Trh a tržní mechanismus
2.1. Trh
- Je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou
- Skládá se z aktů koupě a prodeje bez ohledu na to jakou formou jsou uskutečňovány
- Subjekty trhu:
- Domácnost
- Firmy
- Stát
- Členění trhu:
- Z hlediska územního
- Trh místní (oblastní, regionální)
- Trh národní
- Trh mezinárodní (světový)
- Podle počtu zboží, na které trhu sledujeme
- Trh dílčí
– prodává se a nakupuje jediný druh zboží (sýry) - Trh agregátní
– je trhem veškerého zboží
- Podle předmětu obchodu, se kterým se na trhu obchoduje
- Trh zboží a služeb
- Trh výrobních faktorů (práce, půda, kapitál)
- Trh peněz (peněžní trh)
2.2. Poptávka
- Představuje množství jednotlivých druhů zboží, které jsou kupující ochotni při určité ceně na trhu koupit
- Členění poptávky:
- Agrární
– je celková suma všech zamyšlených koupí - Individuální
– poptávka jednoho kupujícího - Dílčí
– poptávka po jednom určitém výrobku
Křivka poptávky
P
- P = cena
- Q = množství
- D (demand) = poptávková křivka
D
0 Q
Posun poptávkové křivky:
- Poptávková křivka sledovaného zboží se posune doleva, jelikož dojde ke zlevnění jiného zboží, které je vůči našemu zboží substitutem
- Poptávková křivka sledovaného zboží se posune doprava, jelikož dojde ke zlevnění jiného zboží, které je komplementem našeho zboží.
Poptávková křivka
- Má klesající charakter, protože zde platí zákon klesající poptávky, který říká, že s růstem cen klesá poptávané množství
Příčiny ovlivňující poptávku
- Důchodový efekt
- Je-li důchod (příjem) kupující strany daný mohou za něj při nižších cenách koupit větší množství zboží a naopak
- Substituční efekt
- Při zvýšené ceně lidé mění strukturu své spotřeby, sníží podíl zdraženého výrobku a zvyšují podíl levnějších výrobků
Faktory ovlivňující poptávku
- Změny cen
- Změny cen komplementů a substitutů
Komplement
- Je takové zboží, které doprovází spotřeba zkoumajícího zboží
- Kupuje se souběžně s ním (auto s benzínem, propiska s náplní…)
Substitut
- Je zboží, které může nahradit zkoumané zboží (vepřové maso za kuřecí)
- Změny důchodů
- Např. vyšší mzdy
- Změny v referencích lidí
- Např. změna v módě, zvyky
- Demografické změny
- Změny v počtech a charakteristikách kupujících
- Očekávání
- Očekává-li se růst cen určitého výrobku
- Lidé začnou tento výrobek kupovat a zvýšená poptávka vyvolá růst ceny
2.3. Nabídka
- Je množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni za určitou cenu prodat
Členění nabídky
- Agregátní (suma všech zamyšlených prodejů)
- Individuální (nabídka jednoho výrobce)
- Dílčí (nabídka 1 určitého výrobku)
- V každém okamžiku existuje vztah mezi cenou a nabízeným množstvím zboží nebo služby, tento vztah se nazývá nabídkový vztah nebo nabídková funkce
- Grafickým znázorněním je nabídková křivka
- Křivka nabídky má rostoucí charakter, platí zákon rostoucí nabídky (vzrůstem cen roste nabízené zboží)
- Faktory ovlivňující nabídku:
- Náklady
- Ceny alternativních výrobků
- Změny vnějších podmínek
- Očekávání
Posuny křivky nabídky
- V důsledku zvýšení cen elektrické energie se zvýšily náklady výrobců, snížení nabídky
- Na trhu došlo ke snížení ceny hořké čokolády, pokles alternativních výrobků posuvá nabídku mléčné čokolády doprava
- Chmel je surovina na výrobu piva, nabídková křivka se změnila v důsledku povodní, nabídka klesá
2.4. Tržní rovnováha
Cena
- Je množství peněz, které musí být za kupované a prodávající zboží zaplaceno.
Tržní mechanismus
- V bodě, ve kterém se nabídková a poptávková křivka protínají, dochází k vyrovnání nabídky a poptávky
- Při rovnovážné ceně nevzniká přebytek ani nedostatek, ale rovnovážná cena působí odstranění všech přebytků a nedostatků na trhu
- Při nerovnováze začnou působit tržní síly a měnit cenu i zboží (množství)
- je-li nabídka nedostatečná (nedostatek zboží na trhu) výrobci cenu zvýši, pouze část kupujících je ochotna zaplatit vyšší cenu
- je-li nabídka přebytečná, výrobce (prodávající) cenu sníží, tím vzroste počet kupujících, kteří si za sníženou cenu mohou zboží koupit, nižší cena vede výrobce k tomu, že snižují nabídku
- rovnováha znamená, že množství, které jsou výrobci ochotni při dané ceně prodat se rovná ceně množství, které jsou kupující ochotni při dané ceně koupit