Výrobek – definice, popis komplexního výrobku
– Je jeden z prvků marketingového mixu
– Je to statek nebo služba, který se stává předmětem směny na trhu a je určen k uspokojení potřeb zákazníka
– Marketing chápe výrobek jako komplexní
– Komplexní výrobek je souhrn všech fyzických a psychologických vlastností výrobku, jejichž prostřednictvím dochází k uspokojení potřeb zákazníků
– Komplexní výrobek má 3 vrstvy :
– Jádro : – Tvoří podstatu výrobku, jeho funkční vlastnosti a vyjadřuje užitnou hodnotu
– 1. Slupka : – To čím se výrobek od jiného liší ( Design, značka, kvalita, obal )
– 2. Slupka : – Doplňky k výrobku – podpora prodeje ( servis, slevy, záruka, splátky )
Značka výrobku
– Cílem je vytvoření pozitivního vztahu mezi značkou a kupujícím
– Značkou rozumíme identifikaci výrobku určitého výrobce pomocí jména, čísla, symbolu, tvaru
– Je vnímána spotřebitelem pozitivně
– Vlastnosti značky : – Krátká
– Jednoduchá
– Snadno zapamatovatelná
– Originální tvary a barva
– Dvojí úžitek značky : 1) Marketingový : – Odlišení výrobku různých firem na trhu
2) Finanční : – Dobrá a zavedená značka má značnou hodnotu
– Hodnota je tím vyšší čím je větší povědomost zákazníka
– Míra hodnoty značky je daná ochotou zákazníka
– Význam značky : – Odlišení výrobku od konkurence
– Záruka kvality
– Vytváří image výrobku
– Slouží ke komunikaci mezi výrobcem a zákazníkem
– Usnadňuje zavádění nového výrobku na trh již pod známou značkou
– Při dobré zkušenosti se zákazník vrací ke značce
– Věrnost značce : – Zákazníci záměrně a opakovaně kupují výrobek dané značky
– Zákazníci odolávají nabídkám konkurence, jsou ochotni zaplatit více
– Druhy značek : – Výrobce ( Olma, škoda, sony, poděbradka )
– Obchodu ( Billa – clever, Tesco )
– Kmenová = Jedná se o pokrytí mnoha výrobků jendou značkou ( Adidas )
– Individuální = Vyrábí a prodává se široký sortiment odlišných výrobků ( Hellmans )
– Obal výrobku : – Obalem rozumíme samotný fyzický obal a jeho etiketu
– Obal má tyto funkce : 1) Ochrannou
2) Komunikativní : – Spočívá ve stimulaci prodeje
– Poskytuje informace o výrobku
– Je nutné stanovit správnou koncepci obalu : – Jaká bude jeho funkce
– Jaký bude design
– Jaký materiál bude použit
– Význam obalu : – Pro úspěšný prodej
– Pro zvýšení prodeje
– Výhody nabídky služeb spojeny s prodejem : – Zvyšují prodej
– Vytváří dobrou image podniku
– Zlepšení komunikace mezi výrobcem a zákazníky
– Druhy poskytovaných služeb : – Záruky
– Doplňkové služby ( Dodávka a instalace softwaru )
– Záruka vrácení peněz
– Dodávka do domu + montáž
– Poskytování úvěru, leasingu
– Odpočet DPH při vývozu