DIVADLO PO ROCE 1945
1.České divadlo mezi dvě světovými válkami
Osvobozené divadlo
- počátky jsou spjaty s činností Devětsilu, bylo založeno r.1926jako poloprofesiální scéna
- představitelé byly Jindřich Honzl a Jiří Frejka
- 1927 J.Honzl (režisér) pozval na scénu OD studenty práv Jiřího Voskovce a Jana Wericha ® vystoupili Vest pocket revue
- první hry byly komické adaptace dobrod.románů : př. Golem, Sever proti Jihu
- hrou Caesar začali se věnovat pol.satiře
- součástí her OD byla také hudba Jaroslava Ježka (brzy zemřel) př.Babička Mary, Proti větru, David a Goliáš, Hej rup, blues : Svět naruby
nejznámější inscenace – Osel a stín , Kat a blázen, Rub a líc, Těžká Barbora, Pěst na oko
doba fašismu – pol.satiry působí proti nacistům ® divadlo bylo fašisty zavřeno
- V a W emigrovali do USA, zde pokračovali s divadelní činností a rozhlasovými pořady
- 1946 se vrátí a nakrátko otevírají divadlo, ale od r.1948 odchází do emigrace V
- W začíná pak spolupracovat s Miroslavem Horníčkem v divadle ABC
Divadlo D34
- bylo založeno 1934, zpracovávalo náročná uměl.díla pro lid.diváka, sborové recitaci se říkalo voiceband (způsob div.projevu)
významná osobnost – Emil František Burian
- zpěvák, režisér, teoretik umění,, vytvořil sbor.recitaci voiceband
- v době fašismu byl v koncen.táboře
- hodně aktualizoval př.Lakomec (Molier), Utrpení mladého Werthera (Goethe)
2.České divadlo po 2.svět.válce
- bezprostředně po válce vycházejí dramata válečná př. března – Milan Jaryš (tehdy velmi populární hra
- velice populární také byly po válce pohádky př. Jan Drda (spolu s Řezáčem dovedli k zániku Lidové noviny) : Hrátky s čertem, Dals kabáty hříšná ves aneb zapomenutý Čech
& Pavel Kohout
- svazácký básník , komunistické říkánky
- vlivem procesů v 50.l. pochopil, o co jde v komunismu ® velký obrat, začal útočit proti komunismu (Charta 77)
- byl státem donucen zůstat ve Vídni ® stal se rak.občanem, zde působil v národní scéně)
dílo : – díla Taková láska (dívenka z nešťastné lásky spáchá sebevraždu, formálně velice zajímává
- August, August, August (dílo o živ.cíli, z cirkusového prostředí, hraje se dodnes)
& Milan Kundera
- český Francouz
dílo : Majitelé klíčů (u diváků mělo toto dílo úspěch, o přizpůsobivosti, o tom zda zůstat svůj nebo se dát k davu, doba Heydrichiády, příběh mladíka)
& Václav Havel
- pochází z bohatí rodiny v Prahy, otec vybudoval zahr.čtvrť Barrandov, Lucernu ® měl zakázáno studovat humanitní obory, studoval ekonomii, po uvolnění režimu dostudoval dálkově DAMU
- nejprve v divadle pracoval jako pomocný dělník, později jako dramatik v zastoupení
- do politiky vstupuje až po r.1968 ® samizdatový autor, patřil k spoluautorům Charty 77 (mluvčí), několik strávil ve vězení
- po r.89 se stal prezidentem
- psal dramata, eseje, básně, pohádky
- představil absurdní literatury : odraz totalitní společnosti, každodenní triviálnosti, hrdinové bez silného charakteru, přizpůsobivé, bez cílu, narážka na komun.instituce, postavy mezi sebou mluví, každý o něčem jiném, množství frází, ironie
díla : 1) několikadějstvová dramata – Zahradní slavnost, Vyrozumění
- snaží se v režimu přežít, plané řečnění se cení než poctivá práce
2) jednoaktovka – jedno dějství, př.Audience (autobiografické, Vaňkovské jednoaktovky)
3.České divadlo v 50.l
- začal fenomén Divadel malých forem
- pracovali s koláží pásem hudebních, slova, tanečních, hereckých ® navazovali na OD
text-appel – programová spolupráce mezi herci a diváky, název vymyslel I.Vyskočil
- na počátku toho stojí Ivan Vyskočil a Jiří Suchý (začátek r.1958 v Redutě)
- sepsali scénář k Kdyby tisíc klarinetů
Semafor
- sedm malých forem : jazzu, hud.kom., filmu, poezie, pantomimi, loutkového divadla a výtvarné umění ® později přešlo k hudebnímu, humor.dramatu
Hudební parafráze Erbenovy Kytice – Suchý & Šlitr př.Zuzana je sama doma, Zuzana je zase sama doma, Jonáš a tingl-tangl
Divadlo na provázku
- dnešní Husa na provázku
- netradiční zpracování národních románů př.Balada pro Banditu – autor M.Uhde, (převzato od Olbrachta), Babička, Král Vávra
- další představitelé Donutil, Polívka, Bittová, dnes Pechr
Divadlo Járy Cimrmana (1967)
- Svěrák, Smoljak, založeno na mystifikaci, kombinace přednášky s hrou
- Prezentují se jako neherci, slovní humor
- Dobytí Sev.Pólu, Afrika, Třídní kniha
- filmy : Nejasná sezóna, Rozpuštěný, vypuštěný