Management
Pojetí managementu
- management (řízení) je usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti podniku a dosaženo určitých cílů
- management (vedení) je skupina řídících pracovníků
- management je vědná disciplína, která vychází z praxe, využívá poznatky dalších vědních disciplín – ekonomiky, matematiky, psychologie, statistiky, sociologie, …
Manažer
- manažerská profese vznikala postupně:
- etapa – původní drobný podnikatel byl vlastníkem, řídícím pracovníkem i výkonným pracovníkem
- etapa – vlastníci si ponechali jen řídící činnosti, výkonné činnosti přenechali zaměstnancům
- etapa – vlastníci přenechali i řídící činnost, přenechali je manažerům
Manažerské úrovně
- vrcholoví (= top) manažeři
- např. ředitelé, jejich náměstci, prezidenti společností
- nejvýše postavení řídící pracovníci
- zabývají se koncepčním dlouhodobým řízením
- někdy mají podíl na společnosti (vlastní část akcií), jsou částečně vlastníky
- střední manažeři
- např. vedoucí závodů, provozů, odborných útvarů
- jejich úkolem je řídit svěřený útvar
- nižší manažeři (= manažeři první linie)
- např. mistři, vedoucí, kteří jsou přímo nadřízení jednotlivým zaměstnancům
- jejich úkolem je přidělovat práci zaměstnancům, kontrolovat jejich výkony, řešit aktuální problémy
- zabývají se operativním krátkodobým řízením
Manažerské dovednosti
- komunikační – nutné k chápání ostatních lidí a k jednání s nimi
- technické – schopnost rozumět práci po technické stránce, využívat technických dovedností manažerů nižší úrovně (např. práce na PC, řízení auta, …)
- koncepční – představivost, analytické myšlení
- některé manažerské dovednosti jsou získané (vzděláním, praxí), jiné jsou vrozené
- každý manažer využívá všechny dovednosti, jejich podíl je rozdílný podle manažerských úrovní (technické dovednosti jsou nejdůležitější pro nižší manažery, zatímco pro vrcholové manažery mají největší důležitost koncepční dovednosti)
Strategie podniku
= vize
- vyjadřuje záměry činnosti podniku
Základní typy podnikatelských strategií:
- ofenzivní strategie (= strategie prvního na trhu = strategie vůdce)
- podnik se snaží dosáhnout vedoucího postavení na trhu, chce být na trhu dříve než ostatní
- tato strategie je založena na špičkových výrobcích a nových technologiích; je spojena s výzkumem a vývojem – vysoké náklady
- v případě úspěchu podnik realizuje vysoký zisk
- tato strategie je spojena s velkým rizikem
- orientace na velmi bohaté zákazníky
- mírně ofenzivní strategie
- jde o strategie druhé nejlepšího na trhu (= vyzyvatel)
- je založena na schopnosti pružně reagovat a přizpůsobovat se změnám, které již na trhu nastaly
- podnik čerpá z chyb prvního na trhu
- defenzivní strategie
- soustřeďuje se na udržení pozice na trhu pomocí nízkých nákladů a cen (= následovatel)
- zůstatková strategie
- zaměřuje se na přežití (= troškař)
- podnik kopíruje novější výrobky, imituje je, používá levné materiály
- orientace na kupující nejnižších příjmových skupin
Strategie jsou dále zpracovány do plánů.
Složky řízení
plánování
organizování
Uplatnění výsledků kontroly rozhodování
vedení lidí a motivování
kontrola
PLÁNOVÁNÍ
= určit cíle a prostředky k jejich dosažení.
