Renesance a humanismus ve světové literatuře
Jedná se o kulturní a myšlenkový proud, který se rozvíjel v 15. a 16. století.
U nás se renesance plně nerozvinula – byla zastavena reformací a husitstvím a projevila se v tzv. humanismem
HUMANISMUS – literární a naukový směr, který hledá inspiraci v antickém umění, není spojen s určitou dobou
RENESANCE – vyjadřuje životní styl 15. a 16. století, je to především výtvarný a hudební směr, který se také snaží obnovit antické zásady
– vzniká ve 14. století v Itálii a její vznik je podmíněn novými myšlenkami
PODMÍNKY VZNIKU RENESANCE:
- Zámořské objevy – 1492 – objevení Ameriky
- Rozvoj obchodu = poznání cizích zemí
- Rozvoj přírodních věd a filozofie (Koperník, Galilei)
- Specifické podmínky má Itálie: Řím (kolébky antiky), v Itálii existovala….?….městských států (Neapol, Benátky, Florencie – městské státy, které mezi sebou soupeřily)
PŘEDSTAVITELÉ RENESANCE:
ITÁLIE:
Giovanni Boccaccio:
- je znám sbírkou – 100 novel – Dekameron – 10 mladých urozených lidí, kteří utekli před
morem z Florencie na venkov, si po 10 dnů
vyprávěli příběhy především na milostné
téma, chtěli pobavit, ale také ponaučit
novela – kratší prozaický útvar, který má nečekané zakončení, novela dala základ
novodobému románu
Dante Alighieri:
– pocházel z Florencie, ale kvůli sporu s Papežem musel své rodné město opustit
– 15 let putuje po Itálii a na své pouti píše Božskou komedii = duchovní epos = =vychází z
biblických námětu a u křesťanské ideologie
– původní název pouze „Komedie“, přívlastek „Božská“ jí dal Boccaccio
– Božská komedie má 3 části: Peklo, Očistec a Ráj
– hlavní postavou je samotný autor, který zabloudil v lese a je provásleodván třemi šelmami,
které představují 3 hlavní hříchy – smyslnost, pýcha, lakota. Pomáhá mu básník Virgilius,
který ho provází peklem a očistcem,, ale do ráje nesmí, protože je pohan a proto jo rájem
provází jeho milovaná dívka Beatice
Francesco Petrarca
– byl vynikajícím znalcem antické literatury
– je považován za zakladatele humanismu
– přijal pozvání Karla IV. a navštívil Prahu
– napsal: Sonety Lauře – Zpěvník
– milostná poezie
Sonet – znělka
– básnický útvar, který se sklává za 14 veršů a ty jsou rozděleny do dvou čtyřveršových
a dvou tříveršových slok
FRANCIE:
Francois Villon
– brzy osiřel, ujal se ho duchovná hodnostář, který mu umožnil studium na pražské universitě.
Villon však brzy proslul jako tulák, zloděj, dobrodruh a bohém pařížského podsvětí. Často se
ocitl ve vězení a jeho známí museli vynaložit velké finanční úsilí, aby ho dostali z pod
šibenice.
– dílo: Odkaz (malá závěť, malý testament)
– jeho básně jsou psány formou francouzské (villonské) balady, která se skládá za 3 delších
slok a dozpěvu, poslední verš 1. sloky se opakuje jako refrém v závěru dalších slok a na
konci dozpěvu
Francois Rabelais
– román: Garganrtua a Pantakruel – rozsáhlý román o královské rodině obrů, který se vysmívá
středověkým přežitkům
ŠPANĚLSKO:
Lope de Vega
-vynikal především v dramatické tvorbě
– hra: Ovčí pramen = jméno vesnice, kteří se vzbouří proti feudálovi, feudál je zabit, ale
vesničané nevydají viníka, tzv. kolektivní drama = drama, kde jakoby
nespokojenost a křivda neměli žádného konkrétního vůdce
Miguel de Cervantes
– román – Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha
ANGLIE:
William Shakespeare
– *1564 Stradford nad Avonou
– +1616 -//-
– žil a tvořil za vlády královny Alžběty a je tvůrcem tzv. Alžbětínského dramatu
– otec byl úspěšný výrobce rukavic
– matka – bez vzdělání
– vystudoval střední školu, ale z finančních důvodů dále ve studiu nepokračoval
– v r. 1595 – přichází na scénu tragédie: Romeo a Julie
– dílo:
- a) do 1600 – kom.-Sen noci svatojánské,Zkrocení zlé ženy,Mnoho povyku pro nic
– starověký námět – Julius Ceasar
– historické hry – Richard III., Jindřich IV., VI.
- b) 1600 – 1608 – tragédie – Othello, Hamlet
- c) 1608 – 1616 – pohádkové hry – Bouře, Zimní pohádka
- porušil stavbu antického dramatu, rozvíjí složité zápletky
- využívá bohaté dekorace a kostýmů
- uvádí na scénu hodně herců
- zaměřuje se na charakteristiku postav