Základy účetnictví
3.1. Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti
- Dokonce roku 2003 existovali dvě účetní soustavy – jednoduché a podvojné účetnictví
- Od 1.1.2004 bylo jednoduché účetnictví podnikatelských subjektů zrušeno a nahrazeno daňovou evidencí
3.2. Finanční a manažerské účetnictví
- Vnitropodnikové účetnictví (účtování o nákladech a výnosech z různých pohledů, aby bylo možné sledovat náklady podle jednotlivých činností, hospodářských středisek, zakázek apod.)
- Kalkulace (stanovení nákladů na jednotku výkonu)
- Rozpočetnictví (plán výkonu jednotlivých vnitropodnikových útvarů)
Manažerské účetnictví je plně v kompetenci podniku, mohou být používány různé postupy a metody, které zabezpečí využitelné informace pro žádaný účet.
3.3.Účet podstata a forma
- Má tvar písmene T
- Každý účet má 2 strany, na jedné straně se evidují přírůstky a na druhé úbytky aktiv a pasiv
3.4. Rozpis rozvahy do účtu
- Rozdělují se na:
- Účty aktiv (obsahují majetek podle složení)
- Účty pasiv (evidují se zde zdroje financování)
Postup při účtování
3.5. Základní změny na rozvahových účtech
O = obrat
PS = počáteční stav
KS = konečný stav
- Schéma účtování
- Při účtování na rozvahových účtech je vhodné použít tento postup:
- Nejprve se musí určit, na kterých účtech bude proveden účetní zápis (tj. na těch účtech aktiv a pasiv, u nichž dochází ke změnám – přírůstku nebo úbytku)
- U prvního účtu, na kterém bude změna zachycena, musí být určena strana, na které bude proveden účetní zápis. Aby bylo správně rozhodnuto, musí být stanoveno:
- Zda jde o účet aktiv, resp. pasiv
- Zda dojde k přírůstku nebo k úbytku příslušného aktiva, resp. pasiva
- Stejně jako u prvního účtu musí proběhnout rozhodování, na které straně druhého účtu bude proveden účetní zápis
3.6. Výsledkové účty
HV = zisk V > N
= ztráta V < N
HV = V – N
V = výnosové
N = Nákladové
- Schéma účtování nákladů a výnosů
- Změny, při nichž dochází ke vzniku nákladů a výnosů, lze zobecnit takto:
- Zvýšení aktiv a vznik výnosů
- Zvýšení stavu peněz v pokladně a vznik výnosů
- Zvýšení stavu peněz na účtu a vznik výnosů
- Zvýšení pohledávek (zejména za odběrateli) a vznik výnosů
- Zvýšeni pasiv a vznik nákladů
- Zvýšení závazků vůči dodavatelům a vznik nákladů
- Zvýšení závazků vůči zaměstnancům a vznik nákladů
- Zvýšení závazků vůči ostatním subjektům (finančním úřadům, institucím sociálního zabezpečení apod.)
- Snížení aktiv a vznik nákladů
- Snížení stavu peněz v pokladně a vznik nákladů
- Snížení stavu peněz na účtě a vznik nákladů
- Snížení zásob a vznik nákladů
3.7. Podrozvahové účty
Podrozvahové účty
- Slouží k podrobnější evidenci
- Na podrozvahových účtech se účtuje soustavně s evidenčním účtem
Účty syntetické a analytické
- Syntetická evidence
- V syntetické evidenci se zachycují souhrnné stavy a pohyby jednotlivých druhů aktiv, pasiv, nákladů, výnosů
- Syntetické účty jsou uvedeny v účtové osnově
- Analytická evidence
- Analytické účty tvoříme pro potřeby řízení podniku
- Analytické účty uvádíme ve vnitřní účtové osnově podniku
- Soubor analytických účtů/analytickou evidenci
- Členění podle jednotlivých druhů majetku, hmotně odpovědných osob a míst uložení
- Členění pohledávek podle jednotlivých dlužníků, členění závazků podle jednotlivých věřitelů
- Členění na českou a cizí měnu při účtování o pohledávkách a závazcích, peněžních prostředcích
- Členění pro daňové účely, např. pro potřeby DPH
- Členění pro potřeby zúčtování s institucemi sociálního zabezpečení
3.8. Třídění účtů
- Účty, které účetní jednotky používají, lze třídit takto:
- Rozvahové
- Aktivní
- Pasivní
- Výsledkové
- Nákladové
- Výnosové
- Podrozvahové
- Uzávěrkové
– počáteční účet rozvážný
– konečný účet rozvážný
– účet zisků a ztrát