Druhy podnikových plánů:
- Strategické
- vycházejí ze strategie podniku
- jsou dlouhodobé plány – délka závisí na inovačním cyklu v oboru (v automobilovém průmyslu 2 roky, v energetice 5 let)
- Taktické
- vznikají konkretizací dlouhodobých plánů na kratší časové úseky
- jsou to plány střednědobé, sestavují se na roční období
- nejčastější taktické plány: plán prodeje, finanční plán, plán investic, plán výroby…
- Operativní
- vznikají konkretizací střednědobých plánů na ještě kratší časové úseky
- sestavují se maximálně na čtvrtletí – jsou to plány krátkodobé
- nejčastěji se sestavují plány měsíční, dekádní (= 10 dní), týdenní, existují i plány denní a směnové
- jsou nejpodrobnější, stanoví konkrétní úkoly
ORGANIZOVÁNÍ
= určit, jak bude podnik vnitřně uspořádán
Základní typy organizačních struktur podniku:
- liniová struktura
- výhody:
- jasné vymezení vztahů a kompetencí (= pravomoci)
- možnost kontroly
- velká pružnost řízení
- nevýhody:
- vysoká náročnost na odbornost vedoucího – jeden pracovník nemůže obsáhnout celou problematiku řízení
- funkcionální struktura
Charakteristika:
- podřízené jednotky podléhají několika specializovaným odborným útvarům podle funkcí (útvary – štáby)
- ředitel závodu 1 dostává příkazy ze 4 míst: z technického, výrobního, ekonomického a personálního útvaru
- příliš se nerozšířila
- výhoda:
- vysoká odbornost řízení
- nevýhody:
- nejasné vztahy nadřízenosti a podřízenosti
- příkazy různých vedoucích mohou být v rozporu (možnost konfliktů)
- liniově-štábní struktura
Charakteristika:
- je kombinací dvou předchozích struktur, má jejich výhody
- je tvořena dvěma složkami
- liniová
- základem je liniová struktura (každá podřízená jednotka má jediného odpovědného vedoucího)
- štábní
- odborné činnosti vykonávají odborné útvary (štáby)
- nemají žádnou rozhodovací ani řídící pravomoc, pouze doplňují liniovou strukturu
- pracují pro liniového vedoucího (vypracovávají pro něj odborné podklady pro řízení)
- metodicky vedou štábní útvary nižších stupňů řízení
- užití:
- u velkých průmyslových podniků
- odborné činnosti vykonávají odborné útvary (štáby)
- maticová struktura
- je historicky nejmladší
- využití:
- např. u projektů, po skončení projektu se rozpouští -> jedná se o dočasnou strukturu podřízený má 2 nebo více nadřízených
- výrobková struktura
- podnik je rozdělen na divize nebo závody podle výrobků
- divize je ekonomicky samostatná část, hospodaří samostatně
ROZHODOVÁNÍ
= činnost, která probíhá celým řízením podmínky rozhodování:
- podmínky rozhodování:
- existují alespoň 2 možná řešení (varianty)
- existuje alespoň 1 hledisko, podle kterého lze varianty posoudit (příklady ekonomických hledisek: maximální zisk, …)
- druhy rozhodování:
- rozhodování za relativní jistoty
- znaky:
- varianty lze jednoduše vytvořit
- důsledky, které vyvolá přijetí určité varianty, jsou známé
- metody:
- porovnání kladů a záporů
- pro každé kritérium se posoudí vhodnost (+) nebo nevhodnost (-) variant
- použití: pouze pro rychlou orientaci v jednoduchý situacích
- nevýhoda: neumožňuje odlišit stupeň výhodnosti či nevýhodnosti
- bodové hodnocení
- každé variantě se přidělí určitý počet bodů podle toho, jak splňuje hledisko, umožní to lepší odstupňování výhodnosti či nevýhodnosti
- stupnice důležitosti
- kritérium se přidělí různý význam
- u předchozích metod se odlišení důležitosti neprovádí, všechna kritéria měla stejný význam
- rozhodování za nejistoty
- znaky:
- varianty nejsou známé, není jednoduché je vytvořit
- důsledky, které vyvolá přijetí určité varianty, nejsou známé
- u tohoto rozhodování má velký význam intuice
- metody:
- Think Tank
- zásobárna nápadů
- více hlav více ví
- podstata metody: obracíme se na lidi z okolí (spolupracovníky), někdo bude mít nápad, jak situaci řešit nebo bude mít podobný problém a poradí nám
- brainstorming
- bouře mozků
- útok mozků na problém
- podstata metody: ve skupině (složení z různých profesí) se tvoří různé náměty, které mají vést k řešení určitého problému, náměty se shromažďují, nekritizují se, nakonec se vyberou nápady ke zpracování
- poprvé se testoval v roce 1938
- použitím této metody se vytvoří až o 90% více nápadů než tradičním způsobem
