Trojfázový indukční motor ( brždění )
Elektrické brždění – asynchronní motor lze elektricky brzdit těmito způsoby :
– elektrickou reverzací ( protiproudem )
– rekuperací
– stejnosměrným proudem přivedeným do statorového vinutí
– jednofázovým napájením statorového vinutí
Brždění elektrickou reverzací – je to brždění , při kterém je motor zapojen pro opačný smysl chodu , než kterým se sám otáčí . Reverzujeme tím , že zaměníme kterékoli dvě fáze statoru . Smysl točení magnetického pole se obrátí , takže se rotor otočí proti poli . Skluz je přitom rovný dvěma .
Do rotorového obvodu se zpravidla zařazuje rezistor , aby se zmenšil proudový ráz . Velikost nárazového proudu zjistíme z rovnice do které dosadíme s = 2 .
Mechanická charakteristika :
Brždění rekuperací – brzdíme jí jestliže se rotor otáčí větší rychlostí , než je rychlost synchronní . Přitom se změní smysl jak proudu , tak i momentu . K brždění rekuperací dojde také při spouštění břemene , jestliže břemeno otáčí motorem větší rychlosti , než je synchronní rychlost .
Brždění buzením stejnosměrným proudem – asynchronní motor se odpojí od střídavé sítě a připojí se ke zdroji stejnosměrného proudu . Do rotorového obvodu se zapojí rezistor . Ve statoru se vytvoří stojící magnetické pole . Do otáčejícího se rotorového vinutí se indukuje napětí , které vyvolá proud . Vzájemným působením stojícího magnetického pole a proudu v rotoru vznikne brzdný moment .
Jednofázové odporové brždění – používá se u kroužkových motorů . Statorové vinutí je napájeno jednofázově , do rotorového obvodu je zapojen rezistor .
Rozběh – as. motor se může spustit připojením k jmenovitému napětí nebo k nižšímu napětí než je jmenovité , zařazením rezistoru nebo reaktance do statorového obvodu , zařazením rezistoru nebo reaktance do rotorového obvodu a změnou zapojení statorového vinutí z hvězdy( Y ) do trojúhelníka ( D ) .