Světová literatura 1. poloviny 20. století
1) atmosféra doby
Dobové vlivy
– 1914 – 1918 – 1. světová válka
– 1917 – Říjnová revoluce
– 20. léta – stabilizace společnosti
– 30. léta – hospodářská krize, hrozba fašismu, válka ve Španělsku
– 1939 – 1945 – 2. světová válka
– rozvoj techniky a civilizace, 1. světová válka, pak úsilí o nový řád vede k vítězství fašismu (Itálie, Německo) a komunismu (Rusko po říjnové revoluci 1917), rozpad Rakouska – Uherska, vznik samostatného československého státu – I. prezident T. G. M., samostatnost národa už požadovat Manifest českých spisovatelů z roku 1917, poválečná konjuktura vystřídána světovou hospodářskou krizí 30. let, příprava dalšího válečného konfliktu, španělská občanská válka, 2. světová válka
– hlavní znaky – uvolňování dějové linie, rezignace na univerzalitu vnímání, posílení popisných a úvahových prvků, lyrizace, poetizace, subjektivizace textu, metaforické vyjadřování, využití deníků, dopisů, memoárů, hra s jazykem, hudebnost, ich-forma, pronikání dokumentu, reportážních a publicistických postupů, návrat k mýtům
– světová próza 1. poloviny 20. století – soustřeďuje se na zobrazení současnosti i minulosti, hledá příčiny současného společenského rozvratu, nejistot. Častými tématy této doby jsou:
– kritika soudobé společnosti, měšťáctví, honby za ziskem, morálního rozkladu společnosti, řešení sociálních problémů
– hrůzy místních, občanských a 1. světové války. Autoři zobrazují utrpení vojáků, ale i civilního obyvatelstva. Svými díly se obracejí ke svědomí lidstva, odsuzují válku, vyjadřují touhu po míru.
– významné místo v literatuře – próze zaujímají historické romány. Autoři často promítají vážné současné problémy do historických námětů – např. rasismus, národní nesnášenlivost = náboženské problémy apod. Sem patří i vynikající životopisné romány o vědcích, spisovatelích, hercích atd.
– v hojné míře se začínají vyskytovat vědecko-fantastické romány (science fiction, krátce sci-fi)
2) významní představitelé světové prózy 1. poloviny 20. století
Francie
Alan Fournier (1886 – 1914)
– mnoho rysů typických pro světovou prózu můžeme sledovat v díle z roku 1913 – Velký Mealnus
– básnický lyrizovaný text vytvořený z reality, zážitků vlastního dětství a dospívání
Marcel Proust (1871 – 1922)
– Hledání ztraceného času (od 1905 až do jeho smrti)
– patnáctidílný cyklus (poslední tři díly vycházejí po smrti autora), Svět Swannových (2. část tohoto dílu Swannova láska), Ve stínu kvetoucích dívek, Svět Guermantových, Sodoma a Gomora, Uvězněná, Zmizelá Albertina, Čas nalezený
– vypravěč v první osobě rekonstruuje své prožitky, vzpomínky a pocity, ale i vyslechnuté příběhy z prostředí vysoké pařížské společnosti od počátku 20. století do 1. světové války
– svébytný románový útvar na pomezí mezi memoáry (ale vzpomínky nejsou řazeny chronologicky), psychologickým románem, souborem mravních ponaučení a naturalistickým románem prostředí, např. věta široce rozvětvená pokračuje na několika stranách, zabírá do detailů, neustále odbočuje, aby o vypovídané realitě sdělovala co nejvíce podrobností.
