Česká reformační literatura
-14.stol. vrcholí krize středověké společnosti=) příčina: církev (papež=hlava církve + hlava světské moci ) =) hluboká krize =) doba „dvojpapežství“
-církev žila v rozporu s tím, co hlásala
-FRANTIŠEK Z ASISI:
-zakladatel řádu Františkánů (návrat k prostému životu)
-současně probíhá lidová hnutí=) sekta valdenských =) kruté trestání (upáleni jako kacíři)
-kritika i na univerzitách (Oxford-John Wiklif)
-Češi studující na univerzitách přinášeli proticírkevní názory do Čech =) i u nás vrcholí stř. krize=) nespokojenost s církví, ale lid se bouří i proti šlechtě (šlechta proti církvi a proti panovníkovi)
-Husovi předchůdci:
-JAN MILÍČ Z KROMĚŘÍŽE – kritika celé společnosti
-MATĚJ Z JANOVA – ostřejší kritika
-TOMÁŠ ŠTÍTNÝ ZE ŠTÍTNÉHO
-kritik střed. společnosti, ale zůstává věrný církvi
-život: již. Čechy, studie v Praze
-Knížky šestery o obecných věcech křesťanských
–O hospodáři, hospodyni a čeledi
–O trojiem stavu (rozvrstvení střed. společnosti)
–Řeči besední (náročný nábož. a filosof. spis, napadá život šlechty v přepychu, zábavu
(rytířské turnaje)
–Řeči sváteční (věrný církvi, ale kritizuj, píše česky, šíří se mezi laiky)
-Jan Hus (1371- 6.7.1415)
-reformátor, kazatel, profesor na Karlově univ. , rektor, reformátor pravopisu
-narozen v Husinci (Pardubicko)
-po studiích na K.U. =) kněz =) kazatel (česky) v kapli Betlémské
-jako rektor KU =) hlavní zásluha na Dekretu kutnohorském (1409)
-byla na něj uvalena klatba (v jeho přítomnosti se nesmí konat círk. obřady) =) odešel na Kozí hrádek
-pro církev je nebezpečný=) pozván na koncil do Kostnice, aby obhájil své učení. Zikmund mu zaručil bezpečnost =) neodvolal =) upálen jako kacíř 6.7.1415 a jeho popel vysypán do Rýna
-díla: a) latinsky:
–O církvi -napadá papeže, biskupy,že nejsou členy církve, protože nežijí podle křes. zásad
- b) česky:
–Výklad viery, desatera a páteře =hl.modlitby, úvahy o společ. zásadách, podnět ke kritice
–Knížky o svatokupectví = nejostřejší kritika, dodávání odpustků
–Postila = v době, kdy nemohl kázat
–Výklad svatých o čteních nedělních =výklad nedělních kázání mu dává prostor ke kritice, nemohl ústně vyložit=) píše postilu
–Dcerka =učí ženy žít, ale stále podřadnější postavení ve střed. společnosti
–Listy z Kostnice
-provedl reformu pravopisu: odstranil spřežky (např. Warszava…sz = š )
zavedl diakritická znamínka =pravopis diakritický
-čeština se šíří i do odborných a křesťanských spisů
-Památky na boje husitské:
-po smrti J.H. bouře (hlavně Praha)
-do čela další kazatelé např. Jan Želivský a Jeroným Pražský
-po 1. pražské defenestraci (1419): otevřená válka Čechů proti Zikmundovi
-literatura: zanikají nepotřebné útvary (legendy, hrdinské eposy)
vznikají jiné útvary ( kronika,postila, traktát = círk. povídka)
- Jistebnický kancionál
= zpěvník, např. píseň Ktož jsú boží bojovníci
- Budyšinský rukopis
= obhajuje husitské myšlenky, autor využívá formy sporu
skládá se z:
1.Žaloba koruny české -namířeno proti Zikmundovi
2.Porok koruny české – proti Zikmundovi
3.Hádání Prahy s Kutnou Horou = jinotaj, Praha je krásná mladá žena, hájí ideály husitů,
Kutna Hora je ošklivá stařena, hájí církev. Mezi ženami probíhá spor
- VAVŘINEC Z BŘEZOVÉ
-psal Husitskou kroniku
-oslavuje vítězství u Domažlic básní Vznešené koruny české
-Doznívání husitství:
-PETR CHELČICKÝ
-sledoval husitské války v ústraní a s odporem
-v díle odsuzuje válku
-uznává pouze boj s ďáblem
–O boji duchovním –traktát
–O trojiem lidu řeč –rozdělení společnosti na 3 stavy- nesouhlasí- je nespravedlivé
–Postila – ostřejší než Hus
–Sieť viery (Síť víry) –alegorický spis, víra zobrazena sítí, protkána největšími kacíři, což jsou papež a panovník, kritizuje i feudály ve městech = zdroj zkázy
-CTIBOR TOVAČOVSKÝ Z CIMBURKA
= kritik