Helénistická filosofie
skupina filosofů, kteří působili a žili v období od konce 4. století př.n.l. – 1. století n.l.
Makedonská říše se rozpadla, vznik Perské
2 významné říše = Egypt, Sýrie začaly ovládat Řecko jako kolébku filosofie
v tomto období Řecké městské státy byly v pozici pokoření, ale z hlediska kultury stále ovládaly nové myšlenky
významný rys = Synkretismus (= mísení)
- Skepticismus
- skeptomai = rozhlížet se, být na rozpacích, nedůvěřivý
- hlavní znak = skepse
- pochybování o poznatelnosti světa (gnoseologie)
- základní argumenty pro nemožnost poznání světa (trop = hledisko, způsob):
- rozdílnost smyslového poznání
- rozdílnost poznávaného subjektu
- různý vztah poznávaného a poznávajícího
- relativita všech jevů
- skeptikové vyzývají, aby se každý zdržel soudu, hodnocení
- nejvyšší blaho, cíl = mysl
- nabádají k lhostejnosti
- Pyrrhon
- otázky:
- Jaká je podstata věcí? – není známá
- Jak se k nim máme chovat? – zdržet se úsudku, soudu
- Čeho tím docílíme? – klidu (ataraxia), blaženosti (eudaimonia)
- Sextos Empeirikos
- otázky:
- Eklekticismus
- eklektik = vybírající
- vybírají konkrétní části z filosofických směrů
- otázky etické (otázky dobra, zla, statečnosti)
- nezaujaté zkoumání předchozího, vybírání toho, co se jeví jako právné
- Řím – filosofie je návod ke správnému životu
- význam = zprostředkování znalostí
- Marcus Tulius Cicero (řečník, politik)
- Epikúreismus
- cílem života je slast
- Epikúros, Horatius
- Logika
- navazuje na Aristotela
- logika = nástroj, který nám pomůže zabránit omylům
- Fyzika
- předstupeň ke správnému poznání
- bohové nestvořili svět a nezasahují do něj, a proto jsme v jednání svobodní
- navázali na Démokrita (neexistuje zákonitost pohybu atomů, existuje nahodilost)
- Etika
- cesta ke správnému žití:
- žij skrytě
- nejvyššího dobra lze dokázat slastí (duševní slast = rovnováha duše a mysli)
- slast = nepřítomnost strasti (= strach ze smrti a bohů – jakmile jsme tady živí, není zde smrt a nemusíme se bát)
- ke slasti je třeba volit skrytou umíněnou cestu
- Stoicismus
- Stoá = veřejná budova v Athénách
- nejvlivnější směr
- Seneca – O hněvu (hněv považuje za afekt kratičkého šílenství, je to nejhorší afekt, chce ničit a nejčastěji zasahuje nejbližší bolesti)
- Marcus Aurelius, Epiktétos, Zenón
- Logika, fyzika
- materialisté monisté (skutečnost přísluší jedinému)
- není svoboda volby, ale nutnost
- Pantheismus = ztotožňování Boha a přírody
- Etika
- všemu vládne princip (pneuma, nutnost)
- rozumný člověk jedná v souladu, nerozumný se nechá vést)
- hlavní ctností je žít v souladu s přírodou a se sebou samým, přijímat dobro a odmítat zlo, vše mezi tím je lhostejné
- zlo jsou afekty a vášně, lhostejné věci jsou to, čeho si není třeba všímat
- Novoplatonismus
- spojuje Antiku (Platóna) s budoucím křesťanstvím
- st. př.n.l. – vliv Orientu, sílícího křesťanství
- Plotinus
- zkoumá vztah boha a světa, dokonalého a nedokonalého
- odpovídá na otázku „Jak z jednoho vzniká mnohé?“
- východisko = jedno
- jedno
- nejvyšší, matematický, abstraktní pojem, není to bůh
- nelze poznat, maximálně s ním splynout v extázi
- jednoduchost, nepředstavitelnost, počátek
- základní vlastnosti – naplněno bytím, vše ostatní se emanuje (= vyzařuje, vyvěrá)
- protiklad – temná prázdnota, absolutní mnohost
- činnost – emanace (vyzařování Jednoho): 4 stupně:
- emanace = nús (svět idejí – Platon)
- emanace = duše světa prozařující temnotu a člověka
- nejnižší emanace = hmota
- návrat = očista (život ctnosti, práce na sobě, změna sebe sama, poznání pomocí touhy a lásky)