Politologie
(Demokracie/ nedemokratické systémy, rozdělení moci v ČR, volby, státní správa a samospráva (decentralizace moci, subordinace, druhy í jejich vedení), občanská společnost (pojem, cíl, občanské iniciativy))
DEMOKRACIE A NEDEMOKRATICKÉ SYSTÉMY
- = vláda lidu
- Řecky démos = lid, kratos = vláda
- Historicky první forma demokracie se zrodila v řeckých městských státech – polis
- – 4. stol. př. n. l.
- Svobodní občané se přímo podíleli na rozhodování hlasováním
- Pozdější projevy demokracie v období renesance, k jejímu prosazení až v boji amerického lidu za nezávislost a ve VFR
- Forma politického zřízení, která umožňuje všem plnoprávným občanům účast na správě a řízení státu
- Založena na principu podřízení menšiny většině a uznání svobody a rovnosti občanů
- Principy:
- Suverenity lidu – lid je zdrojem veškeré státní moci
- Parlamentarismu – zákonodárná moc je obnovována cestou všeobecných voleb konaných v pravidelných intervalech
- Cílem státní moci je sloužit všem občanům – stát slouží lidem, nikoliv lid státu
- Dělba moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní
- Vztah občana a státu je vymezen právním řádem – právní stát
- Právně zakotvená základní lidská práva a svobody
- Pluralita politických subjektů
- Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny, ale dbají na ochranu menšin
- Decentralizovaná státní správa a samospráva
- Právo na soukromé vlastnictví a svobodné podnikání
- Ochrana a sociálně-ekonomické zabezpečení starých, nemocných a nezaměstnaných občanů
- Svoboda tisku a projevu
- Formy demokracie
- Přímá demokracie
- Založena na přímé účasti občanů na rozhodování o věcech veřejných
- V čisté formě jen v antickém Řecku
- Soudobou formou je referendum a plebiscit
- Nepřímá demokracie
- Zastupitelská
- Občan se účastní politického života zprostředkovaně, delegováním svého podílu na moci na své zvolené zástupce, kteří naplňují jeho vůli v orgánech státu, regionu či obce
- Liberální – garantuje každému občanovi bez rozdílu dodržování nezadatelných lidských, občanských a politických práv a svobod
- Liberální demokracie
- Státní moc je omezena tak, aby fungovaly základní lidská práva a svobody
- Tak aby fungoval volný, liberální trh
- Lidová demokracie
- Člověk se musí podřídit lidu
- Na prvním místě právo lidu (masy)
- Jednotná vůle pracujícího lidu
- Nedemokratické systémy:
- Dva typy
- Totalitární
- Systém vlády, kde vládnoucí skupina neomezeně rozšiřuje svou moc a plně kontroluje fungování společnosti (viz. Komunismus, fašismus v Evropě)
- Autoritářské
- Vládnoucí skupina ovládá společnost jen částečně a neproniká do soukromí lidí (junty, neevropské monarchie)
- Totalitární
- Dva typy
- Přímá demokracie
ROZDĚLENÍ STÁTNÍ MOCI V ČR
- Dělba státní moci
- Moc zákonodárná = legislativa
- Má ve své pravomoci vydávání zákonů
- Moc výkonná = exekutiva
- Vykonává běžnou vládní agendu v rámci platných zákonů
- Moc soudní = jurisdikce
- Kontroluje dodržování zákonů, příp. zákony závazně interpretuje
- Zákonodárná moc
- Představuje ji dvoukomorový Parlament ČR
- Poslanecká sněmovna (200 poslanců) a Senát (81 senátorů)
- Poslanecká sněmovna
- Silnější postavení
- Přijímány návrhy zákonů
- V jejím čele stojí předseda, který je sněmovnou volen na její ustavující schůzi a může jí být odvolán
- Předseda svolává, zahajuje, řídí a ukončuje schůze, navrhuje pořadí a způsob projednávání jednotlivých bodů
- Podle stranické příslušnosti poslanci vytvářejí poslanecké kluby
- Pokud nejsou členy žádného klubu = nezávislí
- Zřizuje výbory, které přijednávají návrhy zákonů
- Senát
- V ČR zvolen v roce 1996
- Není rozpustitelný, ale každé dva roky se obměňuje volbami třetina jeho členů = politická kontinuita
- Zástupný legislativní orgán v případě rozpuštění PS
- Má pak možnost přijímat tzv. zákonná opatření, která platí do zvolení nových poslanců