– otevřel cestu k překonání konvenčních románových postupů a k novému ztvárnění psychických procesů
André Gide (1869 – 1951)
– nositel Nobelovy ceny z roku 1947
– v jeho díle je patrná biblická inspirace, protože byl vychováván v přísné náboženské morálce a později můžeme nalézt i inspiraci antikou
– Penězokazi (1925) – vrcholné dílo, líčící vzpouru dětí ze tří dobře situovaných rodin proti falešné morálce a pokrytectví rodičů a jejich způsobu výchovy, hlavní hrdina spisovatel Eluard se chystá napsat román Penězokazi a do prostředí revoltujících dětí ho přivádí homosexuální láska k jednomu z nich, realita skutečná se mísí s realitou literární = „román o románu“
Romain Rolland (1866 – 1944)
– nositel Nobelovy ceny z roku 1915 (Jan Kryštof)
– Jan Kryštof
– vytvořil nový typ románu – román řeka
– fiktivní životopis geniálního skladatele (inspirován především Beethovenovým a Wagnerovým životem)
– Petr a Lucie – v této novele bojuje proti válce
Henri Barbusse (1873 – 1935) – válku odsoudil románem Oheň – deníkové záznamy jedné čety
André Breon (1896 – 1966) – inspirován surrealismem, na válku reaguje experimentální prózou Nadja (1928) – metoda automatického psaní
Anatol France (1844 – 1924)
– v roce 1921 obdržel Nobelovu cenu
– Ostrov tučňáků
– parafráze francouzských a světových dějin
– utopie (líčí domnělé dokonalé společenské poměry v pomyslné zemi, obsahovaly v náznaku i dobrodružný a tajemný prvek, využíván v společensko-historickém románu)
Luis-Ferdinand Céline (1894 – 1962) – román Cesta do hlubin noci – expresivní obrazy, až cynická otevřenost, nenávist k modernímu světu
Antoine de Saint – Exupéry (1900 – 1944)
– filozofická pohádka Malý princ (1943) – motiv ztroskotání pilota uprostřed pouště je rozvíjen v rovině fantastických představ, střetnutí opravdového citu dítěte se zkaženým světem dospělých vyznívá přece jen nakonec optimistickou víru, že láska a přátelství získají ve světě převahu
– Citadela – úvahy o smyslu života
– průkopník profesních románů – popisují problémy a etiku v atraktivních povoláních (on sám byl letec)
– romány s tématikou letectví: Pošta na jih, Noční let, Země lidí
Anglie
James Joyce (1882 – 1941)
– reprezentuje anglickou experimentální prózu, začínala už románem Jakubova místnost
– K Majáku (1927) – 1. fáze děje se odehrává před 1. světovou válkou, ústřední postava je paní Ramsayová, která tráví se svou rodinou a se svými přáteli prázdniny u moře, její portrét je složen z pohledů několika dalších postav a zároveň je vytvářen záznamem proudu vypravěččina a hrdinčina vědomí. Leitmotivem knihy je výletní plavba k majáku, která se uskuteční po letech, po válečných událostech. Charakteristické znaky: vracejí se motivy hledání smyslu lidského života ve věčném plynutí času, střídání výpovědních hledisek, aby skutečnost byla zachycena v co největší šířce a hloubce, s detaily citového života a myšlenkovými pochody hrdinů. Román je složen ze tří částí – Okno, Čas uplývá, Maják – vyznívá jako podobenství o člověku, který v tvořivé činnosti nachází sebe sama a vzdoru tak nevyhnutelné smrti
– Mezi akty (1914) – novela, líčí spletité vztahy skupiny přátel
David Herbert Lawrence (1885 – 1930) – podstatně se zasloužil o odtabuizování sexu v literatuře romány Synové a milenci (1913) a Milenec lady Chatterlyové
John Galswrothy (1867 – 1933)
