SVĚTOVÁ POEZIE NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
- Přechod od materiálního k duši (nitru) člověka
- Odvrácení od popisnosti, snaha hledat pocity a skryté duševní hodnoty, buřičství, nesouhlasit se starou generací
- Jak tvořit nové umělecké postupy
- Emoce, myšlenky, skryté pocity
- Odpor spisovatelů ke společnosti, její morálce, vkusu
- Různá východiska
- Idealistické teorie
- Náboženské představy
- Radikálně revoluční názory
- Francie
- Prokletí básníci
- Charles Baudelaire
- Básník, překladatel, kritik
- Symbolické vyjadřování
- Zahajuje moderní francouzskou poezii
- Protiměšťácký postoj, bohémský život v Paříži
- Do češtiny překládán Vrchlickým
- Vychází z romantismu, ale je proti romantické vášni a sentimentalitě a proti pozitivismu a zjednodušenému pohledu na skutečnost
- Ponuré, brutální stránky života v básnických obratech
- Hledá krásu v prostředí bídy i chudoby – harmonie, čistota x skutečný svět
- Touží po pravdivém a citlivém vyjádření krásy
- Hudebnost verše
- Smělost, brutální stránky života, originální básnická obraznost
- Fantazie, vytříbená forma, lyrismus
- Cynismus – otevřenost, pobuřuje měšťáky
- „čistá poezie“ – schopnost vsugerovat nálady a dojmy – pomocí slov a symbolů
- Dílo:
- Květy zla
- Lyrická sbírka
- Vzbudila velké pobouření svojí otevřeností, cynismem
- Hledá krásu v ošklivosti
- Název – oxymorón – spojení představy krásy a zla
- Báseň Zdechlina
- Obraz rozkladu a hniloby x krás mrtvých lásek
- Život x smrt
- Krása je v pravdě – klasicismus
- Obraz zdechliny x krása letního dne
- Krása života x pomíjivost
- Báseň Vztahy
- Vztah člověka k přírodě, harmonii, vnímání přírody duchem, čichem, vizuálně, chuťově
- Báseň Ó, já tě zbožňuji
- Zoufalství, milostná zklamání k uctívání krásy
- Báseň Epigraf
- Na odsouzenou knihu, útok na čtenáře, kteří autora nepochopili, báseň v próze
- Paul Verlaine
- Symbolista
- Svým životem připomíná Villona
- Bohém, toulal se po Evropě s Rimbaudem, postřelil ho, poté byl vězněn
- Navazuje na Huga a Baudelaira
- Smyslový, náladový, bezprostřední
- Mistr náladovosti v poezii
- Umí vsugerovat čtenáři pocit
- Dílo:
- Básnické umění
- Programová báseň
- Formuluje principy symbolicé poezie
- Obsahová neurčitost – volný vztah ke skutečnosti
- Obraz nemá přímo zachycovat realitu
- Básnění náznakem, odstínem
- Vnitřní opravdovost, citlivost
- Subjektivita
- Hudebnost verše
- Představivost a sen
- Nálada okamžiku
- Saturnské básně
- Báseň Podzimní píseň
- Přeložena mnoha básníky – Holan, Hrubín, Seifert
- Nejistota, beznaděj, pocity vzbuzení podzimní přírodou
- Hudebnost – dvojhlásky, sykavky
- Galantní slavnosti
- Romance beze slov – spontánní poetika
- Moudrost- obrat k pohanství, katolictví
- Jean Arthur Rimbaud
- Báseň Podzimní píseň
- Božský rošťák
- Tvořil jen mezi 16. a 19. Rokem života
- Poté cestoval, koloniální voják, obchodník se zbraněmi, tulák
- Kritika měšťáctví
- Otevřenost
- Nejpozoruhodnější dílo 19. Století
- Obraznost, metafory, kontrastní a barvité, zvuky halucinace představ, touha po rušném životě, útěk z civilizace, zvukomalba
- Dílo:
- Iluminace
- Vydáno Verlainem
- Báseň Opilý koráb
- Snová báseň
- Nikdy neviděl moře, fantazie, obrazotvornost, obraz bouřlivé plavby