- Funguje jako brzda PS – může neschválit návrh zákona přijatý sněmovnou, nebo jí ho vrátit pozměněný
- Organizace je podobná jako u PS
- Předseda, senátoři zakládají výbory a komise
- Senátorské kluby
- Výkonná moc
- V ČR je tvořena vládou, prezidentem a státním zastupitelstvím
- Vláda
- Složena z předsedy – premiéra, místopředsedů a ministrů
- Premiéra jmenuje prezident republiky, na jeho návrh pak jmenuje ostatní členy
- Vláda musí po svém jmenování získat důvěru PS, která může vládě kdykoliv ve volebním období vyslovit nedůvěru
- Po vyslovení nedůvěry musí vláda podat demisi
- Vláda žádá o důvěru zpravidla přednesem programového prohlášení vlády, ve kterém premiér seznámí sněmovnu se základními cíli a záměry vlády – ústavní zvyklost
- Každý ministr má na starosti nějaký resort z vládní agendy
- Prezident
- Hlavou státu
- Volen přímou volbou na pětileté období
- K pravomocem patří jmenování a odvolávání vlády a jejích členů, svolávání zasedání Poslanecké sněmovny a případné rozpouštění Poslanecké sněmovny
- Prezident jmenuje do funkce také soudceÚstavního soudu, prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, členy bankovní rady České národní banky a generály Armády České republiky
- Soudní moc
- V ČR vykonávána Ústavním soudem a soustavou soudů
- Soudy jsou nezávislé, soudci jsou jmenováni prezidentem bez časového omezení a jsou neodvolatelní
- Ústavní soud
- V Brně
- Posuzuje, zda je dodržována ústavnost, nejsou porušována lidská práva nebo zda přijatý zákon není v rozporu s ústavou a právním řádem
- Skládá se z 15 soudců jmenovaných na 10 let prezidentem se souhlasem Senátu
- Soustava soudů
- Dvojstupňová
- Nejvyšší soud a Nejvyšší správní soud (v Brně), vrchní soudy (Praha a Olomouc), krajské soudy, okresní soudy (v bývalých okresních městech)
- Představuje ji dvoukomorový Parlament ČR
- Moc zákonodárná = legislativa
VOLBY
- Akt, při kterém volí oprávnění voliči své zástupce do určitých funkcí nebo orgánů
- Rozlišují se volby parlamentní, prezidentské a komunální
- Znaky
- Svobodné
- Všeobecné – aktivní volební právo i pasivní volební právo má občan po dovršení požadované věkové hranice, bez ohledu na pohlaví, národnost, rasovou či etnickou příslušnost, politické přesvědčení…
- Rovné
- Přímé – voliči hlasují přímo pro politické subjekty nebo pro jednotlivé kandidáty
- Tajné
- Většinový volební systém
- Zvolen pouze jediný kandidát, který získá v daném volebním obvodu nejvíce hlasů
- V každém obvodu soupeří několik kandidátů z různých stran
- Výhody
- Snadné vytvoření parlamentní většiny – do voleného sboru jen několik stran s nejvyšší voličskou podporou
- Stabilní vlády tvořené jednou stranou
- Reprezentant v úzkém spojení se svým obvodem
- Nevýhody
- Parlament nedostatečně odráží skutečné rozložení politických sil v zemi
- Nepříznivý pro nové strany
- Nezastupuje společenské menšiny
- Poměrný volební systém
- Rozdělení poslaneckých mandátů podle procenta odevzdaných hlasů
- Počet volebních obvodů je menší
- Kandidátní listiny pro jednotlivé obvody
- Volič nevolí jednotlivce, ale celé kandidátské listiny
- Výhody
- Vůle obyvatelstva i jeho menšin do politického systému
- Určuje rozložení politických sil
- Ulehčuje vytváření nových stran
- Nevýhody
- Volič volí kandidátní listiny
- Politická moc se tříští, často vzniká koaliční vláda, která není tak stabilní
- Sepjetí poslance s jeho obvodem není tak silné
- Při rozhodování se řídí více stranickými zájmy
- Volby v ČR
- Vyhlašuje je prezident nejpozději 90 dnů před konáním
- Přípravu, organizaci, průběh a provedení voleb koordinuje Státní volební komise
- Ústředním orgánem státní správy pro volby je Ministerstvo vnitra ČR
- Voličem je občan ČR, který dosáhl věku 18 let
- Každý volič hlasuje osobně, zastoupení není přístupné
- Volí se na základě kandidátních listin
