Viktor Dyk – Krysař
Charakteristika
|
· Novela, poprvé vyšla v časopise Lumír (1911) pod jménem Pravdivý příběh
· Inspirována staroněmeckou pověstí o krysařovi, který (když nedostal zaplacenou odměnu za práci), utopil děti z města Hameln · Pověst tvoří volný rámec novely |
Téma
|
· krysař nedostane zaplaceno za svoji práci, město ušetří záhuby, když ale zjistí, že se jeho milá zabila, přivede do zkázy všechny obyvatele města (narozdíl od původní pověsti hlavním motivem krysařovy pomsty jeho silná láska k Agnes – motiv peněz je odsunut: „Ať si konšelé mluví o stu rýnských. Nejen proto zazní krysařova píšťala.“ |
Motivy
|
· poutník
· vášnivá láska ® tragická láska · kritika malosti, omezenosti, lhostejnosti k citům a tragédiím jiných · kritika veřejných činitelů, jejich lakoty a sebestřednosti · Faust |
Postavy
|
· Krysař: hl. postava, romantický hrdina, toulá se světem, je neukotvený, tajemný původ (neznáme ani jméno), buřič a vyvrženec společnosti; po příchodu do Hameln se vášnivě a hluboce zamiluje do Agnes, a jeho láska ho začne svazovat, nutí ho zůstat; trvá na slíbené odměně, ale kvůli Agnes je ochoten jim prominout, když ale zemře, pomstí se všem (Krysařova píšťala = symbol jeho moci nad lidmi i krysami, symbol Krysařova bytí)
· Agnes: ideál ženy, je nestálá, ale schopná vášnivě milovat, ale stejně rychle zapomenout, působí nevinně a čistě · Matka Agnes: vyhaslá žena, je lhostejná k neštěstí vlastní dcery · Sepp Jörgen: prostý rybář, vše mu dojde až druhý den, ničemu se nediví a přijímá skutečnost, všichni se mu vysmívají ® protiklad ke Krysařovi, oslava prostého a morálně čistého člověka (proto jako jediný muž přežije), symbolizuje myšlenkový přerod samotného autora · Konšelé Sturmm a Frosch: typické vlastnosti politiků, jsou namyšlení, hamižní, neplní své slovo · Dlouhý Kristián: milenec Agnes, zajímá se jen o materiální statky (kdy jeho strýc zemře a on zdění obchod), konvenční, má jen přízemní lásky a sny, realistická postava |
Děj
|
· Krysař přichází do Hameln hubit krysy, ubytuje ho u sebe dívka Agnes, zamilují se do sebe (podmínka: Krysař nechce vidět jejího milence) ® Krysař žádá v krčně U Žíznivého člověka na konšelích Strummovi a Froschovi svoji slíbenou odměnu ® ti mu ji nechtějí zaplatit, zdá se jim příliš vysoká, proto se vymlouvají na právní kličky, vnucují mu odměnu ve svém zboží ® Krysař se rozzlobí, chce použít svou píšťalu v plné síle, ale pro Agnes město ušetří ® v hostinci potká Fausta, ten mu nabízí ďáblovi služby a moc nad lidmi, Krysař ho ale odmítá ® potká Dlouhého Kristiána, cítí se uražen jeho slovy i jeho pouhou existencí, láska ho ale přivede zpět k Agnes ® Agnes zjistí, že čeká Kristiánovo dítě, řekne to Krysaři, ten ve smutku a zlobě opouští Hameln ® Agnes si vzpomene na starou pohádku, že se přes propast na hoře Koppel nad městem dá dojít do Sedmihradské země (ráj na zemi), opouští matku a spáchá sebevraždu skokem do propasti ® matka Agnes hledá, když si uvědomí, že ji nenajde, zblázní se a stále se směje ® Krysař hnaný touhou se vrací zpět do Hameln, nenajde ale Agnes, jen její smějící se matku ® zahraje na píšťalu a vyvede všechny obyvatele Hameln na horu Koppel (píšťala v nich vyvolává vzpomínky, slibuje jim lepší život), kde všichni spadnou do propasti (Krysař tak jde za Agnes) ® Sepp si vše uvědomí až další den, najde ve městě opuštěné dítě, chce se také zabít, ale kvůli dítěti to neudělá ® jde mu najít novou matku (symbol nové naděje, přežijí jen ti, kdo nemají rozum) |
Kompozice
|
· Středně dlouhá novela, lyrické prvky, in medias res
· Jednoduchá chronologická, paralelní · Bez vedlejších epizod · Rozděleno do 26 krátkých kapitol |
Jazyk a styl
|
· Er – forma, stručný, prostý styl ® tajemnost, erotické napětí, úspornost
· Neutrální a knižní slovní zásoba, spisovný jazyk, subjektivita · Inverze, personifikace, řečnické otázky, symbolismus (motiv píšťaly jako života) · Krátké a úsečné věty, dialogy, ani hluboká láska k Agnes není vyjadřována vzletně |
Autor
|
· 1877-1931
· Básník prozaik a dramatik · Aktivní politik, nejvyšší hodnota = národ · Člověk musí sloužit ideálu i za cenu ztroskotání · Své romantické představy během života ztrácel |
Další tvorba
|
· Poezie:
o Milá sedmi loupežníků (balada o lásce, zradě a pomstě) o Válečná tetralogie (1. Svět válka, národ a samostatnost) · Drama: o Zmoudření dona Quijota (ztráta iluzí dona Quijota zabíjí, ztratí smysl života) |
Směry | · Romantismus (postava tajemného Krysaře, motiv nešťastné lásky)
· Novoklasicismus: o Neurčitost času o Úspornost stylu o Osudově jednoznačně formované postavy, bez hlubšího psycholog. vykreslení |
Epocha | · Česká literatura po 1. světové válce (v poezii Gelner, Bezruč, Wolker, Orten, Seifert)
· filmové adaptace, muzikál |
„Vzpomněl na „ano“ řečené jarního večera. Vzpomněl si na Agnes, která ho předešla, ale kterou bylo možno dohoniti. Naklonil se nad propastí. Bylo ticho, zvláštní ticho. Píšťala vypadla z krysařových rukou. Jeho píšťala znamenala život. Její zvuky jako by ještě doznívaly v pádu: její zvuky vedly krysaře, jako vedly dav – „Ano,“ odpovídal krysař němé propasti. A také on hledal bránu.
Tak odešel krysař a ostatní z Hammeln; není však jisté, došli-li do země sedmihradské.“