– nositel Nobelovy ceny (1932), v jeho díle vrcholí tradice anglického kritického realismu
– trilogie Sága rodu Forsythů (1906 – 1922) – komorní románová freska o životě vyšších vrstev viktoriánské Anglie
– na první trilogii navázal dvěma dalšími: Moderní komedii (1924 – 1928) a Poslední kapitolou (1931 – 1933)
Německo
Thomas Mann (1875 – 1955)
– nositel Nobelovy ceny 1929
– ve svém díle zachytil krizi evropského myšlení své doby
– Román Buddenbrookovi (1901) – tradiční forma ukrývá komplikovanou a propracovanou strukturu, psal ji poučen ruským realismem, líčí úpadek čtyř generací podnikatelského roku a klade zde otázku poměru umění k životu, umění není jen kritikou měšťanské společnosti, ale svou zjemnělostí je také synonymem choroby, zakladatelé rodového bohatství byli činorodí, aktivní, zdraví a primitivní, umění jim bylo cizí, jejich umělecky založení potomci, jimž se většinou rodové bohatství vymkne z rukou, mají duše přecitlivělé na hranicích duševní choroby
– Kouzelný vrch (1924, bildungs román)
– líčí zrání hlavního hrdiny, děj se odehrává ve skleníkovém prostředí horského protituberkulózního sanatoria, kde příslušníci inteligence různých národů zapřádají diskuze o otázkách z filozofie, umění a kultury
– Doktor Faustus aneb Život hudebního skladatele Adriana Leverkühna, vyprávěný jeho přítelem (1947) – vrcholné dílo, do faustovského mýtu promítl bilanci 2. světové války
Heinrich Mann (1871 – 1950)
– kritický realismus 20. století
– satirický román Profesor Neřád (1905) – založen na groteskně tragické nadsázce
– román Poddaný
Thomas a Heinrich Mannové – protifašistická novela Mario a kouzelník
Erich Maria Remarque (1898 – 1970)
– Na západní frontě klid (1928) – nepřekonaná prvotina, vypravěčem a zároveň hlavním hrdinou je jeden ze skupiny gymnazistů, kteří narukovali na válečnou frontu, vypravování v 1. osobě (singulár i plurál) jakoby bezprostředně reprodukuje prožívané děje, zážitky válečného strádání, smrti kamarádů, v románu vzniká obraz životního pocitu, s nímž se musela vyrovnávat i následující generace (vzniká z dialogů vojáků, z jejich vzpomínek na civilní život i z poznání hodnoty kamarádství), román s určitými znaky reportážní nebo věcně dokumentaristické prózy, zároveň však i živé a barvitě stylizované dějové vypravování, vrcholí tragickým momentem, kdy hlavní hrdina umírá, aby pak nastal (podle vojenského hlášení) „na západní frontě klid“
– člověk zasažený válkou, který hledá své místo a smysl života: Cesta zpátky (1931), Tři kamarádi (1938)
– trama emigrantů: Miluj bližního svého (1941), Vítězný oblouk (1946), Noc v Lisabonu (1962)
– hrůzy koncentračních táborů: Jiskra života (1952)
– boje 2. světové války: Čas žít a čas umírat (1954)
– krizová situace v Německu po 1. světové válce: Černý obelisk (1956)
– téma automobilových závodů a smrti sličné dívky na tuberkulózu: Nebe nezná vyvolených (1956), Tři kamarádi (1938)
– poslední kniha (americké zkušenosti): Stíny v ráji (1971)
Lion Feuchtwanger (1884 – 1971)
– reprezentativní autor historického románu
– problematika židovského národa a jeho postavení v dějinách lidstva: Žid Süss, Židovka z Toelda, trilogie Josephus Flauvius (Válka židovská, Synové, Zaslíbená země)
– francouzská historie: Lišky na vinici a Bláznova moudrost
– přímou antifašistickou tendenci exponovala trilogie z německé současnosti: Čekárna – Úspěch (1930), Oppermannovi (1933), Vyhnanství (1940)