- Zajišťování výsledků provádí komplikovaným způsobem Český statistický úřad
- Parlamentní volby
- Do Poslanecké sněmovny
- 200 poslanců
- Na dobu 4 let
- Pasivní volební právo – 21 let
- 14 okrsků dle krajů
- Do Senátu
- 81 členů
- 6 let
- Pasivní volební právo – 40 let
- 81 územních jednotek, částečně podle bývalých okresů
- Krajské a komunální volby
- Podle počtu obyvatel počet mandátů
- Pasivní volební právo 18 let
- Prezidentské volby
- Kandidáti na základě nominace PS, Senátu, nebo nasbíraných podpisů
- Pasivní volební právo 40 let
- Do Poslanecké sněmovny
STÁTNÍ SPRÁVA
- Státní byrokracie
- Veřejná správa – moc výkonná
- Státní správa – správa veřejných záležitostí státu
- Samospráva – správa veřejných záležitostí územních jednotek
- Státní správa
- Vykonává stát prostřednictvím orgánů – nejvyšších (vláda, ministerstva), ústředních (př. Český telekomunikační úřad) a úřadů krajských a obecních
- Obce 1. stupně – nejmenší
- Obce 2. stupně – s pověřeným obecním úřadem
- Obce 3. stupně – obce s rozšířenou působností – zajišťují menším obcím výkon některých funkcí
- Orgány dle potřeb občanů – úřady stavební, finanční, pracovní, sociální, živnostenský, policie
- Zásady fungování
- Subordinace (ministerstvo řídí vše ostatní), jmenování
- Obec
- Územní společenství občanů s právem samosprávy
- Sídla dle velikosti
- Obce – do 3000 obyvatel
- Města – více obyvatel
- Statutární města – velká, celkem 19, členění na městské obvody
- Hlavní město Praha
- Občan obce
- Český státní občan s trvalým pobytem, má práva (př. volit a být volen do zastupitelstva, hlasovat v referendu, účastnit se schůze zastupitelstva, vyjadřovat se k problémům…), ale i povinnosti (př. řídit se obecními vyhláškami, platit poplatky za psa, dodržovat veřejný pořádek…)
- Princip volební – volí se členové zastupitelstva (5 – 55) a rady (mohou vyhlásit místní referenda)
- 2 pravomoci obcí
- Samostatná působnost
- Spravuje obecní záležitosti (dětská hřiště, zeleň, výzdoba…)
- Přenesená působnost
- Vykonává státní správu dle zákona (rozhoduje o právech a povinnostech občanů podle stavebního zákona, správní poplatky, trestání za přestupky…)
- Orgány spravující obce
- Starosta / primátor / hejtman + místostarostové + zastupitelstvo + rada + obecní / městský / krajský úřad
- Komunální volby do zastupitelstev
- Zastupitelstvo
- Starosta / primátor / hejtman + místostarostové + zastupitelstvo + rada + obecní / městský / krajský úřad
- Samostatná působnost
SAMOSPRÁVA
- Vykonávají nestátní subjekty
- Základem je decentralizace moci
- Cíl – přiblížit se občanovi, umožnit mu spravovat vlastní záležitosti
- Samospráva:
- Územní
- Obce jako základní samosprávné územní celky a kraje jako vyšší samosprávné územní celky
- Zájmová
- Profesní, akademické a hospodářské zájmy
- Česká stomatologická komora, Exekutorská komora…
- Myslivci, rybáři…
- Decentralizace:
- Přesun funkcía kompetencí na nižší orgány nebo na menší organizační jednotky
- Je to spravedlivé rozložení moci na celý stát nebo organizace, rozmístění moci
- Územní
OBČANSKÁ SPOLEČNOST
- Občanská společnost je abstraktní pojem, zahrnující veškeré organizace, sdružující občany na dobrovolné bázi
- Vymezit ji lze také jako organizované aktivity občanů, které nejsou spojeny se státními strukturami nebo komerčními organizacemi
- Termín se používá především v teoretických pracích
- Občanskou společností se můžou nazývat:
- Nevládní neziskové organizace
- Zájmové skupiny
- Obchodní sdružení
- Náboženské organizace
- Některá profesní sdružení
- Nadace
- Hnutí
- Definice – Gordon White: „Občanská společnost je přechodnou oblastí umístěnou mezi státem a rodinou, která obsahuje organizované skupiny či sdružení, které jsou oddělené od státu, těší se jisté míře autonomie ve vztahu k státu a jsou vytvořené dobrovolně členy společnosti s cílem ochraňovat nebo rozšiřovat svoje zájmy, hodnoty nebo identity.“