Péče o děti vychovávané mimo vlastní rodinu ( náhradní rodinná péče)
= je péče o děti, o které se rodiče nechtějí, nemohou nebo neumějí postarat. Pro tyto děti
je nutno co nejrychleji najít nejvhodnější náhradu za péči vlastních rodičů. Náhradní
péče musí být co nejvíce podobná oéči v dobré rodině / uspokojeny základní psychické
potřeby, rozvoj osobnosti dítěte, příprava pro zařazení do společnosti /
FORMY NRP:
- a) osvojení (adopce)
- b) pěstounská péče
- c) ústavní péče
Při volbě nejvhodnější formy jsou sledována hlediska
– sociálně právní
– etická
– psychologická
Rozhodnutí přísluší soudu a odboru sociálně právní ochrany dětí.
- A) OSVOJENÍ ( ADOPCE)
Manželé přijímají za své dítě jiných rodičů.
Podmínky :
– zrušení práv a povinností skutečných rodičů ( úmrtí, nepečování o dítě, neprojeví
zájem déle jak ½ roku, zřekli se práv)
– osvojitelé budou plnit výchovnou a hospodářskou funkci
– přiměřený věkový rozdíl mezi osvojencem a osvojitelem
– povinná 3 měsíční předadaptační péče( většinou v délce až 1 rok)
– adopcí vznikají vztahy jako ve skutečné rodině
Žadatelé o osvojení : lékařské doporučení, občanské zhodnocení, psychologické vyšetření v manželské poradně
Dítě : lékařské vyšetření, psychologické vyšetření
Formy : a) zrušitelná /1.stupně/ – lze ji rozhodnutím soudu zrušit, v rodném listě jsou vlastní
i adoptivní rodiče
důvod zrušení : projeví-li se závažná duševní porucha
- b) nezrušitelná /2.stupně/ – nelze zrušit,v rodném listě jsou místo skutečných rodičů
zapsáni adoptivní / v matrice i biologičtí rodiče/
Pozn. většinou až v jednom roce, prognózu duševního
vývoje nelze spolehlivě dříve určit
– u nezrušitelné adopce vzniká svazek zcela totožný s vlastní
rodinou.Od r.1983 může adoptovat dítě i osamělá dítě.
- B) PĚSTOUNSKÁ PÉČE
Jde o svěření dítěte do péče jiné osoby, uskutečňuje se na základě Zákona o pěstounské
péči.
Je určena pro děti, pro kteé není možné osvojení / nelze zrušit práva a povinosti
skutečných rodičů, defektní dítě, útavní péče není vhodná/.
Je zde značná pomoc státu / přídavky, odměna pěstounům/.
F o r my :
- a) individuální – manželé přijímají do pěstounské péče 1 dítě „cizí“/rozhoduje soud/
- b) skupinová –
. na manželském principu – v pěstounské péči je skupina dětí různého
věku a pohlaví ,do 10 dětí včetně vlastních.Dítě nemá jejich jméno, právně
není jejich vlastním / Dr. Matějček doporučuje 6 dětí – intenzita vztahů
se oslabuje, někdo na to doplácí/. Mezi pěstouny a dítětem vznikají vztahy
jako ve skutečné rodině. Pomoc ze strany státu – větší byt, rodinný domek.
V ý h o d y : výchova sourozeneckých skupin
. na principu mateřském / SOS dětské vesničky / 10-12 domků
Součástí obce, města /Chvalčov, Doubí u Prahy, Brno – Medlánky/
– matka pečuje o skupinu dětí / 6-7 dětí/, je bezdětná, prostředí
podobné rodinnému
– matka : 25-45 let, vyučení, dobrý zdravotní stav, bezúhonnost
– odborný kurz/ 3 měsíce /
– pomoc pedagoga, psychologa /řešení výchovných programů/
– matce pomáhá t e t a / od 20 let/, nákupy, praní prádla, v době volna
– matka má nárok na dovolenou, dny pracovního volna
– sociální zajištění matky po odchodu do důchodu / byt, atd/
- C) ÚSTAVNÍ VÝCHOVA
Kojenecké ústavy / do 1 roku/
poskytují sociální, zdravotní a výchovnou péči
spadají pod Ministerstvo zdravotnictví
Dětské domovy 3-18 / příprava na povolání – 26 let/
– dětské domovy rodinného typu s předpokládaným dlouhodobým pobytem
– o umístění v DD rozhoduje soud / ředitel žádá o zrušení výchovy – 18,19 let/
– výchova v samostatné jednotce / rodinná buňka/ 6-8 dětí
– děti různého věku a pohlaví
– 2 vychovatelé se střídají, včetně nočních služeb
– 2-3 děti samostatný pokoj, v DD obývací pokoj, cvičná kuchyň, sociální
zařízení
– DD má kuchyň, prádelnu, dílnu, zahradu, izolace
– Program rozvije osobnosti / dříve výchovný plán, zpracovávají vychovatelé/
– možnost ubytování osamělé matky s dítětem
– prodloužení pobytu do 26 let / pravidla režimu jiná/
– při odchodu peněžitá pomoc / až 15 000/
– odchod z DD / podnájem, pronájem, sociální byt, Dům na půl cesty, vlastní byt/
Diagnostické ústavy
– komplexní vyšetření dítěte, odhalení příčin výchovných problémů
– vyšetření pedag., psychol., sociální zabezpečení
– 2 měsíce pobyt – pak zařazení do ústavní nebo ochranné výchovy
z a m ě s t n a n c i :
PEDAGOGOVÉ – zjišťují úroveň vědomostí, návyků, dovedností,
náplň VČ
PSYCHOLOGOVÉ – vyšetření psychického, tělesného, sociálního rozvoje
SOCIÁLNÍ PRACOVNÍCI – zjišťují rodinné vztahy, zabezpečují materiální
podmínky, umístění do dalšího zařízení
Dětský domov se školou /10- 15 let/ pozn. dříve Výchovný ústav pro děti
Výchovný ústav pro mládež /15-18 /
– do těchto zařízení umístěny děti a mládeže za závažné poruchy chování/ delikvence/
– ústavní výchova a ochranná je nařízena soudně
– součástí je ZŠ, Základní škola praktická / dříve ZVŠ/, popř. odborné učiliště
– vychovatelé ve VČ nabízí činnost v kroužcích / počítače, keramika, dílny, sport/
– pevně stanovený režim dne / bodování pro ústav a práce pro ústav/
– i pro nezletilé matky a jejich děti
ÚSP pro mentálně postižené ( Domov pro osoby se zdravotním postižením)
– středně těžká, těžká, hluboká mentální retardace, autismus, kombinované vady
– pro ty, kteří nemohou pobývat v rodině či v chráněném bydlení
A/ denní / denní stacionář/
B/ týdenní / nejoptimálnější řešení/
C/ celoroční