá, že k životu nestačí pouze autonomie či svoboda, ale že jsme tu díky
druým a že naše svoboda má smysl jen proto, že jsou tu ti druzí
Martin BUBER
– za nejvyšší mravní hodnotu považuje vztah k někomu, neboť tím stále dotváříme naše já
Emmanuel LEVINAS
– tvrdí, že druzí lidé jsou víc než vlastní svoboda, neboť svobodný člověk je zaslíben
druhému, je za něj zodpovědný a to ho zavazuje, aby se staral o druhého dříve než o sebe
– vztah ke druhému je asymetrický, jelikož nejde o to, zda pomoc druhému bude opětovaná
Hans JONAS
– dle jeho názoru tradiční etika je příliš zaujatá člověkem a lidskými vztahy a opomíjí vztahy
k přírodě a budoucnosti
– člověk a jeho technika jsou schopni vytvořit budoucnost z níž jde strach, ale tento strach se
může stát pozitivní etickou hodnotou, když probudí naši odpovědnost za budoucí generace