Rodina a její význam v životě jedince
Rodina – je společenství lidí spojené manželstvím, pokrevním svazkem nebo adopcí
– spojuje je též odpovědnost, vzájemná pomoc a city
Historie
- se změnami společnosti se mění charakter rodiny, její uspořádání a poslání
- od volného soužití členů kmene, přes velkorodiny s nadvládou ženy či muže, až k dnešní tzv. partnerské rodině → rovnoprávnost muže a ženy → zajištěno Zákonem o rodině
rodinu charakterizují vztahy:
1, mezi rodiči
2, mezi rodiči a dětmi
základní práva a povinnosti:
- vyplývají ze zákona o rodině
1, poskytnout řádnou výchovu a péči, která odpovídá věku a potřebám dítěte
2, vyživovací povinnost
3, právo po narození vybrat jméno
4, zastupovat ho v právních záležitostech
5, spravovat majetek
povinnosti dětí k rodičům:
- pomáhat vlastní prací v domácnosti
- povinnost přispívat na úhradu společných potřeb
- vyživovací povinnost
zásady, na nichž je založeno rodinné právo:
- monogamie
- rovnoprávnost muže a ženy
- ochrana rodiny, mateřství a dítěte
- zásada povinného rodinného sňatku
Společnost má právo zasahovat do rodinné výchovy prostřednictvím Odboru sociálně právní
ochrany dětí a soudu
odbor sociálně právní ochrany dětí
- napomenutí rodičů
- stanovení dohledu nad nezletilými
- zákaz nezletilému navštěvovat nevhodná zařízení ( př. Dítě do 15 let- automaty, restaurace…)
pravomoci soudu:
- omezení rodičovských práv a povinností ( pobyt v léčebném ústavu)
- zbavení rodičovských práv ( zanedbání, zneužívání dětí)
- odnětí dítěte z výchovy rodičů ( pouze v krajních případech→ nedostatečná péče, ohrožení dítěte)
Funkce rodiny
- biologická
- reprodukční
- spočívá v reprodukci, zachování lidského rodu
- ekonomická
- rodina hospodaří s příjmy ve prospěch svých členů
- jestliže je ekonomická funkce přeceňována, děje se to na úkor funkce výchovné
- výchovná
- spočívá v zajištění správného tělesného a duševního rozvoje ( povinnost vyživovací, povinná školní docházka..)
- zodpovědnost obou rodičů
- úroveň výchovy je dána osobnostními a vychovatelskými kvalitami obou rodičů
- emocionální a ochranná
- spočívá v uspokojování základních ( biologických), ale i vyšších ( emocionálních) potřeb → láska, ochrana, podpora, utváření charakterových vlastností
vedlejší funkce:
- rekreační: – dovolená, výlety….
- zájmová: – umožnit členům rodiny věnovat se zájmům
- morální: – rodiče jsou vzorem v chování a jednání, jejich prostřednictvím
se dítě učí respektovat morální normy ve společnosti
Typy rodin
hlediska struktury:
- úplné: matka, otec, děti
- neúplné: ovdovění, rozvedení rodiče
- druhotně vzniklé: po ovdovění nebo rozvodu, vznikne sňatkem nová rodina, složitější uspořádání
z hlediska plnění:
- a) funkční – rodina dobře fungující, uspokojuje potřebu domova tzn. mít otce i matku,
umožňuje socializaci ( začlenění)
– příklady skrze lásku otce a matky
– dítě se učí ohleduplnosti, zodpovědnosti, úctě,chápání mezigeneračních vztahů
– útočiště v situaci bezradnosti
- b) problémová -závažnější poruchy některých f-cí, ale zdraví vývoj dítěte není ohrožen
– rodina se nerozpadá a je schopna vyřešit vlastními silami problémy nebo krátkodobou pomocí z venku
– př.: nemocný rodič, nevyrovnaný rodič………
- c) dysfunkční – funkce je vážně narušena
– vývoj dítěte je ohrožen nebo poškozen
– rodina není schopna řešit problém sama, nutná pomoc
– př.: rodina postižena alkoholismem, s malým zájmem o dítě, nízkým příjmem
- d) afunkční – citový chlad rodičů
– omezena možnost prožívat lásku
– dítě citově strádá ( odnětí dítěte z rodiny) → hledání náhradní péče
Význam rodiny
- předškolní dítě potřebuje žít ve spořádané rodině, vyváří si citový vztah ke členům rodiny
- rodina je vzorem společenského života- např. učí se chápat, že ve společnosti vládne řád, dělba práce, dítě získává sociální zkušenost
Výchovné styly v rodině
Autoritativní
- výchova založena na příkazech, zákazech, časté tělesné tresty, odpírání lásky
- důsledky: – snaha napodobovat násilné chování
– touha po pomstě ( slabší děti, zvířata…)
– negativismus ( odpor k požadavkům vychovatele)
– deprese
Liberální
- výchovna shovívavá, nízké požadavky, časté odměňování
- důsledky: – sobectví
– slabá vůle
– neschopnost podřídit se druhým
Demokratický
- respektování dítěte
- akceptování jeho potřeb
- přiměřené požadavky
- důsledky: – samostatnost
– aktivita
– dodržuje normy společnosti
Negativní styly vedení dětí v rodině:
– navození úzkosti, strachu: – dítě má strach předvést svou činnost
– vede k opoždění vývoje
– výchovná strohost: – zákazy, příkazy, tresty… – negat.vlastnosti, agrese, negativismus
– perfekcionismus: – vysoké nároky na dítě
– dítě má strach, že udělá chybu
– následky: – pocit méněcennosti, neurózy
– morální traumatizování: – rodiče apelují krajními prostředky na svědomí dítěte
– nedávají mu možnost ke zlepšení
– př. Kdo zklame jednou, zklame i podruhé.
– rozmazlování ( protekcionismus): – snaha ve všem dítěti vyhovět, ochraňovat ho
– důsledky: – dítě spoléhá na rodiče
– vypočítavost, sobectví, pasivita
Problémy rodinné výchovy
- příliš mladí rodiče – fyzická a psychická nezralost ( „ Děti vychovávají děti)
- vysoká rozvodovost ( neúplná rodina) → zhoršení ekonomické situace
- nejednotná výchova – mezi rodiči, rodiče a prarodiče
- příliš volná výchova
- příliš přísná výchova
- špatný příklad rodičů
- krize v rodině podnikatele ( malá přítomnost v rodině, finance do podnikání;
žena dosáhne lepšího postavení a příjmu než muž;
podnikají společně ( spletení pracovních a rodinných rolí, vyvolává
to konflikty;
– tlak ve výchově na školní výkony dětí ( důvod: lepší společ.uplatnění)
pozn. nejčastější je trestání za školní známky – výsledky výzkumu