Pražská německá literatura
Franz Kafka (1883 – 1924)
– Popis jednoho zápasu a Proměna – kratší prózy
– Nezvěstný (1914 – 15) – zůstal nedokončen
– ucelenější tvar mají další dva romány Proces (1914 – 1915) a Zámek (1922)
– Proces – nedokončený román, odehrává se v temné, někdy až přízračně snové atmosféře: hlavní hrdina, drobný bankovní úředník, jehož jméno je označeno jen výmluvnou iniciálou K. nebo také Josef K., je zásadně obžalován za činy, které nespáchal a ani o nech neví, znejistělý a bezbranný, vinen snad jen tím, že existuje, snaží se dopátrat příčin svého postavení, pochopit nepochopitelné, charakteristika: kompoziční volnost, víceznačnost a významová otevřenost, jindy také smysl pro stroze věcné sdělení a víceznačnost a významová otevřenost, jindy také smysl pro stroze věcné sdělení a konkrétní detail, motivy bezvýchodného bloudění a paradoxní dějové situace – vyznívají často groteskně a poskytují prostor pro čtenářovo dotváření
– spolu s Joycem, Proustem, Bělým je považován za zakladatele moderní světové literatury
Franz Wertel (1890 – 1945)
– představitel pražské německé prózy
– romány: Verdi (1924), Čtyřicet dnů (1933) – expresionistický, Píseň o Bernadetě (1941)
Egon Ervín Kisch
– „zuřivý reportér“
– umělecká reportáž – Zuřivý reportér, Pražský pitaval
– Pražský pitaval – reportážní prózy o lidech z pražského podsvětí, o významných osobnostech i zločincích
– Reportáže z cest – Caři, popi, bolševici, Zajatec Hitlerův, Americký ráj, Tajná Čína
Rakousko
Robert Musil (180 – 1942)
– Zmatky chovance Törlesse – jedno z prvních děl německého expresionsmu
– Muž bez vlastností (1930 – 1952) – nedokončený román, odehrává se ve Vídni v letech 1913 – 1914, v předvečer 1. světové války, hlavní hrdina, matematik Ulrich – tajemník pro přípravu oslav, sedmdesáti let vlády Františka Josefa I. je „muž bez vlastností“, žije ve světě, kde se všechno mechanicky opakuje v němž se nemohou plně projevit individuální rysy osobností, jednotlivé epizody jsou vyprávěny ve 3. osobě a volně spojeny po způsobu filmové montáže, pro román je charakteristický esejistický styl, včetně příznačné ironie a sebeironie
– Stefan Zweig – Amog, Karl Kraus
Rusko
Ivan Bunin (1870 – 1953)
– nositel Nobelovy ceny 1933 za Život Andersenův
– mistr povídky ve světové próze (povídky se přibližují v některých aspektech Čechovi), Míťova láska, Gramatika lásky
Maxim Gorkij (1868 – 1936)
– autobiografická trilogie Dětství, Do světa, Moje univerzity
– rodinná sága ruské buržoazie Podnik Artamonových
Jevgenin Zamjatin
– Antiutopie – deníkové zápisky hlavního hrdiny D-503 vypovídají o životě plně organizované společnosti v čele s Dobrotitelem a o vzpouře, k jejím iniciátorům D-503, tento stavitel kosmické lodi, náleží, spiknutí je však potlačeno, jeho aktérům vyoperována fantazie a všem vloženo úplné štěstí, román má širší platnost jako protest proti nesvobodě a uniformitě; podává pesimistický obraz lidské budoucnosti v přetechnizovaném světě
– přispěl k rozvoji žánru sci-fi – čerpá z poznatků moderní vědy
Isaak Babel (1894 – 1941)
– rozbíjí rámec tradiční povídky: Rudá jízda, Oděské povídky
– osobitým styl, založeným na věcné dokumentárnosti a faktické, charakteristické protikladnosti snu o krásných lidských vztazích a drsné se sarkastickým odstupem líčené realitě se Babelovi Povídky řadí k vrcholným dílům světové prózy 20. století
