Filozofie 20. století
– ve 20. století se prohlubuje rozmanitost jak konstruovat myšlení → filozofie se stává pluralitní
– je to podmíněno i prudkým vývojem konkrétních věd a stupněm jejich abstrakce (opak konkrétně)
– rozum ani moudrost nedokázaly zabránit tragickým procesům (válkám) a nevyřešili smysl lidské
existence v moderním věku → filozofie hledá východisko ve dvou proudech:
1) na jedné straně stojí odmítnutí metafyziky a příklon k realitě
→ novopozitivismus, pragmatismus
2) na stran druhé je příklon k otázkám člověka
→ filozofie života, existencialismus, křesťanská filozofie
– pokusem o překonání krize je fenomenologie
– polaritu filozofie lze označit jako • scientismus (scientia – věda) = orientace na vnější svět člověka
- antiscientismus = orientace na vnitřní svět
EXISTENCIALISMUS
– vývoj myšlení se dostal ve 20. století do krizové situace
– v kruté zkušenosti světových válek a hospodářské krize totálně padá osvícenské pojetí dobrého a
pozitivně se vyvíjejícího člověka → člověk je odhalen ve své bídě a bezmoci
Jean Paul SARTRE
– reprezentuje francouzské ateistické existencialisty a kromě filozofických děl věnoval mnoho úsilí
divadelní a literární činnosti
– ve svém díle „Hnus“ vyjádřil pocit bezdůvodnosti a tíže existence, zároveň však už i zde je skryto
východisko a to v angažovanosti pro druhé → nic nemůže být dobré pro nás, není-li to dobré pro všechny
– dále v triologii „Cesty ke svobodě“ ukázal, že svoboda je smyslem lidského života a že před ní
nelze utíkat do zvěcněné, lhostejné existence
– téma svobody stojí jasně v popředí
– jsme k svobodě odsouzeni, jsme jen tím, čím se sami učiníme
– není Bůh, nejsou předem daná žádná určení, není předem vymezená podstata člověka, ani mravní
normy, je jen naše existence tady a teď
Albert CAMUS
– opět podobná zkušenost odcizení člověka, lhostejnosti, nezájmu o hlubší postižení života, kterou
vyčetl ve své generaci
– lidská existence je dle něj absurdní, ale absurdita nemusí paralyzovat, nýbrž může být výzvou k
aktivní revoltě, boji proti zlu
– i když sám boj proti absurditě je absurdní, může v něm člověk nalézt smysl a štěstí
– Camusova revolta však není revolucí a násilím, ale to důstojný vzdor usilující o spravedlnost a
křehké štěstí člověka
– existencialismus byl možná i je výzvou ke svobodě a odpovědnosti
NOVOTOMISMUS
= křesťansky orientovaná filozofie do které ještě spadá personalismus (klade do centra zájmu
osobnost člověka) a různé směry protestanské filosofie
– novotomismus je považován za nejvlivnější, katolicky orientovaný směr (navazuje na učení
Tomáše Akvinského), který zdůrazňuje harmonii víry a racionálního poznání jako dvou zdrojů poznání daných člověku Bohem → v rámci této harmonie se na první místo klade víra, ale uznává v rámci své ontologie také výraznou úlohu vědy vědění v moderní době
Jacques MARITAIN
– zabýval se vztahem vědy a mystiky, kterou označil za „vrozené poznání“, Boží inspiraci
– věnoval se též vztahu filosofie a teologie, sludují prý jeden cíl, ale postupují dvěma směry, kdy
jedna povznáší k Bohu (filosofie) a druhá přichází od Boha (teologie)
Pierre TEILHARD de CHARDIN
– na podkladě mnoha vědeckých poznatků i vlastních objevů vytvořil koncepci přírody a člověka,
kde pokusil se, aby byla smysluplná jak z hlediska vědy, tak z hlediska křesťanství
– svou koncepci opřel o myšlenku evoluce vesmíru, přírody a ducha: v člověku se evoluce stala
vědomou sebe sama, po atmosfeře a biosfěře tak vzniká noosféra – sféra ducha
– v člověku tak spočívá mimořádní váha zodpovědnosti, kterou člověk naplňuje personalizací
(prohlubováním osobní jedinečnosti) a dále socializací (schopností věnovat se něčemu nadosobnímu – společnosti, vědě či víře), kdy se pak vytvářejí větší lidská společenství
→ tak se svět ve svém vývoji sjednocuje, zduchovňuje a směřuje k bodu Omega
NOVOPOZITIVISMUS
– již pozitivismus 19.století odmítal vše, co překračuje bezprostřední fakta, v přírodních vědách, v
matematice a logice však v krátké době došlo k velkým změnám, tak fyzikální objevy vyvolaly na přelomu století radikální empirismus nebo-li empirokritismus – tzv. druhý pozitivismus
– hlavní zájem však vzbudila logika, a proto novopozitivismus získal název logický empirismus
– ukázalo se, že mezi hlavními problémy světa (i filosofie) ve 20. století, zaplaveném fakty a
informacemi, patří problém jazyka a sdělnosti
Rudolf CARNAP
– představitel tzv. Vídeňského kruhu, který chápal vědu jako systém výroků a filosofii jako metodu,
která smysl těchto výroků analyzuje
– filosofie jako metoda má odlišit smysluplné věty od nesmysluplných: věta je smysluplná tehdy,
je-li nejen gramaticky a logicky správná, ale lze ji veritifikovat = ověřit na konkrétní zkušenosti a pak ji určit jako pravdivou či nepravdivou (metafyziku nelze verifikovat, je proto smysluprázná)
Lidwig WITTGENSTEIN
– také patřil k Vídeňskému kruhu, později působil v Anglii, kde v „Londýnsko-filosofickém
traktátu“ formuloval východiska logického pozitivismu
– předměte filosofie už není obsah vědomí, nýbrž jazyk, jímž hovoříme o faktech
– nejvhodnější jazyk s jednoznačnými slovy-znaky je v matematické logice
– v druhé etapě revidoval některé své závěry a dospěl k přesvědčení, že nelze konstruovat ideální
jazyk, nezávislý na životě, neboť jazyk je souborem různých pravidel a různě fungujících praktik
→ zameřil se proto na analýzu reálného jazyka, který považuje za formu hry, jejíž pravdila
přejímá každý, kdo do ní vstupuje, takže jazykové hry jsou formou života
Raimund POPPER
– kriticky hodnotil princip verifikace založený na empirické indukci: vzhledem k tomu, že indukce
nemůže být nikdy úplná, spoléhat na ni je logicky nezdůvodněné
– místo verifikace zavádí princip falzifikace = vyvrácení, tedy jakkoli dlouho lze hypotézu
dokazovat, stačí jediný opačný výrok (fakt), který ji vyvrátí
– vědecké zákony tedy lze prověřovat ne dokazováním, ale soustavnými pokusy o jejich vyvrácení
– Popper odmítá nauky, jejichž závěry nejsou falzifikovatelné, tedy nelze je podrobit racionální
kritice, či se proti ní chránit zevnitř, platí to hlavně o ideologiích a sociálních doktrínách
– jeho filosofie se nazývá kritický racionalismus
HERMENEUTIKA
= směr, který hledá metody výkladu a porozumění světu, aby byl pro lidi pochopitelný
– představiteli jsou GADAMER a RICOEUR