VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Duševní vývoj ovlivňují: 1) faktory biologické (geny a vrozené vlastnosti)
2) faktory vnějšího prostředí
3) faktor subjektivní (sám ovlivňuji svůj vývoj)
Zákony:
1) Schopnosti a vlastnosti s krajní mírou projevu jsou více determinovány biologicky a výchova nic neudělá; při střední míře projevu výchova může ovlivnit
- S přibývajícím věkem má menší význam biologická determinace a větší vliv prostředí a subjektivní faktory
- Vývoj jedince je postupný, změny plynule navazují, vždy musí proběhnout předešlá fáze- nelze ji přeskočit
- Vývoj složek duše se nerozvíjí rovnoměrně
- Vývoj je ve skocích
- Každé období se liší kvalitativně
- Složky duševního dění spolu souvisí a ovlivňují se
- Vývojová křivka je v počátcích strmá a později zvolňuje
- Vývoj jedince je jedinečný a individuální
- Prenatální období
-ovlivňuje kouření, alkohol drogy, chem. látky (i léky), nemoci a psychika matky, jiné vlivy
-fatální alkoholový syndrom
- Natální
-nebezpečí mozkové dysfunkce (přidušení)
- Postnatální
-novorozenec do 1. měsíce
-smyslové vnímání není úplně rozvinuté
- Kojenec
–do 1. roku
-rychlý růst; rozvíjí se motorika, poznává rodiče, mimika-projevuje libost a nelibost
-pase koníčky, sedí (4. měsíc), rozezná význam slov (10. měsíc)
-tzv. bazální důvěra
-důležitý kontakt s matkou
- Batole
-do 3. roku
-rozvoj mentálních funkcí: řeč, poznávání, hry, socializace; vzniká osobnost
-touha po poznání, rozlišuje barvy
-období vzdoru
- Předškolní věk
-rychlý růst, motorika, manuální zručnost, dominance ruky
-hra, kresby; chápe, učí se počítat; socializace ve školce-podmíněná láska
-dětská lež- to co nezná si domyslí podle fantazie, nerozezná fantazii od skutečnosti otázky „Proč?“
-egocentrické, nutnost učit ovládání se; černobílé vnímání světa
VII. Školní věk
-od 6-11 let
-tělesný vývoj se zpomaluje, zlepšuje se koordinace a motorika (rozvoj NS)
-soc. mezník -ŠKOLA : hry ustupují do pozadí, rozvíjí se paměť a pozornost
-analýza a syntéza (čtení psaní)
-od devíti let PREPUBERTA : černobílé vnímání, romantika, hrdinové
VIII. Puberta
-starší školní věk, 11-15 let
-fyzické změny: růst, únava, hormony, sek. pohl. znaky
-kolísavé sebevědomí, přecitlivělost; vědecké myšlení, rozvoj logiky a paměti, vzdor vůči autoritám
-rozvoj identity, nezávislost na rodičích
-touha mít vše hned a hned dospět
IX. Adolescence
-15-21 let
-ukončen tělesný vývoj, zlepšení koordinace; rozvíjí se psychika (sebeřízení a sebeovládání)
-potřeba volnosti a experimentování
-riskování, nechtějí kompromisy
-nechtějí dospět, žijí naplno a přítomností (spory s rodiči)
-inteligenční vrchol kolem 25 let; stálejší sebevědomí, první vztahy, oddělení od rodiny
X. Dospělý věk
-mladší(25-30 let), střední(30-45), starší(45-60)
-mladší: vývojová křivka dosahuje maxima, jedinec nejsilnější, mozek nejlepší; založení rodiny, úspěch v práci
–střední: pevný charakter, rozvoj prof. Schopností; tělesné problémy, ubývání síly
-starší: překročení vrcholu výkonnosti, mohutní postava, ukládání tuku, vrásky a šediny, zdrav. Potíže, ; odchod do důchodu, deprese, syndrom opuštěného hnízda
XI. Stáří
–začínající (60-75), pokročilé (76-90), krajní (91 a více)
–začínající: opotřebení organismu, křehčí kostra, snižování tělesného výkonu, citová labilita, generační spory
-pokročilé: „kmetství“ duševní poruchy, problémy s adaptací vlastního stárnutí, potřeba péče okolí
-krajní :nezbytná péče, křehkost a shrbenost postavy, klesá elán, adaptace snížena na minimum