- Metafory, které přechází do symbolického vyjádření
- Básník – loď…pohyb v jeho tvorbě
- Báseň samohlásky
- Zvuk každé samohlásky spojuje s barvou
- Spáč v úvalu
- Obraz přírody
- Spící voják
- Báseň večerní modlitba
- Bohémství, tuláctví – snaha šokovat čtenáře – pobuřující a ironizující název
- Subjektivní prožitek
- Forma sonetu, využití zvukomalby
- Mé bohémství
- odpor k soudobé společnosti
- básníkův životní postoj, tuláctví
- zvukomalba
- Iluminace
- Básnické umění
- Květy zla
- Prokletí básníci
- Symbolismus
- Reaguje na realismus, naturalismus, impresionalismus
- Konec 19. Století, Francie
- Užívání symbolů, symbolických významů, symboliky
- Postižení vzájemného stavu dvou nebo více jevů či věcí a mnohovýznamnost skutečnosti
- Na základě znakové podobnosti mezi věcí a zážitkem
- Užívání symbolů – jak obsáhnout větší množství vyvolaných pocitů a vyjádřit skryté souvislosti – fantazie, mnohoznačnost
- Hudebnost verše – volný verš
- Baudelaire, Verlaine, Rimbaud, Mallarmé, Březina, Sova, Hlaváček
- Impresionismus
- Impresio – dojem
- Léta
- Francouzští malíři
- Monet, Renoire, Degas
- Jasné čisté barvy, bezprostřední dojem, nálady, mozaika barev
- Poznání skutečnosti se odehrává a uskutečňuje prostřednictvím neopakovatelného okamžiku
- Nálady – smutek, radost, melancholie, nostalgie
- Ne rozumovost
- Volně řadí zrakové a sluchové dojmy
- Melodičnost
- Lyrika, lyruzace prózy, oslabení dějovosti příběhů
- Subjektivita
- Verlaine, Sova, Hlaváček, Šrámek
- Dekadence
- Dekadence – úpadek
- Pocity smutku, skepse, nudy, marnosti, opovržení životem
- Pocity rozkladu, smrti
- Unikají z reálného světa – je těsný, nedokonalý
- Unikají do světa snů, k mystice
- L ´art pour art – umění pro umění
- Verlaine, Mallarmé, Wilde, Hlaváček, Karásek
- Stéphane Mallarmé
- Symbolismus
- Sen je stejně pravdivý jako skutečnost
- Chtěl vytvořit dílo, které by slučovalo poezii, hudbu a výtvarné umění
- Dílo:
- Faunovo odpoledne
- Madrigaly
- Německo
- Rainer Maria Rilke
- Rodák z Prahy
- Impresionismus
- Dekadence
- Hymnické meditace – smysl života, láska, utrpení, smrt
- Dílo:
- Kniha hodin, Nové básně, Elegie dionýské, Sonety Orfeovi
- Anglie
- Oscar Wilde
- Dramatik, básník, prozaik, dekadent
- Proti užitkovosti uměleckého díla, proti etice umění
- Proti anglické puritánské morálce
- USA
- Walt Whitman
- Průkopník civilismu – reaguje na nový svět, techniku
- Básník, publicista, hlasatel demokracie
- Dílo:¨
- Stébla trávy
- Moderní život, civilizace
- Oslava všedních věcí, přírody, lidské práce, družnost člověka
- Rozmanitost světa, života, jeho protiklady
- Chce vsugerovat představu krásy a pravdivti
- Nová forma – pásmo dojmů a představ – lyrické pásmo, bez souvislosti
- Hudba slov
- Dílo:
- Zpěv radostí
- Ráznost
- Pochod
- Zpěv radostí
- Stébla trávy
- Rusko
- Alexandr Alexandrovič Blok
- Představitel symbolismu
- Kultivovanost prostředí
- Snaží se smýšlet socialisticky a revolučně x rozpor
- Dílo:
- Verše o krásné dámě
- Opouští metodu symbolismu
- Dvanáct
- Poema
- 12 zpěvů
- Motiv sněhové vánice v nočním městě
- 12 rudoarmějců táhne městem ve jménu revoluce vraždí své odpůrce
- Připomíná 12 kristových apoštolů- vzpoura úroti řádu staré víry, starému světu
- Verše o krásné dámě