- brainwriting
- písemná diskuze
- písemná podoba brainstormingu
- podstata metody: náměty se napíší na papír, pak si je účastníci vymění, přezkoumají nápady jiného účastníka a zkouší je rozvíjet nebo píší nové přístupy
- nakonec se náměty vyhodnotí a nejlepší se doporučí ke zpracování
MOTIVACE A VEDENÍ LIDÍ
- motivace je poskytnutí důvodu, proč pracovat, a to co nejlépe
- správná motivace je předpokladem úspěšného vedení
Pozitivní motivace
- je dána příznivým postojem k úkolům, dává pocit dobře vykonané práce
- je většinou účinnější, protože vede k tomu, že zaměstnanec se sám chce práci věnovat a častěji vede k tomu, že zaměstnanec sám zdokonaluje její provádění
Negativní motivace
- spočívá v obavách před postihem
- je více třeba u netvůrčích, monotónních prací a u zaměstnanců se špatným vztahem k práci
- na motivy se působí pomocí podnětů (= stimulů)
- motivace je dána potřebami člověka
- potřeby člověka nejsou rovnocenné
- americký psycholog Abraham Maslow je uspořádal do pyramidy potřeb od potřeb na nejnižší úrovni a potřebám na nejvyšší úrovni
- motivace podle této teorie vychází z předpokladu, že člověk nejprve musí uspokojit potřeby na nižší úrovni, než ho začnou zajímat potřeby vyšší
- manažer by měl umět posoudit úroveň potřeb podřízených a využít je pro motivaci
Potřeba seberealizace – rozvoj a využití vlastních schopností
Potřeba uznání – ocenění druhých, sebedůvěra, sebeúcta
Sociální potřeby (potřeba sounáležitosti) – neformální vztahy
Potřeby jistoty a bezpečí – sociální jistota v zaměstnání a ve společnosti
Fyziologické potřeby (jídlo, tekutiny, teplo, spánek) – motivuje mzda a pracovní podmínky
Vedení lidí
= nejdůležitější činnost manažera
- aby mohl manažer dobře vést, měl by mít poznatky o tom, jak se zaměstnanci chovají a jak reagují na jeho vedení, je o tom řada teorií, jednou z nich je teorie X a Y
- znaky teorie X:
- lidé neradi pracují a práci se vyhýbají, proto je manažer musí do práce nutit, dává jim příkazy
- lidé se vyhýbají odpovědnosti, nemají ctižádost a jsou nesamostatní, proto je manažer neustále kontroluje
- znaky teorie Y:
- lidé pracují rádi, iniciativně a samostatně, v práci se seberealizují, přijímají odpovědnost
- manažer jim umožňuje ve vymezených oblastech samostatné rozhodování
- obě teorie se v praxi kombinují
- většina manažerů dává přednost teorii Y
- znaky teorie X:
Styly vedení
- autokratický
- je založen na příkazech a jejich bezpodmínečném dodržování
- typický je strohý, formální způsob jednání s podřízenými
- manažer rozhoduje sám, s podřízenými se neradí
- opírá se o teorii X
- tento styl se používá také v situaci, kdy je nutné se rychle rozhodnout
- demokratický
- manažer spolupracuje s podřízenými, opírá se o jejich znalosti a dovednosti, bere v úvahu jejich návrhy, ale poslední rozhodnutí udělá sám, má přirozenou autoritu
- opírá se o teorii Y
- tento styl se používá také v situaci, kdy podřízení mají zájem o svou práci
- liberální
- činnost podřízených se manažer snaží ovlivňovat co nejméně, nevydává žádné řídící příkazy, pouze stanoví konečný cíl, cesty k jeho dosažení ponechává na podřízených
- manažer vytváří podmínky pro práci, organizuje
- opírá se o teorii Y
- tento styl se používá v situaci, kdy podřízení jsou tvůrčí pracovníci s vysokou vnitřní motivací k práci
- styly se kombinují
- použití určitého stylu závisí např. na konkrétní situaci (normální podmínky X havárie)
KONTROLA
- zjišťuje skutečný stav, porovná jej s plánovaným (předpokládaným) stavem
- zjišťuje příčiny odchylek skutečnosti od předpokladu
- je zpětnou vazbou pro manažery – poskytuje jim informace, zda bylo dosaženo cílů
- jejím výsledkem je přijetí opatření k odstranění odchylek
druhy kontroly:
- podle rozsahu
- úplná kontrola (kontrolují se všechny jevy)
- částečná kontrola (vyberou se jevy, které se budou kontrolovat)
- podle času
- preventivní kontrola (ještě před začátkem činnosti)
- průběžné kontrola (v průběhu činnosti)
- následná kontrola (po skončení činnosti)
vnitřní audit = nestranné prověřování, které provádí zaměstnanec podniku
vnější audit = nestranné prověřování, které provádí ten, kdo není zaměstnancem podniku