Marketingový mix
Marketingový mix představuje základní marketingové prvky, pomocí kterých se firma snaží dosáhnout vytyčených cílů.
Tyto prvky jsou vzájemně propojené a firma může zaměřit max. pozornost na kterýkoliv z nich.
Marketingový mix slouží účelnému i účelovému ovlivňování poptávky.
Podle začátečních písmen anglických ekvivalentů jsou tyto základní prvky marketingu označovány jako 4P (pozn. v marketingové praxi jsou však ještě využívány další P, jako např. People, Planning, Pack, apod.)
Definice marketingového mixu
Je to soubor marketingových nástrojů, které firma používá k ovlivnění poptávky po svém produktu, kterým může být zboží nebo služba
Mezi 4 základní prvky marketingového mixu patří:
- PRODUCT-výrobek
- PRICE-cena
- PLACE-místo (distribuce)
- PROMOTION-propagace
Stejně jako marketing se vyvíjí i marketingový mix, kdy původní 4P se někdy rozšiřují o obal-PACK, lidi-PEOPLE, zaměstnance-PERSONNEL, procesí-PROCESS, materiální vybavení-PSYCHICAL EVIDENCE.
Stručná charakteristika 4P
- Product (výrobek)
– je to hmotná (hmatatelná) nebo nehmotná (abstraktní) věc nebo služba, uspokojující lidské potřeby
– hmotný produkt: auto, kolo…
– nehmotný produkt: know-how, myšlenka, nápad…
– můžeme říci, že výrobek je cokoliv, co firma nabízí zákazníkovi k uspokojení jeho potřeb - Price (cena)
– vyjadřuje hodnotu výrobků
– krátkodobý cíl při stanovení ceny:
vysoká cena-firma se snaží v co nejkratší době dosáhnout maximálního zisku vyšší cenou (např. módní výstřelky…)
– dlouhodobý cíl při stanovení ceny:
nízká cena-firma se snaží proniknout na trh s nižší cenou a zisk maximalizuje v delším časovém úseku - Place (místo/distribuce)
-zahrnuje cestu výrobku od výrobce ke spotřebiteli
-rozeznáváme přímou distribuci, kdy cesta zboží vede od výrobce ke spotřebiteli (např. pekárenské výrobky, mléčné výrobky) a nepřímou distribuci, kdy mezi výrobou a spotřebitelem vstupuje další mezičlánek, jako např. velkoobchod, obchodní zástupci různých firem, apod. - Promotion (propagace)
-jedná se o formu komunikace mezi výrobcem (prodejcem) a spotřebitelem
-propagace je tvořena např. reklamou, podporou prodeje, atd.
Moderní marketing však model 4P pomalu opouští, protože je příliš zaměřen na samotnou firmu.
Marketing se snaží zaměřit se i na zákazníka, proto vznikl tzv. MODEL 4C, na který je nahlíženo z pozice vnímání zákazníka.
4P je nahrazeno 4C | |
Produkt (Product) | Zákaznickou hodnotou (Customer value) |
Cena (Price) | Zákaznickým vydáním (Cast to the customer) |
Distribuce (Place) | Zákazníkovým pohodlím (Convenience) |
Propagace (Promotion) | Komunikací se zákazníkem (Comunication) |
Např. zákazníkova vydání jsou vnímána nejen jako finanční náklad, ale také jako veškeré vynaložené úsilí, čas, či psychická zátěž při výběru výrobku.
Zákazník požaduje hodnotu, nízkou cenu, velké pohodlí a komunikaci.
3.2 Výrobek
- VÝROBEK
Výrobek je první a základní složkou marketingového mixu.
Marketingový mix představuje soubor vzájemně propojených proměnných, se kterými může management firmy pracovat a které může měnit.
Je to v podstatě vše, čím firma může poptávky po svých výrobcích ovlivňovat.
Úspěch firmy na trhu je dán správným namixováním jednotlivých složek 4P.Výrobek:
– je hmotná (hmatatelná) nebo nehmotná (abstraktní) věc nebo služba uspokojující lidské potřeby
– je to tedy cokoliv, co firma nabízí zákazníkovi k uspokojení jeho potřeb
Charakteristika a členění výrobků
Výrobek mohou kupovat koneční zákazníci (spotřebitelé) nebo zákazníci, kteří si jej pořizují za účelem dalšího prodeje, zpracování a zajišťování firemních podnikatelských činností.
