Specifické vývojové poruchy učení
Příčiny :
– Lehká mozková dysfunkce ( 50%)
– dědičnost, snížení některých dispozic na základě dědičnosti (20%) – př. nevyhraněné leváct.
– smyslové poruchy – obtíže ve sluchovém a zrakovém vnímání ( zraková a sluchová ostrost neporušena)
– obtíže v jemné motorice, neurózy (7%), nezjištěné příčiny
– poruchy řeči
– smíšené ( LMD + dědičnost) 15%
Dyslexie
Specifická vývojová porucha projevující se neschopností naučit se číst , přestože se dítěti
dostává běžného výukového vedení, že má přiměřenou inteligenci a dostatek podnětů k rozvoji.
Projevy :
– nepozná bezpečně všechna písmena, vzpomíná
– záměna písmen tvarově blízkých
- a) zrcadlová b-d, a-e, t-j
- b) tvarově podobná m-n, k-h
– zaměňuje zvukově blízké ( párově znělé a neznělé) t-d, š-č apod.
– zaměňuje samohlásky
– problémy v rozlišování tvdých a měkkých slabik di- dy, ti-ty, te tě, ne-ně
– špatné rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek ( i slabik), vynechává nápadně
háčky, čárky nebo píše tam, kam nepatří
– inverze :
- a) zaměňuje sled písmen ve slabice šíp – piš, tašky-šátky
- b) sled slabik ve slově vidí – diví
- c) skoky tkaničky – tky
– vynechávky písmen a slabik( nejčastěji koncovek), celých slov
– přídatky ( vkládá samohlásky, přidává celá slova)
– obtíže v rozkladu vět na slova, slov na slabiky a slabik na hlásky( nedostatek analyticko-
syntetické a diferenciační schopnosti)
Pozn. Do 9 let je nejistota v rozlišování zrcadlových tvarů písmen fyziologická.
Důsledky :
Dochází ke zkreslení textu, uniká smysl přečteného textu, vzniká nechuť ke čtení,
nerozvíjí se slovní zásoba, tzv dvojí čtení ( nejprve potichu, pak celé slovo nahlas),
protahuje koncovky, čte trhaně, zakoktává se, opravuje, vrací se
Výchovný přístup :
– musíme ho povzbuzovat, projevovat důvěru, prosvědčovat, že dokáže obtíže překonat,
ke čtení a psaní dítě nenutíme
– využijeme formy zábavných her a soutěží
– před dítě klademe reálné cíle, nároky zvyšujeme pozvolna, respektujeme osobní
pracovní tempo
– povzbudivá klasifikace, pochvaly za sebemenší úspěch, snahu
– nevyvolávat dítě k hlasitému čtení před třídou ( 1-2 věty), zachovávat zásadu méně
a častěji
Pomůcky : čtecí okénko, bzučák ( délka slabik), speciální texty
Dysgrafie
Vývojová porucha učení, která se projevuje sníženou schopností naučit se psát.
– nedovede napodobit tvary písmen, nepamatuje si je, zrcadlově obrací, při psaní se zaráží,
opravuje se
– písmo je těžkopádné, roztřesené, neobratné
– písemný projev působí neuspořádaně, neúhledně, nečitelně
Příčiny :
LMD (ADHD), přecvičované leváctví
pozn. psaním je dítě vyčerpáno, nedostatečná kontrola = příčinou dysortografie
Dysortografie ( orthos – správný grafó – píši)
Specifická vývojová porucha pravopisu. V 95% se vyskytuje ve spojení s dyslexií.
Příčiny :
– nedostačivost ve sluchové analýze, fonematickém sluchu
– nerozpoznává hlásky, slabiky
– nedokáže vyslovit ani napsat složeniny
– problémy s délkou samohlásek, rozkladem slov na slabiky, slabik na hlásky
– vynechává, přidává písmena, přehazuje
Dyskalkulie ( calculus = počtářský kamínek)
Specifická vývojová porucha počítání. Dítě dovede počítat zpaměti, ale při zápisu čísel
zaměňuje symboly +, x, zaměňuje římská a arabská čísla, vícemístná čísla čte jako řadu
číslic, nedokáže uskutečnit matematické operace
Dysmuzie ( z řec.Múza = bohyně umění)
Specifická vývojová porucha hudebních schopností
- a) Dítě si nepamatuje hudební slyšenou melodii, nedokáže reprodukovat na hudební nástroj
ani zazpívat. Nepozná, že zpívá falešně. Příčina: nedostatek hudebního sluchu
- b) Dítě slyší, pamatuje si, nedokáže správně zazpívat, ale je schopen zahrát na hudební
nástroj. Příčina: disharmonie schopností napodobovat slyšené tóny
Dyspinxie
Specifická vývojová porucha výtvarného vyjadřování. Neobratné zacházení s linkou,
nejistota v užívání barev, výtvarný projev je primitivní
Pozn. Při větším počtu žáků lze při základních školách vytvořit třídu pro žáky
se speciálně vzdělávacími potřebami – nižší počet žáků.