Michail Šolochov (1905 – 1987)
– Nobelova cena 1965
– epický rozhlehlý čtyřdílný román Tichý Don (1928 – 1940) – líčí život kozáků v období 1. světové války a po ní
Michail Bulgakov (1891 – 1940)
– osudy inteligence v revolučních letech, román Bílá garda
– přibližuje se vědecko-fantastickému žánru – Osudná vejce
– nejvýznamnější román – Mistr a Markétka – filozofický román a dobová satira zároveň
USA
John Doss Passos (1896 – 1970)
– zúčastnil se 1. světové války jako vojín
– sblížil románový a publicistický žánr a film
– díla: USA, 1919, Tři vojáci, Dvaačtyřicátá rovnoběžka
Francis Scott Fitzgerald (1896 – 1940)
– během 1. světové války sloužil v armádě
– romány Velký Gatsby (1925) a Něžná je noc (1934) – přesvědčivý soudce společnosti založené nejen na moci peněz, ale i na síle iluzí a sebeklamu
– v románu Velký Gatsby ztělesňuje hlavní hrdina „americký sen“ a umírá na svou víru, že bohatství může být prostředkem k dosažení vyššího duchovního ideálu, Gatsby se snaží svým bohatstvím získat lásku ženy, která však není schopna hlubokého citu, protože spíš miluje věci a vysoké postavení, klidně proto obětuje svého milence, když on na sebe vezme její vinu, Gatsby se zastřelí, neboť nemůže žít ve světě, který ztratil jeho krásné iluze
– povídky: Diamant velký jako Ritz, Takový pěkný pár a jiné povídky
William Faulkner (1897 – 1962)
– Nobelova cena 1949
– zabývá se především sociálními a rasovými problémy
– romány: Hluk a zuřivost (1929), Absolóne, Absolóne (1936)
– dvojromán o tajemství života a lásky Divoké palmy (1939)
– Absolóne, Absolóne – románová kronika pojednává o tragických osudech jižanské rodiny v časově rozlehlém úseku téměř sta let, do prvního desetiletí 20. století, román je složen z monologů několika různých vypravěčů, kteří svým subjektivním hodnocením objasňují vnitřní rozměr dramatických událostí, celek vyznívá jako podobenství o vině a trestu za neodčinitelný hřích
Ernst Hemingway (1899 – 1961)
– Nobelova cena 1954
– román o zážitcích z první světová války – Sbohem armádo!
– občanská válka ve Španělsku – Komu zvoní hrana
– novela – Stařec a moře
– o nezdolnosti lidské vůle, stařec Santiago si zatím vystačí s tím, na moře jezdí s chlapcem Malonem, ale je bez prostředků
– po 84 neúspěšných dnech, kdy jezdil na moře s chlapcem, chytne mečouna, boj rybáře s mečounem
– vrací se na pobřeží, ale mečoun krvácí, připlavou žraloci a mečouna sežerou i přes obrovský boj, který s nimi stařec svede, i když má v ruce jenom zlomené veslo
– Santiago dojede k břehu a zjistí, že zase nic nemá
John Stenbeck (1902 – 1968)
– Nobelova cena 1962
– zúčastnil se 1. světové války v Itálii
– sociálně – kritický román
– krutý život námezdních zemědělských dělníků v novele O myších a lidech (1937) a v románu Hrozný hněvu
– Pláň Tortilla – humorné vyprávění o kalifornských povalečích a ztracencích
– povídky – Na plechárně – o kalifornských chudácích
– poválečný román – Toulavý autobus
– člověk z lásky zabíjí, ale také z nejhlubší bídy dává život
3) nejčastěji uplatňované žánry
– povídka – kratší prozaické útvary, jednoduchá fabule, liší se od novely volnější skladbou děje
– novela – epický prozaických žánr zpravidla středního rozsahu, základ poutavý příběh s výrazným zakončením
– román – velký prozaicko-epický žánr, od povídky se liší především svým rozsahem