Výrobky je možné dělit na:
- výrobky krátkodobé spotřeby
-do této skupiny patří výrobky na jedno či několik málo použití (např. potraviny, drogistické zboží, palivo, apod.) - výrobky dlouhodobé spotřeby
-sem se řadí výrobky, které se používají delší dobu a jsou určeny pro mnohonásobné použití (např. auto, myčka, lednička, PC, plynový kotel, apod.) - kapitálové statky
-jsou to výrobky, které slouží k dalšímu podnikání-k dalšímu zpracování (např. průmyslové stroje, polotovary, atd.) - spotřební zboží
-zahrnuje výrobky určené ke konečné osobní spotřebě (elektronika, potraviny, oblečení)
- a) zboží základní potřeby
- denní – výrobky nakupované pravidelně, téměř každodenně (pečivo, mléčné výrobky, apod.)
- impulzivní – jsou to výrobky nakupované spontánně bez předchozího naplánování (cukrovinky, žvýkačky)
- neočekávané – je to zboží nakupované v případě nouze, rozhodující není cena, ale rychlá dosažitelnost (např. při náhlé změně počasí je potřeba deštníků, popř. při nachlazení potřeba léků, apod.)
- b) zboží příležitostní potřeby
– jsou to výrobky nakupované po předchozím naplánování a zvážení okolností
– kupující při výběru a nákupu ovlivňuje nejen cena, ale i kvalita a značka (oblečení, nábytek, atd.) - c) boží speciální potřeby
– tyto výrobky jsou charakteristické svojí špičkovou kvalitou a unikátností
– cena a dosažitelnost zde nehrají roli, protože kupující si tyto výrobky sami vyhledávají
(např. značková elektronika, luxusní automobily, značková parfumerie, oděvy, apod.)
Výrobní a obchodní sortiment
Pojem sortiment představuje utříděný soubor věcí, výrobků a služeb.
Původ slova sortiment pochází z latiny, kdy sortior znamená rozdělovat, vybírat, případně slova sorta, které znamená odrůda, druh.
Výrobní sortiment
– představuje soubor výrobků produkovaných určitou firmou
Obchodní sortiment
– zahrnuje všechno zboží, které vchází do oběhu (do obchodu)
– obchodní sortiment není stálý, probíhají v něm změny jako např.
- vývojové-jsou způsobeny inovací výrobku
- sezónní- jsou ovlivněny časovými výkyvy ve spotřebitelské poptávce
Mezinárodní třídění sortimentu
Také v ČR je v obchodní sféře zavedeno mezinárodní třídění obchodního sortimentu a to následovně:
Food Potraviny
dry goods suchý sortiment
perishable goods rychle se kazící sortiment
Non Food Nepotraviny
soft měkký sortiment (oděvy, obuv)
hard tvrdý sortiment
-white -bílý sortiment (ledničky, pračky)
-brown -hnědý sortiment (elektronika)´
Identifikace zboží
Neustále vzrůstající objem obratu zboží, šíře obchodního sortimentu, zrychlující se inovace výrobků a rostoucí mezinárodní obchod zvyšují potřebu informací o pohybu a stavu zboží mezi výrobou a spotřebou.
Zvýšení efektivního zpracování všech informací napomohlo k postupnému zavádění automatizovanému zpracování dat a informací.
Jedním z těchto prvků je tzv. EAN kód.
EAN kód
Představuje soubor kontrastujících čar a mezer s různou šířkou uspořádaných kolmo k pomyslné vodorovné čáře.
Je doplněn souborem číslic a dalších pomocných znaků v počtu 13 nebo 8.
Struktura EAN kódu
– pro jednotlivé označení zboží platí toto povinné rozdělení
- 3 čísla pro označení původu (859-ČR)
- 4 čísla identifikují výrobní podnik
- 5 čísel pro označení výrobku
- 1 poslední číslo je kontrolní
Využití čárového kódu:
– k identifikaci zboží
– k inventarizaci zásob zboží
– ke kontrole expedice zboží
– k evidenci prodeje
– k fakturaci zboží
– ke kontrole zásob zboží
– k objednávání zboží
PACK (OBAL)
Obal představuje pro většinu zákazníků důležitou součást výrobku.
V současné době se také považuje a velmi významný propagační prostředek, který určitým způsobem ovlivňuje prodejnost výrobků.
Základní funkce obalů:
- Ochranná funkce-chrání výrobek před poškozením a zničením
- Propagační– upoutává pozornosti zákazníka
- Informační– charakteristika výrobků, jako např. informace o složení, o zemi původu, záruční době, skladovacích podmínkách apod.
