Výběr a rozmísťování pracovníků
– Představuje proces, ve kterém se přijímají rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů a
které ovlivňuje výkonnost zaměstnanců i organizace
– Manager uskutečňuje cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků
– Managerská práce je závislá na lidských zdrojích, které má k dispozici
– Personálními otázkami se musí zabývat každý manager
– Cíle personálního řízení: – Prosperita podniku
– Dobré sociální klima
– Spokojení pracovníci
– Předmětem personálního managementu je: – Specifikace požadavků na pracovní místo
– Plánovaní lidských zdrojů
– Získávání a výběr pracovníků
– Organizace vzdělávání pracovníků
– Hodnocení pracovníků
– Odměňování pracovníků
– Zabezpečení pracovních podmínek a sociální péče
1) Specifikace požadavků na pracovní místo: – Využívají se charakteristiky pracovních míst pro vymezení: – Kvalifikačních předpokladů
– Základní pracovní náplně
– Pravomoci
– Odpovědnosti
2) Plánování lidských zdrojů: – Východiskem plánování jsou průběžné analýzy současného stavu
– Na základě analýzy současného stavu lidských zdrojů a strategických cílů lze sestavit plán potřeb lidských zdrojů
– Při stanovování potřeb pracovníků se vychází z informací vedoucích
3) Získávání a výběr pracovníků: – Získávání vhodných pracovníků má 2 fáze:
- a) Definujeme potřeby pracovníků = Na základě rozboru činností se rozhodujeme zda tuto potřebu budeme řešit vlastními nebo externími pracovníky nebo kooperací
- b) Realizujeme personální zajištění na základě plánování, náboru a výběru pracovníků
– Podnik má 2 možnosti získávání pracovníků:
- a) Z vlastních zdrojů: – Zaměstnance známe
– Víme co od něj můžeme očekávat
– Víme v čem se musí proškolit
- b) Z vnějších zdrojů: – Způsoby hledání závisí na řadě faktorů
– Kde hledat: – Úřad práce
– Inzeráty
– Doporučení
– Výběr pracovníků: – Prostudování žádostí o místo, životopisu, dotazníků
– Techniky výběru: – Vstupní pohovor
– Testování
– Ověření schopností
4) Organizace vzdělávání pracovníků: a) Příprava nových pracovníků: – Vstupní školení (BOZP,prohlídka)
– Zaškolovací program = Doplnění znalostí, vědomostí, kurzy
– Vyhodnocení způsobilosti
- b) Péče o stálé pracovníky: – Důležitý prvek personálního rozvoje
– Stanovit zaškolovací program
– Vlastní zvýšení kvalifikace
– Vyhodnocení výsledků
5) Hodnocení pracovníků: – Smyslem je lepší využití kvalifikace pracovníka a motivace
– Hodnotíme: – Plnění úkolů
– Chování v práci
– Osobní a charakterové rysy
– Hodnocení provádí: – Vedoucí pracovníci
– Interní a externí specialisté
– Pracovníci personálních útvarů
6) Odměňování pracovníků: – Provádí se základní hodnocení ( Odměna nebo potrestání )
– Motivuje pracovníky
– Odměna je hlavním zdrojem příjmu zaměstnance
– Pro zaměstnavatele je mzda provozním nákladem
– Vedoucí pracovníci se musí zajímat i o osobní zázemí pracovníka
– Je třeba znát podmínky odměňování u konkurence
– Odměňování vrcholových managerů = Platy jsou smluvní a utajované
- a) Kladné hodnocení: 1) Hmotné odměny: – Přímé: – Základní a pohyblivé složky mezd
– Podléhají zdanění ( počítat s čistou mzdou )
– Nepřímé: – Důchodové připojištění, používání služebního vozidla, dodatková dovolená
2) Nehmotné odměny: – Získání prestižní funkce, ocenění, pochvala
– Jsou to morální stimuly, význam narůstá s vyšším postavením managera
- b) Negativní hodnocení: – Nekvalitní nebo neprovedenou práci je třeba potrestat
– Formy: – Ústně
– Písemně
– Finanční postih
– Ukončení pracovního poměru
– Negativní hodnocení je pro vedoucí pracovníka těžší jak kladné
– Měl by jednat bez emocí a řádně zvážit formu a míru postihu
– Vedoucí pracovním musí špatnou práci potrestat jinak ztrácí autoritu
– Negativně hodnotit mezi čtyřma očima a ne před kolektivem
7) Zabezpečení pracovních podmínek: – Vedoucí pracovníci mají také za úkol starat se o bezpečnost a hygienu práce
– Činnost, která ovlivňuje jeho výkonnost, zdravotní a psychický stav
– Péče o pracovní podmínky zahrnuje: – Ochranu zaměstnanců při práci
– Stravování, šatny, hygienu
– Pracovní dobu
– Odměňování
– Sociální klima
– Sociální klima zkoumá mezilidské vztahy
– Provádět analýzu prostřednictvím rozhovorů, dotazníků ….