– román – řeka – rozsáhle koncipované dílo, zpravidla vícesvazkové, chronologický sled široce větvených románových příběhů a epizod, osudy jedince, skupiny nebo rodiny v menších i ve větších časových úsecích a rozlohách, autor názvu A. Maurois př. Thomas Mann: Buddenbrookovi, Marcel Proust: Hledání ztraceného času, Romain Rolland: Jan Kryštof
– román společensko-kritický – John Steinbeck: Hrozny hněvu, o myších a lidech
– román válečný – reálné náměty z válečného prostředí, Ernest Hemingway: Sbohem armádo!, Wiliam Faulkner: Absolóne, Absolóne!, Báj, Erich Maria Remarque – Na západní frontě klid, Cesty zpátky, Tři kamarádi
– román sociální – autoři často inklinovali k socialismu a ke komunismu metodou Zolova naturalismu, či různými formami realismu zkoumali situaci sociálně slabých vrstev – dělníků, nezaměstnaných a hledali cesty ke zlepšení jejich osudů, impulsy 1. světové války, ruská revoluce, světová hospodářská krize př. John Steinbeck: Hrozny hněvu, Heinrich Mann: Poddaný, Henri Barbusse: Oheň
– román sága – rozsáhlá románová skladba, kronika rozvětveného roku, která líčí zpravidla osudy několika generací, svědectví o úpadku starých rodin pod vlivem uvolňování pout tradiční morálky a ekonomických příčin př. John Galsworthy: Sága rodu Forsythů, návaznost mají román Moderní komedie a Konec kapitoly
– román pásmo – podobný jako román – řeka
– román biografický – specifický románový žánr, líčení životních osudů významné historické osobnosti, vychází z dobového materiálu (deník, memoáry, archivní dokumenty) a ze studia historických děl, složek, obsah: obraz doby (veřejný, sociální život) a v popředí rozvoj života hrdiny, není větvený, složitě prokomponovaný, př. Lion Feuchtwanger: Bláznova moudrost (o J. J. Russeaovi), Goya
– román autobiografický – zpracování autorova životopisu (podle zásad románové výstavby, používá ich-formy (vyprávění děje v 1. osobě), chronologický sled událostí v autorově životě, ne vždy, Maxim Gorkij trilogie: Dětství, Do světa, Moje univerzity, J. Joyce – Portrét umělce v jinošských letech (částečně autobiografický román)
– román historický – základ – historická fakta a reálie, mající vyvolat obraz daného prostředí, zobrazení dějin obecně – obraz proplétajících se individuálních osudů s osudy národa, dobu se snaží zachytit pomocí fiktivního příběhu a fiktivních postav, kořeny – starověký epos. 20. století – více kritického nebo ironického pohledu na minulost, př. Thomas Mann, Lion Feuchtwanger: Bratři Lautensackové, Nepravý, Nero
– román kronika – sleduje v určitém časovém postupu událostí v určité rodině, nebo lokalitě, překrývá se s románem cyklickým (román řeka), Thomas Mann: Buddenbrookovi, J. Galsworth – Sága rodu Forsythů a Moderní komedie
– román bildungs – počátky v Německu, román formování, zpodobuje vnitřní formování člověka v jeho konfrontaci s okolním světem kulturním a osobním, př. Thomas Mann: Kouzelný vrch
– román psychologický – rozdělení podle žánru: historický, společenský, ze současnosti (kombinace psychologismu a dobrodružnosti), B. Constanta – předchůdce analytického románu (i Adolf, zkoumá rozštěpenost lidské psychiky, vztah vědomí a podvědomí, roli potlačovaných citů a odhaluje pravé pohnutky jednání, spis A. F. Prévost – Manon Lescaut, př. J. Joyce: Odysseus, V. Woolfová: K majáku, M. Proust: Hledání ztraceného času, In. N. Andrejev: Povídka o sedmi oběšených, Kafka, Musil