- Rozlišovací-umožňuje rozlišit výrobek dle obalu (plnotučné mléko-červený obal)
- Manipulační– dobrá uchopitelnost a snadná manipulace při skladování a přepravě
- Ekologická-splňuje ekologické požadavky na rozložitelnost, likvidovatelnost, recyklaci, atd.
PRODUCT LIFE CYCLE (životní cyklus výrobku)
Každý výrobek má svoji životnost, tzn. dobu, po kterou se nabízí zákazníkům a ti jej kupují.
Životní cyklus výrobku se skládá ze 4 fází:
- ZAVEDENÍ NA TRH
- RŮST VÝROBKU
- ZRALOST VÝROBKU
- ÚPADEK VÝROBKU
3.3 Cena
2. CENA
- Cena je jedním z nejvýznamnějších marketingových nástrojů obsažených v marketingovém mixu
- Jako jediná totiž přímo přináší finanční prostředky
Cena:
- Je výše peněžní úhrady zaplacená na trhu na zaplacený produkt
- Vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby
- Jako jediný z prvku marketingového mixu ji lze nejčastěji a nejrychleji měnit
- Přináší firmě příjmy, protože výrobek, distribuce a propagace jsou nákladovými položkami
- Je peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu, případně souhrn všech hodnot, které zákazníci vymění za užitek z vlastnictví nebo užívání výrobku či služby
Vlivy působící na cenu:
Vyšší ceny ovlivňují interní a externí faktory
- Interní
- Mezi ně patří např. náklady na vývoj, výrobu, distribuci, prodej a propagaci
- Náklady musí určovat spodní hranici ceny
- Externí
- mohou to být např. poptávka nebo konkurence
- tyto faktory vymezují horní hranici ceny
- v podmínkách monopolu nemohou kupující cenu ovlivnit, ale v případě konkurenčního trhu je cena víceméně závislá na poptávce
TYPY CEN
- Cena pevná
- Je typický pro centrálně řízenou ekonomiku a výši ceny určuje státní orgán (vláda)
- Je platná na celém území státu
- Neexistuje konkurence (konkurenční cena)
- Nenutí k šetření nákladů
- V současné době je to např. cena poštovních známek, dálničních známek
- Cena smluvní (tržní)
- Je typická pro tržní ekonomiku
- Je určována nabídkou a poptávkou (když je vyšší nabídka, ceny klesají)
CÍLE PODNIKU PŘI STANOVENÍ CENY
– Stanovení ceny by mělo vycházet z celkové marketingové strategie a cílů podniku
– Určení správné výše ceny je velmi důležité rozhodnutí, protože významně ovlivňuje obrat firmy, zisk, image a tržní podíl
– Firma si může při stanovení ceny zvolit několik cílů. Mezi nejčastější patří např. následující cíle:
- MAXIMALIZACE ZISKU
- Cena se stanovuje v takové výši, aby firmě přinesla co největší tržby z prodeje
- Maximálního zisku lze dosáhnout v krátké době vysokou cenou (nízký objem prodeje) a v dalším časovém úseku nízkou cenou (velký objem prodeje)
- TRŽNÍ PODÍL
- Dlouhodobý cíl, při kterém chce firma dosáhnout dominantního postavení na trhu
- LIKVIDACE KONKURENCE
- Krátkodobý cíl, při kterém se firma snaží zničit konkurenci extrémně nízkou cenou
- Počáteční ztráty si firma vynahradí po získání dominantního postavení na trhu
- PŘEŽITÍ
- Jde o krátkodobý cíl, který využívají firmy mající problémy s odbytem
- Firma stanovuje co nejnižší cenu, aby vyprodala zásoby a udržela výrobu v chodu
- Zisk je druhořadým cílem
- VĚRNÝ ZÁKAZNÍK
- Při stanovení firma vyhází ze snahy získat věrného zákazníka, kterému nabízí nižší cenu než ostatní kupující (slevové karty)
METODY STANOVENÍ CENY
- Má-li firma stanoveny cíle, může přistoupit k volbě a způsobu jakým si stanoví cenu
- Metody tvorby ceny závisí na firemní strategii a na prostředí, ve kterém se firma nachází
- Nejčastěji používanými metodami stanovení ceny jsou:
- Cena orientovaná na náklady
- Cena orientovaná na poptávku
- Cena orientovaná na konkurenci
- Cena orientovaná na zákazníka
CENOVÁ STRATEGIE
SKIMMING METODA
- z angličtiny lze přeložit jako „slíznout smetanu“
- podstatou této strategie je získat z tržního podílu co nejvyšší zisk pro firmu, musí se však jednat o nové a kvalitní výrobky
- firma stanovuje vysokou cenu, protože vyhází z ojedinělosti výrobku, jeho kvality apod.
- vysoká cena však přiláká konkurenci, která se snaží na svou stranu získat nové kupující nižší cenou
- firma proto musí v daném okamžiku snížit cenu a vychází z předpokladu, že případná konkurence se bude těžko dostávat na trh s ještě nižší cenou
PRONIKÁNÍ
- používá se u výrobků, které se na trhu už nabízejí
- firma proto musí stanovit co nejnižší cenu, aby na svou stranu přilákala zákazníky, u které je tato cena prioritní. Firma tak může získat velký tržní podíl.
PSYCHOLOGIE CENY A CENOVÉ TRIKY
Příklady cenové psychologie mohou být:
- prestižní cena
- vysoká cena navozuje pocit kvality, výjimečnosti, exkluzivnosti…
- ceny končící číslicí 9
- vypadající opticky nižší (99,- 1999,-)
- Baťova cena
- procentní sleva
- při koupi se rovnou odečte procentní sleva (např.: 5% z ceny)
- umělá cena
- Cena se uměle zvýší, aby se posléze snížila (např. ze 467,- na 659,- a pak na 459,-)
- cena zahrnující dva výrobky
- Např. 125,- za šampon + krém v hodnotě 30,- ZDARMA
3.4 Distribuce
3. DISTRIBUCE – PLACEMENT
– Je cesta výrobku od výrobce k zákazníkovi, tedy jeho umístění na trhu
– Zahrnuje všechny činnosti nezbytné pro přemístění zboží od výrobce na místo, kde si ho mohou zákazníci koupit
– Cestu zboží od výrobce k zákazníkovi rozlišujeme podle mezičlánků (př. Velkoobchod, dovozce,…) na přímou a nepřímou cestu
PŘÍMÁ CESTA
- Je od výrobce přímo k zákazníkovi (př.: pekárna, mlékárna,…)
NEPŘÍMÁ CESTA
- Vstupující mezičlánky vždy zvyšují konečnou cenu pro zákazníka
- Mezi nejvýznamnější mezičlánky řadíme:
- VELKOOBCHOD
- MALOOBCHOD
VELKOOBCHOD
– Je firma, která nakupuje zboží od výrobců za účelem dalšího prodeje př.: maloobchodním jednotkám
– Zabývá se obchodováním ve velkém měřítku
– Není primárně určen pro koncového spotřebitele
3.5 Propagace
4. PROPAGACE
– Završením mark. mixu je propagování výrobků nebo služeb cílovým zákazníkům
– Firmy musí umět komunikovat se současným i budoucími zákazníky a to prostřednictvím nástrojů, které umožňují efektivní a cílené působení na spotřební chování zákazníků
– Důležité je aby spotřebitelé o produktu slyšeli a byli přesvědčeni o jeho výhodách, aby u nich vznikla potřeba koupě
– Jedním z nástrojů jak se dostat do povědomí zákazníka je propagace promotion
– PROPAGACE = je to forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím za účelem ovlivnění prodeje výrobků a služeb
– Informuje, přesvědčuje nebo připomíná spotřebitelům vlastnosti nebo dostupnost produktu
PROPAGAČNÍ (KOMUNIKAČNÍ) MIX
K realizaci cílů marketingové komunikace se zákazníky může firma využívat některý z následujících nástrojů:
- REKLAMA
- PODPORA PRODEJE
- PUBLIC RELATIONS (vztah s veřejností)
- PŘÍMÝ MARKETING
- OSOBNÍ PROJDEJ
- REKLAMA
- Placená neosobní forma komunikace s cílem informovat spotřebitele a ovlivnit jeho nákupní chování
- PODPORA PRODEJE
- Forma propagace, která prostřednictvím různých aktivit podporuje prodej výrobků a služeb
- PUBLIC RELATIONS
- Neosobní forma komunikace s veřejností zaměřená na publikování pozitivních informací s cílem vyvolat dobré veřejné mínění o firmě (image firmy)
- Zpravidla neplacená
- PŘÍMÝ MARKETING
- Adresná komunikace mezi zákazníkem a prodávajícím
- OSOBNÍ PRODEJ
- Patří mezi nejnáročnější formu propagace s cílem dosáhnout žádoucího prodeje prostřednictvím osobního kontraktu
REKLAMA
– Je nedílnou součástí života, každého z nás
– Reklamu všichni vnímáme a mnohdy jsme jí i ovlivňováni
– Původně reklama fungovala na principu vyvolávání trhovců a vybízení ke koupi daného zboží
– Cílem tohoto vyvolávání bylo odlákat zákazníky od konkurence, což je jedním z cílů současné reklamy
REKLAMA – PROMOTION
- Je pouze jednosměrnou komunikací
- Je placená neosobní forma komunikace s cílem informovat spotřebitele a ovlivnit jeho nákupní rozhodování
- V současné době je reklama regulována zákonem 40/1995 sb.
- Organizace AČRA dohlíží na regulérnost a pravdivost reklamního sdělení a případné mravní a morální prohřešky jsou finančně pokutovány
- AČRA = asociace českých reklamních agentur
- Reklamní sdělení může v zásadě obsahovat cokoliv, co neodporuje etickým a mravním normám a zákonům společnosti
- Každá reklama by měla vytvářet silnou značku, zvyšovat poptávku po výrobku, vytvářet dobré míněné o firmě jak v očích veřejnosti tak i jejich zaměstnanců a zvyšovat distribuční možnosti výrobků
DRUHY REKLAMY
Podle způsobu zaměření reklamního sdělení lze rozdělit 3 základní druhy reklamy a to:
- VŠEOBECNÁ REKLAMA
- Cílem této reklamy je zvýšit agregátní (celkovou) poptávku po výrobcích bez rozdílu značky př.: reklama na podporu třídění odpadu apod.
- ZNAČKOVÁ REKLAMA
- Cílem je propagovat výrobek nebo službu určité značky
- INSTITUČNÍ REKLAMA
- Cílem je tvorba pozitivního mínění o firmě v očích veřejnosti
FUNKCE REKLAMY
- Reklamní sdělení může plnit mnoho funkcí, které vycházejí z pozice výrobku na trhu
- Rozlišujeme následující funkce
- INFORMATIVNÍ
- Reklama se snaží informovat o existenci nového výrobku
- PŘESVĚDČOVACÍ
- Tento typ reklamy se snaží přimět spotřebitele ke koupi propagovaného zboží nebo služby
- PŘIPOMÍNACÍ
- Tato reklamní sdělení spotřebitelům připomínají, že jejich oblíbený výrobek stále existuje a lze jej koupit
- INFORMATIVNÍ
REKLAMNÍ MÉDIA
- Reklama je úspěšná tehdy, když ve správný čas a na správném místě dokáže upoutat pozornost
- Z hlediska reklamy se rozlišují základní druhy reklamních medií jako např.:
- Periodický tisk
- Rozhlas
- TV
- Internet
- Exteriérová media
PERIODICKÝ TISK
– Patří mezi nejstarší a velmi efektivní prostředky přenosu reklamního sdělení. Řadíme sem např.: noviny, odborné časopisy zaměřené na určitý okruh čtenářů
– Existují faktory ovlivňující úspěch tisk. Reklamy např.:
- TITULEK
- Musí upoutat pozornost a navodit čtenářskou potřebu pokračovat ve čtení
- TEXT
- Musí být co nejkratší, stručný, výstižný a přitažlivý
- ILUSTRACE
- Inzerce by měla být podložena ilustrací nebo fotografií aby co nejvíce upoutala pozornost čtenáře
ROZHLAS
- Výhodou je levnost, pružnost a masovost
- Hlavním nedostatkem rozhlasové reklamy je její působnost pouze na jeden smysl – sluch
TV
- Reklamní sdělení je u tohoto media velmi účinné
- TV je schopna ovlivnit miliony diváků v pravý okamžik
- Hlavní výhodou TV jako nositele reklamního sdělení jsou masovost, působení na zrak, sluch a vysoká účinnost sdělení
- Nevýhodou je pak vysoká cena na vysílací čas a vysoké náklady na tvorbu reklamy
EXTERIÉROVÁ MEDIA
- Jedná se o venkovní reklamu, která obvykle neumožňuje selekci cílových skupin
- Hodí se tedy pro komunikaci, které jsou určeny pro širokou veřejnost
- Billboardy, svítící tabule
INTERNET
– Je technologie, která umožňuje sdílení a výměnu digitalizovaných informací mezi navzájem propojenými informacemi.
– Internet je trhem, na kterém se lidé pohybují stále častěji a déle, čímž se stává kvalitním nástrojem celého marketingového mixu.
– Pro tuto činnost byl zaveden pojem E-BUSSINESS.
Použita literatura:
Moudrý Marek, Marketing – Základy marketingu 1.